DPMCB oznámilo, že nasazuje do provozu flotilu čtrnácti trolejbusů Škoda 33Tr, které díky výkonným bateriím zvládnou jízdu i mimo trolejové vedení. V ostrém provozu jsou už pět měsíců a podle dopravního podniku se ukázaly jako vysoce spolehlivé. Teď přichází zkouška, zda si poradí i na trasách, kde dosud musely jezdit autobusy.
„Terén okolí Českých Budějovic je specifický – prakticky každý směr z centra vede do stoupání. První bateriové trolejbusy 27Tr jsme začali provozovat už před rokem 2020, ale nová generace 33Tr přináší zásadně odlišné možnosti. Výrobce Škoda Electric nám garantuje provoz i v nejnáročnějších podmínkách: dvacet kilometrů na pomocnou baterii by měl zvládat plně obsazený vůz i v mrazech a stoupání. Delší dojezd a zejména rychlé dobíjení se nám zatím na současných linkách osvědčuje. S blížící se dodávkou dalších 21 těchto vozidel se tak otevírá prostor pro rozsáhlejší elektrifikaci linek MHD,“ uvedl ředitel DPMCB Slavoj Dolejš.
První testovací linkou se stala každopádně linka číslo 1. Ta spojuje Haklovy Dvory, centrum a Nové Vráto s Rudolfovem a Hlincovou Horou. Právě úseky z Haklových Dvorů na sídliště Máj a zejména z Nádraží směrem do kopců nad město budou klíčovým testem výkonu baterií. Na Rudolfov nicméně trolejbusy nevyjíždějí poprvé. V minulosti, v tzv. druhé trolejbusové éře mezi lety 1949 a 1968, sem jezdily pravidelně. Obnova trolejí byla zvažována ještě v 90. letech, ale nikdy se neuskutečnila. Moderní bateriové technologie tak nyní otevírají možnost, jak se bezemisní doprava může do Rudolfova vrátit – a to bez nákladné výstavby nového vedení.
Pro výběr testovacích linek nebyla rozhodující jen technika, ale také podpora ze strany města a okolních obcí. „Trolejbusy v Rudolfově a vlastně i na celém Českobudějovicku byly komunistickým režimem zlikvidovány takřka lusknutím prstu. V té době jsem nežil, tak to nebudu blíže komentovat. Ale tím, že od roku 1991 byla trolejbusová doprava v Budějovicích opět obnovována, je zřejmé, že tohle rozhodnutí bylo rozhodně chybné. Bohužel obnova trolejí do Rudolfova již nedorazila. S panem ředitelem Dolejšem jsme v častém kontaktu a reálně se bavíme, jak najít další možnosti spolupráce mezi dopravním podnikem a dalšími obcemi v okolí krajského města, tedy i Rudolfovem. Pořád jsme mluvili o tom, že ty troleje ke kostelu a Na Ameriku pro obrovské náklady fakt nikdo nezaplatí. Tudíž nezbývalo věřit, že přijdou nové technologie. A ony opravdu přišly! Velmi se těším na ‚čistý trolejbus‘, který dokáže dojet na baterii z města až na Hlincovou Horu a zpátky. Držím pěsti, ať zkušební provoz těchto trolejbusů vyjde na jedničku a my v Rudolfově máme vyřešenou hromadnou dopravu z Českých Budějovic i po povinném zákazu dieselových motorů v hromadné dopravě,“ věří v úspěšný průběh testů starosta města Rudolfov Vít Kavalír.
„Bezemisní veřejnou dopravu v Českých Budějovicích samozřejmě vítám a věřím, že stejný názor mají cestující i široká veřejnost. Nahrazování klasických naftových autobusů elektrobusy nebo parciálními trolejbusy s bateriovým pohonem, které mohou část trasy absolvovat i mimo trolejové vedení, se stává už naštěstí běžným trendem i v českých městech. Udržitelnější a atraktivnější městská hromadná doprava je pohodlnou alternativou k cestování osobními auty,“ dodává Lubomír Bureš, náměstek primátorky města České Budějovice.
