GFG Bandini Dora EV

Elektromobily, které neznáte
GFG Bandini Dora EV
Fotografie: Archiv Tomáše Hyana
  • Elektrický supersport vznikl v návrhářském studiu otce a syna Giugiarových
  • Zrodil se na počest malé značky Bandini
  • Zůstal jen stylistickým cvičením

Supersportovní automobily a nejrůznější koncepty byly vždy kořením ženevského autosalonu, ale v roce 2020 byl těsně před zahájením zrušen pro covidové restrikce. Tvůrcům nových automobilů nezbylo nic jiného, než svoje kreace představit jinde na soukromých akcích. Fabrizio (syn) a Giorgetto Giugiaro (otec) se tehdy soustředili na svou novou značku GFG (Giorgetto e Fabrizio Giugiaro), když jejich spolupráce se skupinou Volkswagen Group neskončila dobře. S německým koncernem se totiž po prodeji Italdesignu rozešli, svůj minoritní podíl prodali, ale Volkswagen Group si ponechal jejich jméno, značku Italdesign a původní sídlo v italském Moncalieri u Turína.

GFG Bandini Dora EV
GFG Bandini Dora EV na výstavě Auto e Moto d´Epoca v Boloni (2023)

Prodej Italdesignu

Výstavní premiéru v Ženevě 2019 měl elektrický GFG Kangaroo, vlastně supersportovní hyper-SUV s pohonem a řízením všech velkých kol 22“ na platformě CH Auto (2× 180 kW), a pokračovala také designová spolupráce na čínském elektrickém supersportu Techrules REN. Ve stejném duchu se nesla příprava na Ženevský autosalon 2020, kde měla být světová premiéra konceptů Bandini Dora Barchetta a Vision 2030 Desert Raid, ale také evropská premiéra Vision 2030, pokračování studie Kangaroo. Nakonec největší novinku Dora a oba Visiony 2030 představili Giorgetto Giugiaro a Michele Bandini za asistence Fabrizia Giugiara online přímo ze studia GFG Style na videokonferenci...

GFG Bandini Dora EV
Dora EV slavila premiéru online ve studiu GFG Style při videokonferenci (2020)

Giorgetto Giugiaro zůstává dodnes největším činným italským designerem; neboť Bertone definitivně zkrachoval a Pininfarina změnil filozofii a prodal podnik Indům. Přes 60 milionů automobilů na celém světě nese rukopis Giugiarů! Není divu, že Giugiaro chce dál tvořit, byť jeho poslední spolupráce s Volkswagen Group neskončila tak, jak si přál. Jeho kolega Walter Maria de Silva se stal v roce 2007 šéfdesignerem celé skupiny Volkswagen, a tak se zdálo, že prodej Italdesignu nebyl špatným nápadem. Giugiarové si ponechali 9,9 % podílu, věřili ve finanční stabilitu a spolupráci s de Silvou, zvláště když je spojovaly dlouholeté vztahy (Giugiaro mimo jiné navrhl Golf první generace).

GFG Bandini Dora EV
Giorgetto Giugiaro a Michele Bandini představili novinku ve společnosti původního vozu Bandini 750, který startoval v Mille Miglia 1957

Nový začátek

Nejsem tak starý, abych šel do penze,“ prohlásil tehdy sedmasedmdesátiletý Giorgetto Giugiaro (ročník 1938) a se svým synem Fabriziem, šéfem designu v Italdesignu v letech 1990 až 2014, založil koncem roku 2015 firmu GFG Style (Giorgetto e Fabrizio Giugiaro), která má nové sídlo v Moncalieri s prostory pro design, konstrukci a výrobu modelů i kompletních vozů. Prvním zveřejněným projektem byl supersportovní třímístný elektromobil Techrules REN (2017) s turbínovým prodlužovačem dojezdu, v Ženevě 2018 následoval elektrický sedan GFG Sibylla pro čínského partnera Envision a v Ženevě 2019 dvoumístný elektromobil GFG Kangaroo. Kromě toho Giugiarové navrhli dva malé vozy pro Turin Garage (2018 Top Less Elettrica a Panda 4×4 Elettrica).

Dora EV má vzhůru vpřed výklopné boční dveře a otevřený kokpit

Z trojice čistě elektrických dvoumotorových sportovních automobilů GFG Style pro Ženevský autosalon 2020 mají všechny prostorový hliníkový rám a vnější panely karoserie z uhlíkových kompozitů, na každé nápravě je jeden elektromotor. Supersport GFG Bandini Dora EV Barchetta je znovuzrozením malé italské značky Ilaria Bandiniho, který v letech 1946–1992 vyrobil pětasedmdesát sportovních vozů, a Dora je křestním jménem matky jak Ilaria, tak jeho prasynovce Michela Bandiniho, který inicioval stavbu vozu a už v roce 2012 založil novou firmu Bandini Automobili S.r.l. v Sieně, která plánovala Doru vyrábět v limitované sérii.

GFG Bandini Dora EV
Čistá silueta vozu podle návrhu Giorgetta Giugiara

Zajímavá konstrukce

Podle Giorgetta Giugiara je u Dory novým stylistickým prvkem soustava podélných ochranných oblouků, inspirovaná systémem Halo z formule 1. Procházejí zepředu nad otevřeným dvoumístným kokpitem až dozadu ke stavitelnému přítlačnému křídlu (v souladu s otevíráním vstupů vzduchu podle rychlosti jízdy), za pevnými sedadly (nastavuje se jen výška) jsou spojeny přítlačným ochranným obloukem a pevným spoilerem. Řidiče a spolujezdce odděluje podélná výztuha (tzv. structural bridge), volant ve stylu leteckého kniplu nese dotykový displej ve svém středu a stejně jako pedály je stavitelný, před volantem je digitální kokpit a monitory zpětných kamer; čalounění z pravé kůže pochází od firmy Poltrona Frau.

GFG Bandini Dora EV
Uspořádání poháněcí soustavy s elektromotory na obou nápravách

Celkový výkon dvojice elektromotorů (na každé nápravě jeden) činí 400 kW (544 k) a točivý moment 680 Nm. Kapacita akumulátorů 90 kWh, uložených vzadu za sedadly a ve středovém tunelu, vystačí na více než 450 km jízdy. Vůz je plně pojízdný, zrychluje z nuly na 100 km/h za 3,3 sekundy a největší rychlost je omezena na 250 km/h. Pětipaprsková litá kola nesou pneumatiky Pirelli 245/40 R 21. Rozvor náprav je 3 000 mm, celkové rozměry 4 800 × 2 000 × 1 150 mm, ale hmotnost nebyla uvedena.

Giorgetto Giugiaro
Giorgetto Giugiaro převzal 14. listopadu cenu Historic Motoring Award 2025 za design v londýnském hotelu Peninsula

Doru jsme si prohlédli na výstavě Auto e Moto d´Epoca 2023 v italském městě Bologna, ale tam už byla vystavena jako jediný originál stejně jako na Hypercar Show 2025 v turínském centru Nuova Lavazza. K výrobě pod taktovkou Michela Bandiniho bohužel nedošlo.

GFG Bandini Dora EV
GFG Bandini Dora EV na Hypercar Show v prostorách Nuova Lavazza v Turíně (2025)
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze