Připravte se na elektronické dálniční známky. Přijít by měly v roce 2021

Připravte se na elektronické dálniční známky. Přijít by měly v roce 2021
1
  • Známky již prošly Senátem a nyní se čeká na podpis prezidenta
  • Půjdou zakoupit online a jejich ceny by se neměly nijak měnit
  • Od dálničních poplatků by měly být zcela osvobozeny hybridní, elektrické a vodíkové automobily

Senát definitivně odsouhlasil používání elektronických dálničních známek na dálnicích České republiky. V současné době je zapotřebí již jen podpis prezidenta a celý systém může být spuštěn již v roce 2021.

Mapa firma HERE

Pomalu a jistě tak nastává čas rozloučit se s klasickými nalepovacími známkami na čelním skle. Česká republika se chce i v této oblasti zařadit mezi ostatní státy Evropy, které technologii elektronických dálničních známek na svých dálnicích již zavedly. A vše nasvědčuje tomu, že se tak stane již v roce 2021. Zavedení známek totiž odsouhlasil Senát a nyní již stačí pouze podpis prezidenta.

Jak informuje ČTK, celý systém by měl fungovat prostřednictvím internetu, na němž bude možné i známku zakoupit. Stejně tak budeme moci učinit pomocí speciální mobilní aplikace. Kdo by však nechtěl kupovat známku online, může využít některé z distribučních míst, kde lze zakoupit kupón.

Díky tomuto systému by se mělo na distribuci a tisku ročně ušetřit až 120 milionů korun. Samotné ceny by měly zůstat stejné, řidiči vozidel do 3,5 tuny tedy zaplatí za desetidenní známku 310 korun, za měsíční 440 korun a za roční 1 500 korun. Samotná platba bude vázána na registrační značku vozidla a kontroly bude provádět kamerový systém instalovaný na dálnicích.

Novinkou je také to, že roční známky budou platit 365 po sobě jdoucích kalendářních dnů. Znamená to tedy, že pokud si roční známku zakoupíte v červenci roku 2021, bude platná až do července 2022 a ne do konce kalendářního roku, jak tomu bylo doposud.

Zajímavé je také to, že novela v sobě obsahuje zmínku o hybridních, elektrických a vodíkových automobilech, pro které by si zákonodárci přáli osvobození od dálničních poplatků. Důležité však je, aby jejich emise CO2 nepřekračovaly v kombinovaném provozu hodnotu 50 gramů na kilometr. Nižší sazby se měly dotknout i vozů poháněných zemním plynem a bioCNG.