GM se vzdává jedné ze svých baterkáren v USA. Je to nezájmem o elektromobily?

1
GM se vzdává jedné ze svých baterkáren v USA. Je to nezájmem o elektromobily?
Fotografie: General Motors
  • General Motors prodá svůj podíl v téměř dokončené továrně na baterie Ultium Cells LLC v Lansingu ve státě Michigan společnosti LG Energy Solution
  • Počet jeho baterkáren v USA se sníží ze čtyř na tři

General Motors oznámil, že dosáhl dohody o prodeji svého podílu v téměř dokončené továrně na baterie Ultium Cells LLC v Lansingu ve státě Michigan, a to partnerovi ve společném podniku, kterým je jihokorejská firma LG Energy Solution. Očekává se, že transakce bude uzavřena v prvním čtvrtletí příštího roku. My se ale ptáme, proč? 

Naše ziskovost v oblasti elektromobilů se rychle zlepšuje, mimo jiné díky strategickému rozhodnutí vyrábět bateriové články v USA ve spolupráci se společností LG Energy Solution. Bude trvat roky, než se někteří naši konkurenti přiblíží této úrovni výkonnosti,“ řekl Paul Jacobson, výkonný viceprezident a finanční ředitel GM. „Jsme přesvědčeni, že máme k dispozici správné články a výrobní kapacity, abychom mohli kapitálově efektivně růst spolu s trhem s elektromobily.“ 

GM uvádí, že se v segmentu elektromobility blíží zisku, částečně proto, že může hromadně vyrábět baterie na domácím trhu, zjednodušit dodavatelské řetězce a také získat přístup k finančním pobídkám od Bidenovy administrativy. Nicméně právě zde je zádrhel, neboť do Bílého domu nedávno zvolený Donald Trump slíbil, že jakmile nastoupí do úřadu, dotace na elektromobily utne. Jak doplňuje autonews.com, důvod, proč se GM vzdává jedné ze svých baterkáren, může být naprosto prozaický – po elektromobilech GM aktuálně prostě není tak velká poptávka, jak Detroit očekával. Připomeňme, že teprve nedávno se totiž Američané chlubili tím, že v USA už prodali dohromady přes 300 tisíc elektromobilů.

Po dohodě se LG stane jediným vlastníkem a baterkárnu dokončí. Společnost pak baterie bude prodávat dalším zákazníkům a GM dostane zpět miliardu dolarů (cca 24 miliard korun), kterou do továrny investoval. Nejde však ani zdaleka o jediný závod, který GM společně s LG provozuje. Jak dodává The Verge, baterie pro vozy Cadillac Lyriq a Chevy Equinox EV totiž už společně vyrábí v továrnách ve Warrenu v Ohiu a Spring Hill v Tennessee. Automobilka má také továrnu na baterie ve společném vlastnictví se Samsungem SDI v New Carlisle v Indianě. Aktuální oznámení tak znamená, že počet baterkáren GM v USA klesne ze čtyř na tři.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Nedokážu si představit, k čemu by jim byly čtyři baterkárny při tak malém objemu výroby EV. To byl prostě jen pokus obsadit jiný obor, výrobu bat. článků, kde zjistili, že asi pšenka nepokvete. Nebo já vážně nevím, ale smrdí to a GM opravdu nevěřím takové kecy pro novináře.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze