Skupina Michelin v tiskové zprávě oznámila, že plánuje uzavřít závody Cholet a Vannes. Podle prohlášení firmy je to nevyhnutelné kvůli strukturální transformaci trhů s pneumatikami pro osobní a lehké nákladní automobily a nákladní automobily, stejně jako kvůli zhoršující se konkurenceschopnosti Evropy.
Skupina se nicméně už nyní zavázala, že vytvoří nejméně tolik pracovních míst, kolik jich bylo zrušeno. Závody v Cholet a Vannes přitom aktuálně zaměstnávají 1 254 lidí, jejich provoz má ale skončit nejpozději na začátku roku 2026, protože se oba závody již několik let potýkají s vážnými ekonomickými problémy. „Zhodnotili jsme naše možnosti, ale nenašli jsme žádné alternativy k uzavření těchto dvou provozoven,“ řekl k oznámení předseda Michelinu Florent Menegaux deníku Le Monde.
Michelin uvádí, že v posledních letech prošly evropské trhy s pneumatikami pro osobní a lehké nákladní automobily a nákladní automobily velkou proměnou se silným trendem příklonu k levným pneumatikám, především z Asie na úkor prémiových segmentů. Už v tuto chvíli Michelin rozhodl o zastavení výroby v obou závodech do 11. listopadu, aby dal vedení a odborům čas na kolektivní i individuální jednání se zaměstnanci.
Dodejme, že mezi všemi evropskými výrobci pneumatik je Michelin jediným, který si udržel silnou průmyslovou stopu v západní Evropě, zejména ve Francii, kde je mimochodem jeho celosvětová centrála v Clermont-Ferrand a celosvětové výzkumné a vývojové centrum v kampusu Ladoux. Skupina Michelin v současné době zaměstnává ve Francii téměř 19 tisíc lidí, z toho 9 tisíc ve výrobě v 15 závodech. Že jde o důležitého zaměstnavatele ve Francii, dokládá, že za posledních 10 let v ní Michelin proinvestoval více než 2,6 miliardy eur (66 miliard korun), z toho 1,5 miliardy eur (38 miliard korun) do modernizace výrobních závodů.
Objem výroby v závodu Cholet, jenž leží v regionu Pays de la Loire, klesl z přibližně 4,375 milionu kusů pneumatik v roce 2019 na přibližně 2,625 milionu kusů v roce 2024, navíc bez vyhlídek na oživení trhu. Oproti tomu ve Vannes na severozápadě Francie klesla výroba ze 41 000 tun kovové výztuže v roce 2019 na 34 000 tun předpokládaných pro rok 2024. „Automobilový sektor je v obtížné situaci, a to nejen v naší zemi,“ uvedl k uzavření továren předseda vlády Francie Michel Barnier a dodal, že Evropa musí chránit svůj automobilový průmysl před nespravedlivou zahraniční konkurencí.
Je to jejich problém, jiné prémiové značky prodávají protože přemístily výrobu do levnějších destinací. Třeba Continental vyrábí v Česku a na Slovensku, Pirelli většinu v Turecku a podobně......