Hrozí mu konec? Lotus ve 2. čtvrtletí vykázal ztrátu více než 4,5 miliardy korun

Hrozí mu konec? Lotus ve 2. čtvrtletí vykázal ztrátu více než 4,5 miliardy korun
Fotografie: Lotus
  • Firma zažila velký růst celosvětových prodejů, více než dvojnásobný
  • Současně však snižuje cíle dodávek pro rok 2024 o více než 50 %

Lotus oznámil finanční výsledky za druhé čtvrtletí roku 2024 a pro britského výrobce sportovních a závodních vozů, jenž byl založený v Hethelu v hrabství Norfolk, to není příliš pozitivní pohled. V druhém čtvrtletí letošního roku firma sice zažila meziročně velký nárůst dodávek, ovšem čistá ztráta společnosti se zvýšila na 202 milionů dolarů (cca 4,56 miliardy korun).

Společnost v první polovině letošního roku celosvětově prodala 4 873 vozů, což představuje více než dvojnásobný nárůst oproti roku 2023, za což jistě může i zahájení dodávek dvou nových elektromobilů Eletre a Emeya. V roce 2024 značka dosud prodala 2 389 sedanů a SUV, v roce 2023 to bylo pouze 871 kusů. „V první polovině roku 2024 se dodávky vyšplhaly na téměř 4 900 vozů, což představuje meziroční nárůst o 239 %. Dosáhli jsme ještě vyrovnanějšího rozložení dodávek na všech klíčových trzích po celém světě. Mimořádný růst jsme zaznamenali po opětovném vstupu značky Lotus na trh v USA, který se na celkových dodávkách podílel 26 %. Spustili jsme plán „Win26“, jehož cílem je posílit naši značku a usilovat o udržitelný růst. Do budoucna budeme pokračovat v realizaci našich plánů, zvyšovat naši efektivitu a konkurenceschopnost a zůstaneme zavázáni našim zákazníkům, investorům a zúčastněným stranám,“ uvedl k finančním výsledkům Qingfeng Feng, generální ředitel firmy.

Hrubá marže za první pololetí roku 2024 meziročně vzrostla o 8 %, ale oproti konci roku 2023 se snížila o 2 % v důsledku zvýšených nákladů na model Emira v důsledku inflace a sezónních výkyvů v prodejním mixu produktů. Naše průměrná prodejní cena (ASP) se v první polovině roku 2024 udržela nad hranicí 100 000 dolarů (cca 2 250 000 Kč), a to i přes zesílenou konkurenci. Realizace našeho plánu „Win26“ umožní společnosti dosáhnout v roce 2026 kladného zisku EBITDA a provozního cash flow, zvýšit naši finanční výkonnost, posílit naši rozvahu a splnit naše závazky vůči akcionářům,“ dodal Alexious Lee, finanční ředitel Lotusu.

Jak však dodává motor1.com, firma v prohlášení současně uvedla, že kvůli nejistotám, které představují nové celní politiky USA a EU, společnost revidovala svůj cíl dodávek pro rok 2024 na 12 tisíc jednotek z očekávaných 26 tisíc kusů. Neveselá situace pak aktuálně panuje i v Polestaru (stejně jako Lotus patří do koncernu Geely), který oznámil nového generálního ředitele, jehož úkolem jistě bude kromě jiného zvednout klesající prodeje.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze