Nejnovější asistenční technologie v modelu ID.5 byly organizací Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) oceněny čtyřmi ze čtyř možných bodů, a tím si vysloužily nejlepší možnou známku „velmi dobře“. Zkušební technici potvrdili, že inovativní systémy elektromobilu ID.5 nabízejí nejvyšší komfort a vynikající úroveň asistenčních funkcí. Organizace Euro NCAP rozšířila svá hodnocení i mimo klasické nárazové zkoušky a nyní navíc uskutečňuje také „testy asistenčních systémů“ se strukturovaným systémem hodnocení vlastností komfortních a bezpečnostních asistenčních funkcí. Spotřebitelé si tak mohou udělat realistickou představu o výkonnosti aktuálních asistenčních systémů.
The VW ID.5 provides very good Vehicle Assistance with a similar level of Driver Engagement. Combined with excellent safety back-up, the system, overall, offers Very Good highway assistance. 👏 #ForSaferCars https://t.co/AwRQFJ1c5F pic.twitter.com/H9nkKiS6eY
— Euro NCAP (@EuroNCAP) May 10, 2022
Dodatečné testy „asistenčních systémů“ simulují řadu kritických situací při jízdě na dálnici, například typické manévry při změnách jízdního pruhu, které mají zjistit, jak efektivně je systém schopen podporovat řidiče v jeho snaze zabránit hrozící nehodě. Testy hodnotí také „zapojení řidiče“, tedy jak systém spolupracuje s řidičem a jak systém zajišťuje, aby se řidič trvale věnoval řízení. V kategorii „bezpečnostní podpora“ se kromě toho ověřuje schopnost vozidla předcházet kolizím nebo případně zmírnit následky nehody, kterou již nešlo odvrátit. Euro NCAP ve svém hodnocení vyzdvihuje: „VW ID.5 nabízí velmi dobré asistenční systémy. V kombinaci s vynikající bezpečnostní asistencí poskytuje systém řidiči velmi dobrou celkovou podporu – především na dálnici.“
Volkswagen ID.5 GTX – První jízdní dojmy z vlajkové lodi rodiny ID.
Volkswagen používá v modelu ID.5 inovativní, kompletně síťově propojené asistenční systémy. Nejlepším příkladem je na přání dodávaný „Travel Assist se sdílenými daty“, který dokáže v rámci systémových limitů aktivně udržovat vozidlo ve svém jízdním pruhu, zachovávat bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a také dodržovat řidičem nastavenou nejvyšší rychlost jízdy. Systém přitom využívá funkci adaptivního řízení vozu v jízdním pruhu, která aktivně udržuje vozidlo uprostřed jízdního pruhu. „Travel Assist se sdílenými daty“ se však přizpůsobuje také jízdnímu stylu a může místo jízdy přesně uprostřed nasměrovat vůz ve vlastním jízdním pruhu více vlevo nebo vpravo.
Na dálnici může „Travel Assist se sdílenými daty“ na přání podporovat aktivně řidiče při změně jízdního pruhu během jízdy rychlostí 90 km/h nebo vyšší. Změnu jízdního pruhu lze u aktivního systému zahájit a uskutečnit krátkým zapnutím ukazatelů směru. Předpokladem je stav, kdy senzory nedetekují v okolí žádné objekty a volant s kapacitními senzory registruje ruce řidiče. Vozidlo pak automaticky přejede do požadovaného jízdního pruhu. Řidič může při manévru kdykoli zasáhnout a převzít řízení. Asistent kromě toho disponuje prediktivním tempomatem a asistentem pro průjezd zatáčkou. Rychlost vozidla se přitom přizpůsobuje platným omezením rychlosti jízdy i průběhu silnice (zatáčkám, kruhovým objezdům atd.). Jsou-li k dispozici anonymizovaná sdílená data z ostatních vozů Volkswagen, dokáže nový „Travel Assist“ podporovat řidiče i na silnicích jen s jedním vyznačením jízdního pruhu – například na silnicích nižších tříd bez prostřední podélné čáry.
„Travel Assist se sdílenými daty“ je v Evropě na přání již k dispozici ve všech nově vyrobených modelech ID. s ID.Softwarem 3.0. Volkswagen tím pokračuje ve své strategii zpřístupňovat velmi kvalitní technologie ve všech automobilových segmentech. Organizace Euro NCAP celkem testovala velký počet asistenčních funkcí. Mezi ně patří mimo jiné sériově dodávané prvky výbavy, jakými jsou asistent pro nouzové brzdění „Front Assist“ a asistent pro jízdu v jízdním pruhu „Lane Assist“. Odborníci na bezpečnost kromě toho podrobili testům také na přání dodávané komfortní asistenční funkce, mezi něž patří prediktivní ACC, Side Assist nebo Emergency Assist.
Euro NCAP vyzdvihuje také přehledné a jednoznačné ukazatele a pozornost přitom zaměřuje především na průhledový displej s rozšířenou realitou, který se dodává na přání a zobrazuje stav systému v přímém zorném poli řidiče. Zákazníci tak mohou kdykoli zjistit, které systémy jsou aktivní, resp. který systém jim právě pomáhá s řízením. Volkswagen ID.5 získal již v březnu všech pět možných hvězdiček v hodnocení renomovaných bezpečnostních testů Euro NCAP (European New Car Assessment Programme). Zkušební technici udělili zcela elektricky poháněnému SUV kupé vynikající hodnocení ve všech čtyřech zkoumaných kritériích – v ochraně dospělých cestujících, dětí a nechráněných účastníků silničního provozu i v oblasti sériově dodávaných asistenčních systémů.
Evropský program hodnocení nových vozů Euro NCAP slouží od roku 1997 jako přísné měřítko úrovně bezpečnosti nových modelů vozidel v Evropě. Zákazníkům poskytuje informace o bezpečnosti oblíbených nových modelů nedlouho po jejich uvedení na trh. V uplynulých letech byly zkušební postupy a požadavky na sériově dodávané asistenční systémy a pasivní bezpečnost průběžně zpřísňovány.
Volkswagen ID.5 Pro
Rozměry | 4 599 × 1 852 × 1 613 mm, 2 242 kg |
---|---|
Výkon | 128 kW |
Baterie | 82 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 520 km (WLTP) |