GM si sype popel na hlavu. Už bude používat jen moderní elektromobilní techniku

1
GM si sype popel na hlavu. Už bude používat jen moderní elektromobilní techniku
Fotografie: GM
  • GM půjde u elektromobilů cestou permanentních magnetů a integrace
  • Rozsáhle investuje do vývoje softwaru

Tentokrát není kupodivu řeč o vadných bateriích LG Chem. Jen zřejmě nastala vhodná doba vylepšit si pošramocenou image a představit světu, jaká moderní elektrotechnika na něj čeká. Nejedná se o žádné horké novinky, vše najdeme například v Hummeru EV, který už se poměrně dlouho testuje a měl by zanedlouho dorazit na trh. Ale přesto není na škodu nakouknout do kuchyně koncernu General Motors. Dnes se podává nová generace elektromotorů.

GM kvůli Boltu, který se vyrábí od roku 2016, stále používá generačně zastaralou technologii elektromobilů. Jenže to se nyní mění. Nová generace, nazvaná Ultium, zahrnuje i modulární řadu moderních elektromotorů. Ty největší budou spoléhat na permanentní magnety a bude je možné konfigurovat, případně vícenásobně sestavovat do větších celků podle požadovaných výkonů a točivých momentů. Nejrozšířenější bude zástavbový komplet pro přední pohony s výkonem 180 kW, použitelný v široké škále modelů napříč třídami. Výkonnější či větší modely se spolehnou na univerzální motor s 255 kW, použitelný pro přední i zadní nápravu. Například Hummer EV použil až tři tyto motory pro vrcholnou verzi se zrychlením 0–96 km/h kolem tří sekund. A nakonec je zde kompaktní asynchronní elektromotor s 62 kW, určený jako asistenční pro pohon druhé nápravy u systémů 4×4. Ten bude možné nasadit jak u spalovacích, tak u elektrických modelů.

Rovněž GM půjde cestou maximální integrace a výkonovou elektroniku umístí přímo do pohonných jednotek. Tím ušetří náklady, hmotnost a výrobní náročnost. Zároveň se zvýší spolehlivost a efektivita. Proti stávajícím elektromobilům má elektronika poloviční objem a hmotnost, přitom ale o čtvrtinu vyšší kapacitu. Součástí integrovaných montážních celků budou i další výkonové prvky, například invertor, napájecí modul palubního příslušenství či palubní nabíječka. Ty sice budou samostatně zaboxovány, avšak rovněž v jediném celku. Součástí je i nový řídicí software Ultium Drive, plod snažení globálního technologického centra ve Warrenu v Michiganu. Tam sídlí mj. téměř 11 000 softwarových specialistů a postupně jich bude přibývat.

GM Ultium
Výkonová elektronika bude rovněž integrována v poháněcích jednotkách
Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Jak je vidět, tak i v elektrickém pohonu je spousta věcí, které se dají ladit a vylepšit.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze