Blíží se další ročník veletrhu CES Las Vegas. Na co se můžeme těšit?

Blíží se další ročník veletrhu CES Las Vegas. Na co se můžeme těšit?
  • Každoroční veletrh CES Las Vegas se bude konat od 7. do 10. ledna 2020
  • Očekáváme novinky na poli elektrických pickupů, motorek a pár produkčních verzí chystaných elektromobilů
  • Jedno z již tradičních a velkých témat bude autonomní řízení

Čeká nás jedna z největších událostí technologického světa, pro fanoušky technologií možná významnější než Vánoce. Samozřejmě mluvíme o každoročním veletrhu CES, který se uskuteční v termínu 7. až 10. ledna 2020 v Las Vegas, a naše redakce na něm nebude chybět.

CES Las Vegas

Jeden z největších technologických trhů na světě svou tradici drží již od roku 1967. A právě na něm se většinou udává směr, jakým se bude svět technologií vyvíjet daný rok, jak už z oblasti malé elektroniky, tak i té větší ve formě automobilů/motorek atp. V tomto článku se podíváme na to, co nás pravděpodobně bude na veletrhu čekat.

Elektrické trucky hýbou světem

O tomto tématu se aktuálně píše hodně. Samozřejmě za to můžeme poděkovat Tesle a jejímu Cybertrucku. K tomu přidejme konkurenci třeba od Rivianu, který byl pionýrem ve světě elektrických pickupů a po představení právě jeho vozů se spustila vlna zájmu o tento segment. Pokud vás zajímá více o této značce, podívejte se na krátké video z výroby jejich trucku.

Dalším významným hráčem má být Ford, který už nějakou dobu slibuje elektrickou verzi dosavadně nejoblíbenějšího pickupu F150 a CES pro něj může být perfektní příležitostí pro upoutání pozornosti. Všechny výše zmíněné značky navíc mají jedno společné – americký původ, proto je logické, že jim bude věnována v Las Vegas velká pozornost.

Rivian R1T

Mami, koukej, ono to jezdí samo!

Jednou z věcí, kterou můžeme každoročně vidět na CESu, jsou auta schopná autonomního řízení. Dokonce jsou po dobu trvání veletrhu k dispozici jízdy po Las Vegas v různých prototypech autonomních autobusů/taxíků. To je zajímavé, ale minimálně předchozí ročníky bylo vidět, že jsou tyto technologie ještě nedokonalé. Uvidíme, jak to bude letos.

Když se řekne autonomní vůz, člověk si představí futuristický koncept, třeba iNext od BMW, ale v realitě jsou to spíš vozy od Volva nebo starší Toyota Prius. Nicměně je více než jasné, že většina výrobců považuje autonomní řízení za technologii budoucnosti a pár z nich už vám dokonce bude tvrdit, že rok 2020 je časem jejího nástupu do reálného provozu, což mně osobně ještě nepřijde reálné. Ale třeba budu za pár týdnů překvapený...

Navya Autonom Shuttle

3D tisk nového auta

Každý z nás by si určitě přál možnost si vytisknout vlastní auto. Ráno se vzbudíme ve svém futuristickém domě, přivítá nás umělá inteligence se základními údaji pro náš den, sedneme si ke stolu a prostě si na internetu koupíme plány k autu, které se poté v garáži samo vytiskne na velké 3D tiskárně bez čekání na dodání/výrobu. Od tohoto jsme samozřejmě ještě hodně daleko, ale v prosinci se na Kickstarteru objevil čínský výrobce, který slibuje 3D vytisknutý elektromobil za méně než 7 000 dolarů (cca 160 000 Kč), jak píše digitaltrends.com.

V poslední době pozorujeme trend mezi automobilkami některé části vozů vyrábět právě 3D tiskem. Příkladem tohoto je i očekávaný Volkswagen ID.3, který jich využívá značnou část. Dokonce i Ford otevřel své inovační centrum, kde si tiskne například nosiče na brzdové vedení pro nadcházející Mustang Schelby GT500. Takže i v tomto odvětví na CESu určitě uvidíme nové koncepty a technologie.

XEV 3D vytisknuté auto

První skutečně chytrá motorka

Minulý rok na sebe během CESu strhl spoustu pozornosti první elektrický Harley-Davidson s názvem LiveWire, ten jsme mohli vidět i letos na veletrhu E-salon v pražských Letňanech na stánku PRE. Od té doby se však objevilo několik problémů – hlavně s nabíjecím portem a výroba motocyklu byla pozastavena. Více informací na toto téma najdete v tomto článku.

Letos bychom se však měli dočkat ještě větší revoluce, protože kanadský startup Damon by měl ukázat první skutečně chytrou motorku vybavenou spoustou senzorů a 360stupňovým radarem. Přenese na ni tak dnes již běžné funkce z automobilů. Další velkou výhodou má být možnost plně elektronické konfigurovatelnosti motorky, přizpůsobit si budete moci sedadlo přes řídítka až po přední sklo. Měla by se tak přizpůsobit jak jízdě po městě, tak na závodních okruzích.

Damon Hypersport Pro

CES je každoročně velkou příležitostí pro výrobce a startupy představit nové technologie a modely, proto nikdy nemůžeme dopředu vědět, kolik toho uvidíme a co přesně. O to více je tato událost lákavá. Spekuluje se také o sedanu Rivian, možná uvidíme i produkční verzi Bytonu M-Byte či Faradaye Future. Na to všechno si ale budeme muset ještě počkat přibližně tři týdny. Za fDrive.cz se bude akce účastnit Ioannis Papadopoulos a přinese vám nejdůležitější novinky přímo z místa dění.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze