Bye Aerospace uvádí největší elektrické letadlo. Uveze osm pasažérů

Bye Aerospace uvádí největší elektrické letadlo. Uveze osm pasažérů
Fotografie: Bye Aerospace
  • Poptávka po elektrických letadlech stoupá
  • Vznikají první středokapacitní modely
  • Bye Aerospace eFlyer 800 Safran je zřejmě aktuálně největší elektroplán

Nedávno založený americký výrobce zatím nedodal jediné letadlo a sériovou výrobu spustil teprve letos v lednu, avšak již 11 let pracuje na intenzivním vývoji. Nabízí již dva modely a právě představil třetí. A zákazníci se podle insideevs.com zjevně velice těší, protože firma už eviduje 726 závazných objednávek a složených záloh. A investoři se skoro předhánějí, kdo dá více, jako u většiny aspoň trochu smysluplných projektů, spojených s elektrickým pohonem čehokoliv.

eFlyer 800 Safran
eFlyer 800 Safran

Co dnes elektrická letadla nabízejí? Především tišší provoz a zhruba desetinové provozní náklady proti konvenčním typům. Kupci se mohou těšit na nejrůznější výhody, pobídky a úlevy. Elektrické letadlo je mnohem jednodušší a aerodynamičtější, protože odpadají například nádrže v křídlech, která tak mohou být tenčí. Nejpalčivější otázkou je dolet, ten se však blíží k již použitelným 1000 km. Jako v případě nového eFlyeru 800 Safran, který slibuje 500 námořních mil, tedy 926 km s rezervou pro dalších 45 minut letu. To by mělo většině zákazníků stačit, podle JetNetu totiž činila průměrná délka obchodního letu turbovrtulovým strojem za posledních 12 měsíců 240 námořních mil (445 km) a 1,2 hodiny. Ostatní parametry jsou však zcela na výši konvenční konkurence, ať už cestovní rychlost 280 uzlů (518 km/h) nebo zvýšená 320 uzlů (592 km/h), stoupavost 17,3 m/s či maximální letová hladina 10 668 m. Užitečné zatížení dosahuje 699 kg, v kabině široké 165 cm a vysoké 140 cm se nachází osm sedadel, z toho jedno až dvě pro piloty. Firma by ráda první eFlyery 800, určené pro kratší bussinesové lety či rychlou dovážkovou službu, dodala mezi roky 2024 a 2025.

Dva elektromotory Safran jsou umístěny v křídlech a jejich dvojité redundantní vinutí zajišťuje vysokou odolností proti selhání. Zaujmou inovativní lithium-sírové baterie s vysokou energetickou hustotou od britského startupu Oxis Energy. Jejich kapacitu zatím firma neprozradila, avšak už víme, že jsou zapojené ve čtyřnásobné redundanci. Do výstroje patří i bezpečnostní padák, schopný unést celé letadlo. Avionika bude moci obsahovat mimo jiné samočinné přistávání, algoritmy chránící letadlo před manévry, které by mohly překročit strukturální a aerodynamické limity (envelope protection), automatické vyhýbání terénu a hledání cesty k místu nouzového přistání. V doplňkové výbavě nalezneme fotovoltaické panely k dodatečnému napájení baterií či elektromotory na pojezdových kolech, šetřící energii při rolování.

Cena zatím zveřejněna nebyla, měla by se však pohybovat v podobné výši, jako u hlavního konvenčního konkurenta Beachcraft King Air 260, který v odpovídající verzi uveze devět lidí, nabízí srovnatelné základní parametry a cenu přes šest milionů dolarů (cca 128 500 000 Kč). Jen dolet zatím dosahuje trojnásobný.

eFlyer 800 Safran
eFlyer 800 Safran

Letecká firma Bye Aerospace, s názvem jistě jen náhodou podobným gigantovi BAe (British Aerospace), sídlí v Englewoodu v americkém Coloradu. Založil ji v roce 2014 bývalý vojenský pilot George E. Bye (64), který je dosud generálním ředitelem. Má k dispozici 50 zaměstnanců a kapitál 29,7 milionu dolarů (zhruba 636 milionů Kč), aktuálně dokončuje potřebné homologace a zkoušky k zahájení prodeje svého prvního elektroplánu, malého cvičného dvoumístného eFlyeru 2. Hlavní metou je samozřejmě bezpečnostní schválení amerického státního leteckého úřadu FAA.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze