Dálnice D52 se výrazně přiblížila své dostavbě. Důležitý dálniční tah z Pohořelic ke státní hranici s Rakouskem totiž podle vyjádření Ministerstva dopravy ČR získal kladné stanovisko v rámci procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Díky tomu se otevřela cesta k další projektové přípravě a následné výstavbě, která zásadně zlepší propojení Brna s rakouskou dálnicí A5.
„Získání kladného stanoviska EIA je zásadním milníkem pro dostavbu dálnice D52. Tento projekt nejen zlepší spojení mezi Brnem a Vídní, ale také přinese vyšší bezpečnost a komfort pro obyvatele regionu. Věřím, že se nám podaří dokončit tuto významnou stavbu kolem roku 2032,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Nově posuzovaný úsek v délce 23,1 kilometru zahrnuje tři části včetně přechodu přes vodní nádrž Nové Mlýny. V provozu je zatím jen úsek Brno–Pohořelice. Dostavba se plánuje mezi lety 2026 a 2032. D52 je přitom součástí evropské sítě TEN-T a její dokončení bude znamenat výrazné zrychlení dopravy mezi Brnem a Vídní — cestovní doba se má zkrátit až o 30 minut.
„Proces EIA důkladně prověřil dopady stavby na životní prostředí. Díky navrženým opatřením, jako jsou ekodukty, vegetační úpravy nebo ochrana vodních zdrojů, bude možné realizovat projekt s respektem k přírodě i požadavkům obcí. To je jednoznačně dobrá zpráva pro obyvatele Jihomoravského kraje a zejména Brna, protože se na dostavbu dlouho čekalo a teď se konečně podařilo dokončit tento klíčový krok. Obě navrhované varianty vedoucí přes Nové Mlýny – to znamená samostatný násyp, nebo estakáda přes horní nádrž – jsou z pohledu dopadů na okolní přírodu i lidské zdraví (hluk či znečištění ovzduší) proveditelné, bude tedy na ŘSD, jakou variantu zvolí,“ uvádí ministr životního prostředí Petr Hladík s tím, že EIA zároveň obsahuje 96 podmínek, které bude nutné dodržet. „Vyslyšeli jsme výhrady obcí a veřejnosti a v podmínkách je zohlednili. Mezi ty hlavní patří třeba vybudování obchvatu kolem Pohořelic Nové vsi, vybudování protihlukových stěn, možné propojení obcí Perná a Dolní Dunajovice pod koridorem budoucí dálnice D52, ochrana vodního zdroje Nová Ves, pak také ochrana toku Včelínek, dále vybudování čtyřmetrových zábran proti střetu a rušení světlem ptáků, netopýrů a dalších či ochrana Evropsky významné lokality Mušovský luh,“ vyjmenovává ministr Hladík.
Po dokončení se D52 stane součástí páteřního koridoru Baltské moře – Jadran a posílí dopravní i hospodářské vazby mezi Českem a Rakouskem. Projekt má podporu státu i Jihomoravského kraje, který očekává zlepšení dopravní situace i přínosy pro místní ekonomiku.

