Další rána pro evropský autoprůmysl, ve Francii se zavírají dvě továrny

3
Další rána pro evropský autoprůmysl, ve Francii se zavírají dvě továrny
Fotografie: Michelin
  • Michelin se rozhodl uzavřít závody ve městech Cholet a Vannes
  • Potýkaly se s vleklými ekonomickými problémy
  • Vedení Michelinu zaznamenalo v posledních letech velký příklon k levným pneumatikám, především z Asie

Skupina Michelin v tiskové zprávě oznámila, že plánuje uzavřít závody Cholet a Vannes. Podle prohlášení firmy je to nevyhnutelné kvůli strukturální transformaci trhů s pneumatikami pro osobní a lehké nákladní automobily a nákladní automobily, stejně jako kvůli zhoršující se konkurenceschopnosti Evropy.

Skupina se nicméně už nyní zavázala, že vytvoří nejméně tolik pracovních míst, kolik jich bylo zrušeno. Závody v Cholet a Vannes přitom aktuálně zaměstnávají 1 254 lidí, jejich provoz má ale skončit nejpozději na začátku roku 2026, protože se oba závody již několik let potýkají s vážnými ekonomickými problémy. „Zhodnotili jsme naše možnosti, ale nenašli jsme žádné alternativy k uzavření těchto dvou provozoven,“ řekl k oznámení předseda Michelinu Florent Menegaux deníku Le Monde.

Michelin uvádí, že v posledních letech prošly evropské trhy s pneumatikami pro osobní a lehké nákladní automobily a nákladní automobily velkou proměnou se silným trendem příklonu k levným pneumatikám, především z Asie na úkor prémiových segmentů. Už v tuto chvíli Michelin rozhodl o zastavení výroby v obou závodech do 11. listopadu, aby dal vedení a odborům čas na kolektivní i individuální jednání se zaměstnanci.

Dodejme, že mezi všemi evropskými výrobci pneumatik je Michelin jediným, který si udržel silnou průmyslovou stopu v západní Evropě, zejména ve Francii, kde je mimochodem jeho celosvětová centrála v Clermont-Ferrand a celosvětové výzkumné a vývojové centrum v kampusu Ladoux. Skupina Michelin v současné době zaměstnává ve Francii téměř 19 tisíc lidí, z toho 9 tisíc ve výrobě v 15 závodech. Že jde o důležitého zaměstnavatele ve Francii, dokládá, že za posledních 10 let v ní Michelin proinvestoval více než 2,6 miliardy eur (66 miliard korun), z toho 1,5 miliardy eur (38 miliard korun) do modernizace výrobních závodů.

Objem výroby v závodu Cholet, jenž leží v regionu Pays de la Loire, klesl z přibližně 4,375 milionu kusů pneumatik v roce 2019 na přibližně 2,625 milionu kusů v roce 2024, navíc bez vyhlídek na oživení trhu. Oproti tomu ve Vannes na severozápadě Francie klesla výroba ze 41 000 tun kovové výztuže v roce 2019 na 34 000 tun předpokládaných pro rok 2024. „Automobilový sektor je v obtížné situaci, a to nejen v naší zemi,“ uvedl k uzavření továren předseda vlády Francie Michel Barnier a dodal, že Evropa musí chránit svůj automobilový průmysl před nespravedlivou zahraniční konkurencí.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Mám tyhle pneumatiky na autě, ano, cena byla jedniná nad čím jsem přemýšlel při koupi, protože třeba v Polsku vyráběné Goodyear jsou prostě o něco levnější a v podstatně snesou srovnání, v něčem horší v něčem zase lepší. Ve výsledku bych mohl říct plichta při horší ceně. Na Michelin jsem kývnl z důvodu nižšího hluku, který je pro mě velmi podstatný, nemám rád hluk v autě. Každé kolo bylo drazší asi 200 Kč. To je prima večere pro jednoho v Praze (800 Kč), dva už se nevejdou s pitím. :-)
Petr Kozohorský
Naposledy upraveno: 11:10
Potíž je v tom, že firma Michelin vyrábí pneumatiky i pro jiné lidi, než pro ty, co bydlí v Praze. A pro ty už večeře pro jednoho ve výši 800 Kč není prima. P. S. Co jste vlastně chtěl svým příspěvkem sdělit?
Emil Siegl
Dobrý den,
Je to jejich problém, jiné prémiové značky prodávají protože přemístily výrobu do levnějších destinací. Třeba Continental vyrábí v Česku a na Slovensku, Pirelli většinu v Turecku a podobně......

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze