Ministerstvo průmyslu a obchodu chystá už pátou dotační výzvu v oblasti podpory elektromobilů. Výzva bude zveřejněna 2. prosince a pro žadatele bude připraveno 50 milionů korun. To je pouze čtvrtinový objem oproti minulé, čtvrté, výzvě, která se velmi rychle vyčerpala. Zájemci o dotaci tak budou muset být tentokrát velmi rychlí. Zároveň je v této výzvě několik změn a novinek.
Podmínky výzvy ministerstvo teprve finalizuje, už teď je ale jasné, že novinkou bude možnost o dotaci žádat pouze na čistý elektromobil a už nikoliv na hybridní vozidla. Samozřejmostí je stále přítomná možnost získat dotaci i na pořízení nabíjecí stanice. Novinkou je také zrušení nutnosti konat výběrové řízení na dodavatele auta nad 500 000 Kč. Nově byl limit, do kterého není nutné výběrové řízení konat, zvýšen na 2 miliony Kč, což celý proces nákupu vozu výrazně zjednoduší.
Stejná částka, tedy 1 milion korun, bude opět použita jako limit pro výpočet uznatelných výdajů pro kategorii vozidel M1. Zjednodušeně řečeno: Pokud si pořídíte elektromobil dražší než 1 milion Kč, pro účely výpočtu výše dotace se bude na cenu auta pohlížet, jako by se rovnala jednomu milionu korun.
Na luxusní auta už ne
Otazníky naopak visí nad novým omezením. Je pravděpodobné, že na elektromobily s pořizovací cenou nad 1,2 milionu Kč bez DPH nebude možné vůbec o dotaci požádat. Dosud to možné bylo, jen se použil již zmiňovaný limit uznatelných výdajů ve výši 1 milion Kč. Zatímco dříve jste tedy na luxusní elektromobily dostali stejnou dotaci, jako by stály jen 1 milion Kč, nově zřejmě nebude možné o dotaci požádat vůbec. Konečné podmínky však budou zveřejněny až současně s vyhlášením výzvy 2. prosince 2019.
O dotace budou opět moci žádat malé, střední i velké podniky s jakoukoliv právní formou podnikání. Naopak žádat nebudou moci komerční turistická zařízení (hotely, volnočasové zařízení, lázně a restaurace). Kromě hybridů také nebude možno pořídit veřejné nabíječky, ojeté elektromobily a elektromobily na leasing.
Měnit se bude také bodování žádostí a celkové částky, ve finále by ale podmínky měly být podobné těm ve čtvrté výzvě. Co to v praxi znamená? Například na elektrické Citigo iV za 420 000 Kč včetně DPH bude možné získat dotaci bezmála 120 000 Kč, a finální cena auta tak spadne na 230 000 Kč bez DPH, což už je velmi blízko vybavenější spalovací verzi. Vzhledem k výrazně nižším provozním nákladům elektromobilu se tak elektrická verze Citiga stane velmi atraktivní, zejména pak pro firmy s většími nájezdy.
Dotace jsou obecně zaměřeny na právnické osoby, u kterých je registrováno každý rok více než 70 % všech prodaných aut. Ministerstvo financí zároveň nyní prozkoumává možnost snížení nevýhodného 1% přidanění v případě používání firemního elektromobilu pro soukromé účely, probíhají také diskuze o možnostech rychlejších odpisů pořízených elektromobilů.
Tento text vznikl ve spolupráci s organizací Malá – elektromobilita, která se mimo jiné dotacemi na elektromobily zabývá.