Podobným způsobem, jako loňský Hyundai Ioniq 5 N, tedy paradoxní SUV s nečekanými jízdními výkony, vznikl letos i další derivát s obdobnou technikou. Výchozí Ioniq 6 plní představy sportovní jízdy přeci jen o poznání lépe a navíc má i v civilním provedení po čertech dynamické tvary. Přichází Hyundai Ioniq 6 N, elektrický sportovní sedan střední třídy s pohonem všech kol a technikou, jakou jsme donedávna potkávali jen u supersportovních kupé věhlasných značek. Má umět nejen cestovat po Evropě s téměř neumenšeným komfortem a využívat výhod velmi rychlého, 800V nabíjení, ale na požádání vyždímat i slušnou porci adrenalinu. A to i v zatáčkách, kam se vyšší a těžší SUV Ioniq 5 N přeci jen až tolik nehodilo. Aspoň to tedy tvrdí Hyundai.
Zážitek z ostré jízdy bude komplexní, takže na své si přijdou nejen pokořitelé ostrých apexů, ale i ti, kteří se chtějí prostě jen pobavit či odreagovat. Takže jim bude k dispozici i virtuální řazení jízdních stupňů N e-Shift, proti tomu v Ioniqu 5 N o něco vylepšené, a generátor sportovního zvuku s volbou různých samplů od historických po futuristické. A protože schopnosti aktivního přelévání síly na jednotlivá kola jsou u elektromobilu nesrovnatelně lepší, než u jakéhokoliv spalovacího auta, řidič-gourmet bude mít k dispozici nejen adaptivní podvozek s elektronicky nastavitelnými tlumiči, ale i funkce N Launch Control, N Grin Boost, N Drift Optimizer a N Torque Distribution, s jejichž pomocí budou krajní řidičské kousky k dispozici i méně vyježděným mistrům volantu.
S Drift Optimizerem je například možné si přesně nastavit parametry kýženého řízeného smyku, jako je úhel vybočení zádě, míra prokluzu kol či přesný okamžik zahájení řízeného smyku. Launch Control zase nastaví všechny trakční systémy tak, aby bylo dosaženo maximální akcelerace na hranici adhezních limitů. K dispozici je rovněž arzenál elektronických pomocníků, počínaje tzv. Track Manažerem, který podrobně analyzuje výkony na okruhu a umožňuje vytvářet si vlastní okruhy. Spíše na efekt je pak funkce Ambient Shift Light, která proměnou barvy upozorňuje na okamžik virtuálního přeřazení. Vůz tak nejen lehce škubne, ale i barevně zabliká. Pochopitelně tu žádná vícestupňová převodovka není, jde jen o simulaci a umocnění zážitku.
I zde ale leží hlavní díl zásluh na konstrukci, která, jak je u poctivých Asiatů zvykem, se od výchozího modelu rozsáhle odlišuje, včetně výrazně přepracovaného, vyztuženého skeletu. Zcela odlišné jsou samozřejmě i nápravy s agresivní geometrií, a výkonné sportovní brzdy. A pochopitelně došlo i na elektrovýzbroj a poháněcí řetězec.
Vzhledem k tomu, že do zahájení prodeje ještě nějaký čas zbývá, jsou v tuto chvíli k dispozici jen předběžné technické údaje bez spotřeby a dojezdu. Ale i ty stojí za to; vůz je díky úpravám blatníků a mohutnému aerodynamickému kitu proti civilní verzi o plných 8 cm delší a o 6 cm širší, pouze výška se nezměnila. Narostl dokonce i rozvor o 15 mm, to ale bude zřejmě kvůli přepracovaným závěsům kol. Standardem jsou 20" kola s pneumatikami P-Zero 5 HN, optimalizované exkluzivně pro tento model, stejně jako čtyřpístkové přední brzdy se 400mm kotouči vpředu a a jednopístkové/360 mm vzadu. Při vypnutém ABS jsou schopné při brzdění dosáhnout zrychlení až -0,6 g.
Již známá baterie 84 kWh, schopná naplnit se z 10 na 80 % SoC za 18 minut, napájí dva elektromotory se systémovým trvalým výkonem 609 k a krátkodobým až 650 k s tím, že na zadní motor putují ve standardním nastavení téměř tři pětiny síly. Vůz s aktivovanou funkcí Launch Control vystřelí z klidu na 100 km/h za 3,2 s a pokračuje v akceleraci až k hodnotě 257 km/h. Jistě, u modelů s podobnými výkony jsme ve spalovacích dobách čekali vyšší maximálku, ovšem tohle je limit PSM zadního motoru s jednostupňovým reduktorem.
Vůz bude k mání v šesti barevných odstínech včetně oblíbené modré perletě. Datum zahájení prodeje ani ceny však automobilka zatím neoznámila. Budeme je sledovat.
Předpokládám že by taková zásadní změna byla redakci zmíněna.
I když to asi prozradí až test.