Elektromobil vyprodukuje při jízdě méně emisí CO2 než benzínové auto

73
Elektromobil vyprodukuje při jízdě méně emisí CO<sub>2</sub> než benzínové auto
Fotografie: Volkswagen
  • Benzínové auto jízdou vyprodukuje více jak 2krát víc emisí než elektromobil
  • Nejekologičtější provoz elektromobilu je s fotovoltaikou

Plno petrolheadů pořád argumentuje tím, že elektromobily mají komín v elektrárně – tedy nejsou tak čisté při provozu. Ano, mají nejen u nás často komín v elektrárně nebo v poslední době hodně oblíbených fotovoltaických panelech, které se stále více instalují po celé republice. Jelikož ale máme elektromobil Volkswagen e-Golf i jeho benzínového bratra na trhu už 9 let, tak jsme se rozhodli za celou dobu jejich provozu vypočítat nepřímé i přímé emise z jejich provozu.

K samotnému výpočtu jsem si však musel najít pořádné zdroje dat. Takže pro průměrnou spotřebu benzínového i elektrického Golfu jsem navštívil německou stránku sprintmonitor. Pro spotřebu elektromobilu jsem tedy zvolil 14,7 kWh elektrické energie na 100 ujetých kilometrů a v případě benzínového typu jsem zvolil průměrnou hodnotu 7,6 litru Naturalu 95 na 100 ujetých kilometrů. To však nestačí, dále jsem našel hodnotu množství CO2 při spálení 1 litru benzínu, která je stanovena na 2,31 g CO2, a proto jsem hledal průměrné hodnoty českého energetického mixu pro elektřinu v ČR. To samé jsem musel udělat i pro výrobu z fotovoltaických panelů.

Hodnoty emisí CO2 na 100 ujetých kilometrů

Rok ICE Golf BEV e-Golf z mixu BEV e-Golf z FVE
2013 17,56 7,01 0,59
2014 17,56 7,06 0,59
2015 17,56 7,25 0,59
2016 17,56 7,34 0,59
2017 17,56 6,94 0,59
2018 17,56 6,85 0,59
2019 17,56 6,29 0,59
2020 17,56 5,64 0,59
2021 17,56 5,73 0,59
Celkem 158,00 60,11 5,29

Benzínové auto kouří 2krát více než elektromobil

Pro první porovnání přímých emisí z benzínového auta oproti nepřímých emisí u elektromobilu jsem si zvolil průměrný roční nájezd kilometrů pro obě vozidla na hodnotě 10 000 km, jelikož taková je zhruba průměrná hodnota nájezdu osobních vozidel v České republice.

Rok ICE Golf BEV e-Golf z mixu BEV e-Golf z FVE
2013 1 755,60 701,19 58,80
2014 1 755,60 705,60 58,80
2015 1 755,60 724,71 58,80
2016 1 755,60 733,53 58,80
2017 1 755,60 693,84 58,80
2018 1 755,60 685,02 58,80
2019 1 755,60 629,16 58,80
2020 1 755,60 564,48 58,80
2021 1 755,60 573,30 58,80
Celkem 15 800,40 6 010,83 529,2

Velký nájezd kilometrů zvýrazní rozdíl

Pro svůj druhý výpočet jsem zadal do tabulky pravidelný roční nájezd kilometrů 25 000 km, což by odpovídalo průměrnému firemnímu vozu jezdícímu v ČR. Po 9 letech provozu by tak obě vozidla měla najeto shodně okolo 225 000 km a v případě benzínové varianty se už jedná o celkem velkou porci kilometrů, kde vozidlo bude potřebovat dosti zásadní opravy, ale v případě elektromobilu se dle našich zkušeností zatím jedná o zánovní vůz jen s větším nájezdem.

Rok ICE Golf BEV e-Golf z mixu BEV e-Golf z FVE
2013 4 389,00 1 752,98 147,50
2014 4 389,00 1 764,00 147,50
2015 4 389,00 1 811,78 147,50
2016 4 389,00 1 833,83 147,50
2017 4 389,00 1 734,60 147,50
2018 4 389,00 1 712,55 147,50
2019 4 389,00 1 572,90 147,50
2020 4 389,00 1 411,20 147,50
2021 4 389,00 1 433,25 147,50
Celkem 39 501,00 15 027,08 1 327,50

Závěr

Když se podíváme na tyto výpočty, do kterých není zahrnut celý životní cyklus vozidel, ale jen čistě výfuky od obou vozidel v českém prostředí, vychází, že v rámci provozu je na tom výrazně lépe elektromobil oproti vozu na benzín.

Diskuze ke článku
Miroslav Šťastný
Miroslav Šťastný
Pán píše kraviny. K rozpohybování nějaké hmoty řekněme 1 tuny u spalovacího auta je potřeba nějaká energie. U elektromoblu se ale vzhledem k bateriím jedná spíše o 1,5t tedy o 50% více energie...
Elektromobil má psanou spotřebu +-20kWh/100 km, výroba elektrické energie v generátorech v elektrárnách má účinnost okolo 30% (temelín má 30% díky obrovské turbíně, teoretická maximální účinnost je cca 33%). Tedy v energetickém mixu ČR je na výrobu každé kilovaty dodávané do sítě potřeba 1 kg uhlí. Ztráty při přenosu distribuční soustavou činí necelých 5% dle ČEZu. Účinnost nabíjení hodně optimisticky okolo 90% - 20/0,95/0,9 = 23,5 kW/100km = necelých 12 kg uhlí oproti +- 7l benzínu na 100/km...uhlí je z většiny čistý uhlík a 1 kg váží jedno kilo. Naproti tomu 1l benzínu váží 0,7 kg a je v něm relativně dost vodíku = +-15% molární hmotnosti. I když se nebudou uvažovat příměsy, ekolie elktromobilu v ČR je 12kg uhlí oproti 7l benzínu - ekvivcalent 5 kg spáleného úhlí.
Elektromobily jsou ekologický nesmysl
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Vám všem, kteří tady zpochybňují fakt, že elektromobil má nižší emise než spalovací auto, tak doporučuji si s ním chvíli posedět v uzavřené garáži. Vůbec mne nemusí zajímat výpočty CO2. Důležité je co musím dýchat v neředěné podobě ve městě a při jízdě za spalovacími skvosty na našich silnicích. Jsou to jedy a koncentrované.
Družstvo Brtník
Družstvo Brtník
Rekurzivní metoda od požadovaného výsledku ke správný vstupním hodnotám. Panáček by byl výborný takymanažer pro excelove kouzlení někde v korporatu 😃
Lukas Paloncy
Lukas Paloncy
Tak nevim jestli je autor pouze hloupy (jak muze nekdo takovy psat clanky??), nebo se jedna o sprostou manipulaci. Autor sice naoko uznava, ze do vypoctu neni zahrnut cely zivotni cyklus, ale jaksi zapomel zminit pro pro porovnani produkce CO2 je prave tohle zcela klicova vec, vzhledem k obrovske spotrebe energie pri vyrobe baterii. O tom ze drze pouziva mnozstvi CO2 vznikajici pri samotne vyrobe elektriny a uplne ignoruje ztraty prenosove soustavy a ztraty v baterii (celkove klidne 20%) ani nemluve. A tak by se dalo pokracovat dal a dal.

Autor si dal evidentne za cil napsat clanek ktery vyzni ve prospech eletromobilu a pouziva k tomu jen ta cisla ktera se mu hodi, bez ohledu na realitu, grrr.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze