Bechyňka opět v provozu a další novinky z české železnice

Bechyňka opět v provozu a další novinky z české železnice
Fotografie: České dráhy
  • Tento týden začne platit nový Grafikon vlakové dopravy, který přinese změny v jízdním řádu
  • Přibydou nové úseky s výhradním provozem pod evropským zabezpečovačem ETCS
  • Uleví se také cestujícím hned v několika krajských i okresních městech

Stále silným tématem zůstává implementace evropského železničního zabezpečovače ETCS na veřejné síti SŽ. Spuštění výhradního provozu v Česku se značným předstihem proti některým jiným zemím totiž přineslo nejen předpoklad vyšší bezpečnosti na kolejích, ale také problémy dopravcům, kteří musejí počítat s částkou v desítkách milionů za instalaci ETCS do každého hnacího vozidla; nákladní dopravci už nutné zdražení z toho vyplývající pocítili tvrdě. Cestující v osobní dopravě ovšem zatím mohou těžit z výhod nasazení modernějších vozidel, i když lze očekávat, že i na ně jednou vícenáklady dopadnou v podobě zdraženého jízdného.

Aktuálně bude od neděle 14. 12. 2025 podle Správy železnic výhradní provoz pod ETCS spuštěn na jedné z posledních hlavních štrek, vedoucích z Prahy - na trati 091 z Prahy do Kralup. Znamená to tedy definitivní konec starších vozidel na této relaci a také nostalgických jízd včetně letmého nasazování posledních lokomotiv řad 150.2/151 a 371. Letité vlaky ze stejného důvodu zmizí i z čerstvě elektrizovaného a zdvoukolejněného, příměstského úseku trati 240 mezi Brnem a Zastávkou u Brna. Bezpečnější a komfortnější cestování tedy čeká i pasažéry, dojíždějící do Brna od západu.

Do provozu se vrací stanice Jihlava město, kde se kromě kontroverzního zbourání historické nádražní budovy pracuje na novém zázemí. Otevřeno už bylo nové nástupiště a končí tak dlouhá výluka. Totéž platí i o takzvané bechyňce, neboli historické trati z Tábora do Bechyně, která už sice téměř ztratila svůj strategický význam (kromě bechyňských továren zásobovala i tamější vojenské letiště, což se sporadicky děje dodnes), avšak stala se z ní vyhledávaná výletní trasa a poslední útočiště pro starší hnací vozidla na 1 500 V stejnosměrných. Půl roku trvající výměna vysloužilého, 120letého Křižíkova mostu přes Lužnici v Táboře za jeho repliku je totiž hotová a na bechyňce ještě stihnete nějaký ten adventní vlak.

Brno se dočkalo posledního zprovozněného nového nástupiště v Brně - Králově Poli a s ním související části podchodu a výtahu. Cestující se vrátili rovněž na opravené páté nástupiště v Kolíně, skončila rovněž omezení, související s modernizací tratě Praha–Beroun, protože byla dokončena část z Karlštejna do Berouna. Kompletně hotové jsou rovněž poslední dokončovací práce na nové zastávce Praha - Bubny i následné nové trati k Výstavišti. Na bubenské zastávce se od 15. prosince opět otevře veřejnosti vyhlídková terasa na střeše objektu.

s
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze