Dá se uhasit elektromobil speciální plachtou?

4
Dá se uhasit elektromobil speciální plachtou?
Fotografie: Nissan
  • Teplota hoření elektromobilu je přes 1 000 °C
  • Speciální plachtou elektromobil neuhasíte

Společnost Centro Zaragoza ve spolupráci s Bridgehill a hasiči ze španělského města Zaragoza testovala protipožární deku Bridgehill. Pro tento test si vybrali elektromobil Nissan Leaf, kterému jen vyndali přední světla. Podívejte se na průběh testu a teploty dosažené ve videu.

Celá akce začíná klasicky rozděláním požáru ve speciální vaně, která je umístěna pod vozidlem. Po 7 minutách hoření se teplota dostává k 960 °C. Za necelých 30 sekund je už teplota na 990 °C. Po zhruba 8,5 minutách je slyšet zvuk úniku tepla z baterií a teplota se vyšplhala na těžko uvěřitelných 1 073 °C. Například teplota tání zlata je 1 064 °C, mědi při 1 083°C a železa při 1 535 °C.

Elektromobil plachta neuhasí

Po téměř 11 minutách se pokouší hasiči takto rozpálené auto uhasit pomocí speciální plachty. Teplota takto zakrytého auta opravdu po zhruba 9 minutách klesne na 107 °C, ale po odkrytí opět roste nahoru a po zhruba 30 sekundách se objeví obrovský zážeh od baterie auta. Hasiči tedy opět přikrývají vůz. Výsledkem je, že ani po 40 minutách plachtou elektromobil neuhasíte.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Logicky... Plachtou lze uhasit jen hořící šasí vozu které potřebuje k hoření kyslík. Chemickou reakci uvnitř baterií která sama generuje teplo a zapaluje zbytek vozu uhasit nelze... Proto Němci zakazují vjezd do podzemních garáží že kterých by bylo těžké hořící BEV vytáhnout. Nemůžou ho tam nechat den "vyhořívat" než se reakce zneutralizují, i relativně nízká několika set stupňová teplota pod takovouto plachtou při tak dlouhé expozici okolí může napáchat jiné škody nebo druhotný požár, nemluvě o zamoření domu toxický i zplodinami byť jen doutnajícího vozu. Myslím že to byl jen demonstrativní test pro vyhodnocení rizik aniž by čekali úspěch. Každopádně díky za video, tohle si doma nikdo nevyzkouší 👍
Ctirad Feřtr
Ctirad Feřtr
Popravdě, čekal jsem to horší. Žádné výbuchy, ohnivé sloupy a kusy auta rozmetané po okolí. Plachta podle mě zafungovala hodně dobře, když jim teplota po devíti minutách od přikrytí klesla na 107°C. Kdyby to nechali přikryté dostatečně dlouho, aby se všechna energie ve skrz na skrz prozkratovaném akumulátoru přeměnila v teplo, měli by uhašeno.
Jiří Ostarek
Jiří Ostarek
Škoda, že neměli tu plachu zde:
Nejnovější model Tesly S Plaid si nový majitel užil jen tři dny a málem při tom přišel o život. Nejrychlejší elektromobil od Tesly se totiž za jízdy v USA jen tři dny po dodání vznítil. Elektronický systém otevírání dveří selhal, řidič se tak musel ven dostat silou.
Zdroj: idnes.cz 2. července 2021 13:01
Tomas Grunwald
Tomas Grunwald
Jako laik jsem trochu zmatený tím, proč hned jak klesla teplota, sundali tu plachtu. Že udusí plamen je jedna věc, vnitřní hoření baterie úplně jiná. Tam si myslím, že vybíjení přes zkrat nebo výboje probíhá, ať tam kyslík máte nebo ne. Čekal bych, že přes to auto plachtu přehodí a nechají ji tam do druhého dne. Plameny jsou udušené, teplota klesne, nic dalšího to nezapálí a tak snad není problém počkat, než v baterce dojde šťáva. Pak už se může plachta sundat a nic by už hořet nemělo...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze