Dva týdny s novými Digital Matrix světly Audi e-tron. Jaká jsou?

7
Dva týdny s novými Digital Matrix světly Audi e-tron. Jaká jsou?
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Světla promítají na silnici obraz s rozlišením 1,3 megapixelu
  • Uvnitř mají více než milion mikrozrcadel
  • Příplatek za nová světla Digital Matrix je 140 tisíc korun

Audi e-tron dostává velmi zajímavou novinku v podobě světel Digital Matrix, která jsou dalším evolučním krokem ze standardních matrix světel, jež umí inteligentně osvětlovat silnici a okolí před sebou dálkovými světly a neoslňovat přitom ostatní řidiče.

Jak fungují Digital Matrix světla u Audi e-Tron S?

Digital Matrix jsou ale zcela nová úroveň mezi světly. Jejich srdcem jsou tři velké LED a milion mikrozrcadel, která měří jen několik setin milimetru. Tato zrcadélka se umí díky elektrostatické funkci vychýlit až 5 000× za sekundu. A výsledek? V podstatě projektor, který dokáže na silnici vykouzlit libovolný černobílý obraz či video s rozlišením 1,3 megapixelu. Vše začíná působivou úvodní animaci po nastoupení do auta. Na výběr je pět různých, přičemž si můžete vybrat jinou pro nástup i výstup z vozu. Animace jsou plynulé a působivé, je to ale spíše „cool blbinka“.

To v provozu oceníte nová světla výrazně více. Díky mnohem vyššímu rozlišení oproti standardním Matrix světlům je „vystínování“ vpředu jedoucích nebo protijedoucích aut výrazně přesnější a tmavá oblast je mnohem menší. Pokud má e-tron také příplatkové noční vidění, světla s ním spolupracují a upozorňují vás na potenciálně nebezpečné chodce či zvířata na silnici tak, že je „vyblikají“. Je to skvělé přenesení funkce nočního vidění do skutečného světa, nemusíte se tak dívat na displej jako dříve.

Nástupní a výstupní animace v praxi a možnosti nastavení světel Digital Matrix

Zajímavě nová světla fungují také na dálnici či jiných rychlostních komunikacích. Až do vzdálenosti 50 metrů zřetelně vyplní váš jízdní pruh obdélníkem, intuitivně tak vidíte vaši jízdní cestu. Obdélník je doplněn také o dvojici šipek, v praxi to vypadá skutečně zajímavě a je to dobře viditelné i z okolních aut. Pokud dojedete vpředu jedoucí auto a e-tron díky adaptivnímu tempomatu zpomalí, obdélník na silnici se přizpůsobí tak, aby auto nebylo oslněno. Když jedete do zatáčky, obdélník se ohne, když se pruhy zúží, světelný obdélník na silnici se zúží. A když přejíždíte z pruhu do pruhu, efektně se rozšíří do toho sousedního. V podstatě jde o rozšířenou realitu promítanou přímo na silnici a nejenže to dobře vypadá, ale podvědomě to zvyšuje bezpečnost jízdy.

Audi e-tron
Světelný koberec na dálnici

Nová světla Digital Matrix fungují výborně, ale jako za každou novou technologii si pořádně zaplatíte. Příplatek za ně je 140 tisíc korun, kdežto za standardní technologii Matrix u e-trona zaplatíte 40 tisíc korun. Stojí podle vás za ten příplatek? Dejte nám vědět v komentářích pod článkem.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
👍 Pěkná fíčura... Časem doufám v standardu bez toho brutálního příplatku za dvě jednoduché LCD vrstvy/filtry s rozhraním...
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Pokud by to řidiče zachránilo od usmrcení člověka, pak to jistě stojí za to. To ale nelze jednoznačně předpokládat. Jinak Matrix světlomety ID3 jsou také dobré.
Ondřej Kvinta
Ondřej Kvinta
Moc pekne, ale jde jen o jednu funkci za 140k. Proc takto nevynasite do nebes jine mozne funkce napriklad FSD resp. EAP. Za srovnatelnou cenu ziskavate neco, co bezpecnost zvysuje extremne, s porovnanim s unavenym ridicem po 2 hodinach jizdy.
Ondřej Kvinta
Věnujete ano, ale subjektivně hodnotíte a fandíte okatě značce, které jezdíte. Nevím, jestli by zde neměla být upozornění o placené spolupráci. Pod toto patří i barterový obchod.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze