V posledních letech jsme podrobně informovali o Rally Dakar, kam před čtyřmi lety nastoupily plug-in hybridní speciály Audi RS Q e-tron. Ty měly sériově hybridní pohon, tedy měly blízko k elektromobilům, ale pro zvládnutí dlouhých etap v plném tempu samozřejmě potřebovaly spalovací motor, jelikož energie z baterie by jim nestačila. Od začátku ukazovaly, že jsou hodně rychlé, ale trápila je spolehlivost. Když se v loňském roce konečně podařilo nezdolnému Carlosi Sainzovi s tímto speciálem vyhrát, automobilka Audi ukončila působení na Dakaru. A tím tyto nejvíce elektrifikované závodní stroje z Dakaru zmizely.
Kategorie Dakar Future Mission 1 000 prořídla
Loni také začala kategorie Dakar Future Mission 1 000 pro vozy s plně elektrickým pohonem, ale v té se nezávodí. V podstatě jde jen o to, která posádka dojede nejdále, resp. která zvládne ujet nejdelší část trasy, která je ovšem proti ostrým závodním vozům výrazně kratší. Není to tedy nijak zvlášť napínavé, jako když ostré závodní vozy závodí o sekundy. Navíc letostato kategorie výrazně prořídla a z 10 posádek na startu jich je pouze pět. Z dosavadních etap zatím vždy minimálně tři posádky dojely 100 %, pouze ve 3. etapě měl ztrátu Argentinec Benjamin Pascal na elektrické motorce Segway (ujel 58 % vzdálenosti) a v 5. etapě Číňan Jie Yang na stroji stejné značky ujel 94 % vzdálenosti.
Hybridy jedou hlavně mezi kamiony a nevedou si špatně
Hybridní pohony tedy zůstaly paradoxně hlavně v kategorii kamionů, kde startuje Nizozemec Kees Koolen s vozem Iveco Powerstar z Macíkovy dílny MM Technologies a Japonec Teruhito Sugawara s vozem Hino 600 Hybrid. Tyto dvě posádky si zrovna vedou velmi dobře. Kees Koolen je celkověna 6. místě a Teruhito Sugawara hned za ním. Celkově po 5. etapě vede Martin Macík před Mitchelem Van Den Brinkem a třetím Alešem Lopraisem. Všichni jedou s vozy Iveco Powerstar. Na čtvrtém místě se pak drží Martin Šoltys s vozem Tatra Phoenix týmu Buggyra. Mezi kamiony ale chybí Nizozemec Gert Huzink, který loni jel s hybridním Renaultem z českých dílen MKR Technology.
Jak letošní Dakar hodnotíte vy? Rád si přečtu vaše názory v komentářích a můžete napsat, zda byste si i za této situace přáli pravidelné každodenní zpravodajství z Dakaru, jako jsme dělali v posledních třech letech.