Nový turecký trolejbus se ukázal Pražanům. Zrušil tradici, starou 89 let

2
Nový turecký trolejbus se ukázal Pražanům. Zrušil tradici, starou 89 let
Fotografie: DPP
  • Nový dvanáctimetrový trolejbus Bozankaya zahájil najíždění testovacích kilometrů v Praze
  • Ten bude obsluhovat chystané levobřežní linky 51, 52 a 53
  • Je to vůbec poprvé, co v metropoli jezdí trolejbus zahraniční výroby

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) zahájil v pondělí 30. 6. 2025 jízdní zkoušky homologačního procesu nového typu trolejbusu Bozankaya SNG 12T od tureckého výrobce Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat ve Ihracat A.Ş.. Ten vyhrál tendr na dodávku 70 parciálních standardních trolejbusů pro chystané, postupně elektrifikované linky číslo 131, 137, 176, 191 a 201, které budou postupně dostávat nová čísla z řady 5X, dříve určené pro noční tramvajové linky. Pět měsíců od lednového podpisu smlouvy dorazil do Prahy 16. 6. první, testovací kus, který podle magazínu Československý dopravák sídlí v klíčovských garážích a nejdříve absolvoval statické testy, završené technicko-bezpečnostní zkouškou, která opravňuje vozidlo vyjet na veřejnou komunikaci.

Turecký trolejbus Bozankaya SNG 12T poprvé vyrazil vlastní silou na veřejné komunikace. Podle české legislativy jde o drážní vozidlo, takže se schvalovací proces velice podobá tomu u nových typů tramvají

Pokud máte pocit, že jste tento termín slyšeli v souvislosti s železnicí, máte pravdu. Podle české legislativy totiž trolejbus patří mezi drážní vozidla, čemuž odpovídá i charakter předepsaných testů a zkoušek. Ty se hodně podobají těm pro tramvaje a aktuálně jimi prochází i další nová akvizice DPP v podobě nové tramvaje Škoda 52T. Ta už ale najezdila předepsaných 10 000 km bez cestujících a nyní je uprostřed další porce s lidmi, tentokrát předepsané na 20 000 km. Trolejbus Bozankaya tak začne od 2. července najíždět 10 000 km na trase Palmovka–Trutnovská, protože její budoucí domovské tratě na opačném břehu Vltavy nejsou ještě dostavěné. A kolem poledne 30. 6. poprvé vyrazil vlastní silou mimo vrata garáží, zatím jen do Letňan, Čakovic a zpět.

Náročný homologační proces nového typu zahrnoval i zaškolení testovacích řidičů a vyzkoušení několika způsobů odtahu nepojízdného vozidla. Protože došlo i poškození, neplánovaně se prověřila i logistika náhradních dílů. První část nyní zahajovaných jízdních zkoušek bude zahrnovat 5 000 km bez zátěže, následovat budou 2 000 km s částečnou a 5 000 km s plnou zátěží. Jízdní zkoušky budou prokládány dalšími statickými testy a nutnými činnostmi, například instalací odbavovacího systému. Proto se v ulicích nesetkáte s novým trolejbusem denně.

Vůbec první vozidlo jiné, než tuzemské výroby tak vyrazilo do pražské trolejbusové sítě poprvé za 89 let od zahájení provozu. Dosud byly pod dvojicí drátů k vidění výhradně výrobky značek Škoda, Praga a Tatra, v novodobé historii se setkáváme s trolejbusy SOR a Škoda-Solaris, krátce se pod pražskými dráty mihl i výrobek firmy Ekova. Dvanáctimetrový, nízkopodlažní parciální trolejbus Bozankaya SNG 12T vyrazí na nově vznikající soubor levobřežních linek mezi Smíchovem, Jinonicemi, Strahovem, Hradčany a Veleslavínem, přičemž první se dočká staronová trasa k jinonické Waltrovce, kterou místo stávajícího autobusu 137 brzy obslouží elektrická linka 52. Následovat budou čísla 51 z Hradčanské na Bořislavku (nyní 131) a 53 z Karlova náměstí na Strahov (nyní 176).