Aktualizováno 8. 3. 2023 14.23
Podle ministra hospodářství Jozefa Síkely nemá rozhodnutí Volkswagenu o budování baterkárny v USA vliv na plány vybudovat ji také v Česku. Podle deníku E15 mu to dokonce potvrdil i Martin Jahn z vedení Škody Auto. Jednání s investorem prý normálně pokračují a proces přípravy výstavby se nezastavil. Stejně, jako se prý úspěšně posouvají jednání s novou vládou. Oficiální informace o pozastavení prý nemá ani hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták. Ministerstvo průmyslu a obchodu spolu se Škodou Auto tak odmítlo informace zveřejněné v deníku Financial Times.
O plánu @VW na projekt továrny na výrobu baterií ve Spojených státech jsme byli dopředu informováni. Dnes ráno jsem se telefonicky spojil s Martinem Jahnem z vedení Škoda Auto, který mi potvrdil, že rozhodnutí o Gigafactory v 🇺🇸 nemá vliv na obdobný projekt v Evropě.
— Jozef Síkela (@JozefSikela) March 8, 2023
Původní informace z 8. 3. 2023 12.15
Záměr koncernu Volkswagen postavit ve východní Evropě baterkárnu kvůli zdejší levné pracovní síle dostal nečekaný obrat. Zájem o německé miliardy mají totiž i za mořem a Bidenova administrativa v rámci Protiinflačního aktu IRA Volkswagenu nabídla údajně až 10 miliard eur (236 miliard korun) pobídek. Volkswagen podle Financial Times prý nějakou dobu čekal, zda EU nabídne něco podobného, avšak reakce na štědrou americkou pobídku prý přišla příliš pozdě a v nedostatečné míře. Prý stále není definitivně rozhodnuto, avšak kroky k vybudování jedné ze šesti obřích baterkáren v USA prý probíhají mnohem rychleji než jednání s evropskými orgány.
Volkswagen měl tak jako tak v úmyslu baterkárnu v USA postavit. Nyní však tento záměr rychle dostává konkrétní obrysy a velmi pravděpodobně dostane přednost před stavbou ve východní Evropě, na níž si dělalo zálusk i Česko a připravovalo pro ni novou průmyslovou zónu místo plzeňského letiště Líně. Volkswagen není podle FT jediný, kdo přehodnocuje své plány díky IRA. Podobným směrem se ubírají i kroky výrobce baterií Northvolt, jemuž USA v rámci své snahy přilákat evropské výrobce a zejména baterkáře nabídly údajně až osm miliard eur. Více než dvěma třetinám evropských projektů na výstavbu baterkáren hrozí zpoždění či zrušení a IRA na tom má lví podíl.
Evropská komise je situací zaskočena a připravila na příští týden zákon Net Zero, který se snaží uvolnit pravidla pro státní podporu investičních projektů. Jenže podle kapitánů průmyslu je první návrh nedostatečný. Evropské orgány už jednají i o dotacích na úrovni EU, avšak zatím nedospěly k žádný konkrétním návrhům.