Blýská se na lepší časy elektromobility v Česku?

Blýská se na lepší časy elektromobility v Česku?
4
  • Koupě elektromobilu soukromou osobou prozatím není státem výrazně finančně podporována
  • I tak ovšem majitelé elektromobilů mohou využít několik benefitů, kterých bude do budoucna přibývat
  • Zatím to však vypadá, že si Česká republika na svou elektrickou dopravní revoluci ještě počká

Ruku na srdce, pořídit si elektromobil je stále finančně velice náročné a ne každému se do toho chce. V České republice se sice počet elektromobilů neustále zvyšuje, loňský rok jich přibylo 82 % na celkový počet 703 elektrických vozů, ovšem v porovnání s takovým Norskem, kde se elektromobily prodávají více než konvenční vozy, máme stále co dohánět.

Podpora elektromobility v EU_2

K tomu, aby si Češi kupovali více elektromobilů může přispět hned několik faktorů. Kromě samotných výrobců, kteří budou neustále posouvat cenovky nabízených elektromobilů směrem dolů, tu je ještě stát. Právě státní dotační politika je jedním z hlavních důvodů, proč se elektromobilům tak daří ve zmiňovaném Norsku. Ovšem ani česká vláda nechce nechat elektromobilisty zcela na holičkách a chce je určitým způsobem zvýhodňovat.

Podle průzkumů agentury STEM/MARK a společnosti EY, by po elektromobilu toužilo přibližně 57 % českých majitelů konvenčních vozů, pokud by se na něj vztahovala dotace. Těch však mohou prozatím využít pouze podnikatelé, obce a kraje, příspěvkové organizace či univerzity. Do konce tohoto května bylo možné požádat o dotaci na pořízení takového vozu. Mezi zájemce stát rozdal 200 milionů korun.

O dotaci si mohly požádat malé, střední a velké podniky se sídlem mimo Prahu. Minimální výše podpory činí 50 tisíc korun, maximální pak 10 milionů. Výše celkových nákladů je 55 až 75 % podle velikosti podniku. Pro města a obce byla výše dotace letos vyčleněna na 100 milionů korun. Minimální výše dotace je 20 tisíc, maximální pak 1 milion. Výše celkových nákladů je 40 %.

Pokud si však koupíte elektromobil, stát již nabízí či připravuje jiné benefity. Tak například majitelé elektromobilů nemusí platit silniční daň a obyvatelé Prahy mohou zdarma parkovat i v tzv. modrých zónách určených pro rezidenty. Elektromobilisté mají také tu výhodu, že jsou pro ně vymezována výhodná parkovací místa, u kterých rovnou najdou i nabíječku.

Navíc mají všichni majitelé elektromobilů možnost zažádat o značku začínající písmeny EL. Ta by jim do budoucna umožnila čerpat připravované benefity, například možnost využívat vyhrazené jízdní pruhy a další parkovací místa ve městech. Zároveň stát neuvaluje na odebíranou elektřinu spotřební daň, na rozdíl od jiných pohonných hmot.

Senát navíc nyní schválil zavedení elektronických dálničních známek. Příslušná novela zákona v sobě obsahuje velmi důležitý dodatek, kterým je vynětí majitelů čistě elektrických vozů a vozů s hybridními či vodíkovými pohony z povinnosti platit poplatky za využívání dálnic.

Vypadá to tedy, že čeští zájemci o koupi elektromobilů budou mít zase o jeden důvod navíc, proč takovou investici podniknout. Zatím však rozhodně nemůžeme očekávat, že by se v Česku odehrál norský scénář boomu elektromobility.

Diskuze ke článku
Aleš Novák
Nevím proč by auto na elektřinu nemělo platit dálniční známku jako auta s jiným pohonem. Tato auta jsou většinou a tudíž opotrebovavaji silnici minimálně stejně jako ostatní. A pokud vím tak se z poplatků platí další rozvoj silniční sítě a nevidím důvod proč by elektroauta neměla na tento rozvoj a opravy přispívat.
Josef
Jedná se čistě o podporu elektroaut, myslím, že vynechání dálniční známky nikoho moc nepřesvědčí o nákupu EV (je to taková formální podpora), spíše to bude celý soubor opatření ve městech, kde je potřeba snížit hluk a splodiny z fosilních aut.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze