Humble Motors představil SUV s dobíjecí solární střechou

Humble Motors představil SUV s dobíjecí solární střechou
Fotografie: Humble
  • Nový elektromobil Humble One zrealizuje myšlenku, která se už dlouho nabízí
  • Kromě konvenčního dobíjení dokáže doplnit energii i ze solárních panelů
  • Tímto způsobem si bude umět prodloužit dojezd až o 97 km denně

Heslo startupu Humble, založeného v Kalifornii v roce 2020, zní „první solární energií poháněné SUV na světě“. To je samozřejmě nadnesené tvrzení, protože v reálném provozu i za ideálních podmínek pokryje energie ze slunce jen menší část spotřeby. Alexander Bogicevic, šéf vývoje a bývalý vysoce postavený vývojář Fordu a Eatonu, nicméně tvrdí, že firma zinkasovala od zájemců dvacet milionů dolarů za předběžné rezervace, což by nasvědčovalo tomu, že mu bylo dopřáno sluchu. Nárůst jejich počtu v USA podle insideevs.com za minulý měsíc údajně dosáhl 426 %, a to v době, kdy prodeje elektromobilů stouply „jen“ o 12 procent.

A čím tedy další z mnoha projektů nového elektromobilu, které existují jen v podobě počítačových renderů a nemají ani definitivní specifikace, tak okouzlil? Zřejmě tím, že jako první se odvážil prezentovat solární energii jako významný zdroj energie k jízdě v běžně použitelném autě. Pokud tedy nepočítáme nizozemský projekt Lightyear, který je ale spíš ekologickým speciálem než normálním autem a už nyní nabral zpoždění. Výkonnými fotovoltaickými panely je totiž pokrytá celá střecha, tím to ale nekončí. Elektřinu vyrábějí rovněž boční okna, povrchy bočních dveří a ještě speciální výsuvná křídla, jejichž umístění zatím podle dostupných materiálů není tak docela jasné. Každopádně mají mít solární články celkovou plochu 7,65 m2 a jimi vyrobená energie stačit na doplnění energie na 16 až 97 km jízdy každý den. Za jakých podmínek by mělo dobíjení probíhat, nebylo specifikováno, ovšem teoreticky by se majitel elektromobilu Humble One, žijící ve slunné oblasti, mohl obejít zcela bez nabíječky, tedy přinejmenším v létě. Není to totiž tak dlouho, kdy sotva sto kilometrů na jedno nabití reálně ujely i nově prodávané elektromobily.

To však není vše, co dokáže pohodlné čtyřmístné SUV, stavěné s důrazem na co nejnižší hmotnost i čelní odpor vzduchu. Za pozornost stojí i těch několik ostatních technických údajů, které zatím firma zveřejnila. Především systémový výkon 1020 k a dojezd přes 800 km, u nějž bohužel není upřesněno, zda započítává i energii ze slunce. Zaujme i na SUV špičkový součinitel čelního odporu vzduchu Cx 0,25. Věrohodnost těchto znamenitých čísel zatím není jak ověřit, protože výroba je naplánována na rok 2024, uspokojování prvních zákaznických objednávek pak o rok později. Zato už známe sebevědomou startovní cenu 109 000 dolarů (cca 2 420 500 Kč bez DPH), která se bez rozpaků rovná s cenovkami elektromobilů Tesla, Lucid či Rivian. Více ukáže až čas, my se k tomuto pozoruhodnému projektu každopádně vrátíme. A také budeme sledovat, kdo další zvedne hozenou rukavici solárního dobíjení.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze