EU by měla stanovit nové standardy pro elektrokoloběžky. Pojedou jen 20 km/h

3
EU by měla stanovit nové standardy pro elektrokoloběžky. Pojedou jen 20 km/h
Fotografie: LimeBike
  • Častým viníkem dopravní nehody je opilý řidič elektrokoloběžky
  • Za uplynulých 22 měsíců bylo evidováno 857 nehod s účastí tohoto typu stroje
  • V budoucnu čeká elektrokoloběžky omezení nejen ze strany výkonu

Nová tisková zpráva Evropské rady pro bezpečnost dopravy, o které píše cdv.cz, vyzývá k vypracování povinných technických požadavků pro všechny elektrokoloběžky prodávané v Evropské unii, které by nahradily současnou změť vnitrostátních požadavků a dobrovolných norem. Tyto normy by podle ETSC měly zahrnovat omezení rychlosti na 20 km/h a požadavky na stabilitu, minimální brzdění a maximální zrychlení. V období od ledna minulého roku do října letošního roku bylo v Česku zraněno celkem 721 jezdců na elektrokoloběžkách. Z toho pět zranění bylo smrtelných, což je vcelku alarmující počet.

CDV

Na tyto výsledky se pak přišlo hlavně díky tomu, že právě od 1.1 2023 začala Policie ČR u šetřených dopravních nehod s účastí cyklistů nově rozlišovat jízdní kola a koloběžky také v detailu s/bez elektropohonu. V období uplynulých 22 měsíců tak bylo evidováno 857 nehod s účastí elektrokoloběžek, při kterých bylo 5 osob usmrceno, 54 osob zraněno těžce a 662 osob bylo zraněno lehce. „Socioekonomické ztráty z nehod s účastí jezdců na elektrokoloběžkách překročily ve sledovaném období 2,9 mld. Kč. Uvedené ztráty dělíme na ty z osobních následků, což jsou náklady související se zraněním osob (vč. smrtelných), a na ztráty z dopravních nehod, což jsou primárně hmotné škody, důsledky kongescí a náklady související například se zásahem u dopravní nehody, kde jsou započteny náklady na hasiče a policii,“ uvádí Alena Daňková z oblasti Hodnocení dopadů dopravy, strategií a vzdělávání Centra dopravního výzkumu.

Ve sledovaném období byla u 247 zraněných osob (viníků) zjištěna přítomnost alkoholu, tj. 44 % osob na elektrokoloběžkách. Znepokojujícím faktem je, že ve 169 z 247 případů byla zjištěna přítomnost alkoholu nad hranici 1,5 ‰. „Alkohol z hlediska lidského selhání přispívá ke vzniku dopravních nehod se zraněním cyklistů (7,0 %), nejčetněji je zastoupena nepozornost (46,1 %), nesprávné vyhodnocení situace (13,9 %), vysoká rychlost (a nepřizpůsobení jízdy 11,3 %) a vědomé nerespektování pravidel silničního provozu (8,7 %). Alarmující je skutečnost, že i přes nulovou toleranci alkoholu za volantem a řídítky v České republice je u téměř poloviny jezdců na elektrokoloběžkách, kteří zavinili dopravní nehodu, zjištěna přítomnost alkoholu – často dokonce s hladinou nad 1,5 ‰,“ doplňuje nehodová data Kateřina Bucsuházy z oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod.

Hlášená úmrtí související s jízdou na elektrokoloběžkách často zahrnují alkohol, přičemž z omezených dostupných údajů vyplývá, že polovina až dvě třetiny usmrcených osob před jízdou požily alkohol. Opatření proti jízdě pod vlivem alkoholu by měla zahrnovat zákonné limity s odpovídající úrovní vymáhání. Ve Finsku a Norsku městské orgány požadovaly po poskytovatelích sdílených elektrokoloběžek, aby omezili rychlost v noci, nebo sdílené elektrokoloběžky v nočních hodinách zcela zakázaly – tato opatření vedla ke snížení počtu zranění. Omezení rychlosti na 30 km/h v městských oblastech je jedním z hlavních nástrojů, které mohou města využít ke snížení rizik pro uživatele elektrokoloběžek v městských oblastech. U řidičů osobních automobilů, dodávek a nákladních vozidel jedoucích rychlostí 30 km/h nebo nižší je mnohem menší pravděpodobnost, že usmrtí zranitelné účastníky silničního provozu, jako jsou jezdci na elektrokoloběžkách, chodci a cyklisté.

Na elektrokoloběžky se vztahují některé stávající předpisy EU o výrobcích, například předpisy týkající se strojních zařízení a baterií, neexistuje však žádná povinná jednotná norma pro elektrokoloběžky, která by se vztahovala na faktory, jako je stabilita, maximální rychlost a brzdný výkon. Vzhledem k neexistenci nařízení EU vypracovalo několik členských států EU, včetně Německa a Španělska, pro tato vozidla vlastní vnitrostátní normy. ETSC doporučuje, aby EU vypracovala jednotný soubor povinných technických požadavků, včetně povinného omezení maximální rychlosti na 20 km/h, které by bylo nastaveno z výroby. Maximální rychlost 20 km/h pro elektrokoloběžky již na národní úrovni vyžaduje 11 evropských zemí. Nové normy by podle ETSC měly rovněž vyžadovat minimální úroveň brzdného výkonu, omezení maximální akcelerace, přední a zadní brzdy, zvukové výstražné zařízení (např. zvonek) a také přední a zadní světla. EU má povinné bezpečnostní normy pro nové osobní automobily, dodávky a nákladní automobily, které zahrnují vybavení automatickými systémy nouzového brzdění, jež mohou pomoci zabránit srážkám s chodci a cyklisty. Takové systémy však v současné době nejsou vyžadovány pro rozpoznání jezdců na elektrokoloběžkách. Podle ETSC je třeba normu brzy aktualizovat, protože trvá roky, než se nové bezpečnostní technologie dostanou do většiny vozidel na silnicích.

Diskuze ke článku
Jethro Skicher
Jethro Skicher
Buzerace ,buzerace ,buzrace ať jde celá EU do zádele ...bezpečnost silničního provozu je o lidech a né čím ,nebo na čem jedou ...pistole taky sama nikoho nezastřelí...
Jan Liška
Jan Liška
Myslím, že je to užitečná regulace. Současná situace je neúnosná. Po cyklostezkách a zónách se smíšeným pohybem chodců a cyklistů se prohánějí různá prapodivná elektrifikovaná vozítka bez pořádných brzd, s nijak neomezenou maximální rychlostí - klidně to jede 50 i víc.
Zkušenost z Prahy a okolí, dojíždím na kole do práce.
Jiri M
Jiri M
Pro mne klidně do 20 km/h, i když 25 by bylo lepší, ale se sedátkem a velkým výkonem, aby to vyjelo i velký kopec. A prosím bez helmy, technický prohlídek a dalších opatření. Prostě jako kolo

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze