Baterkárna u Plzně nejspíš nebude, Volkswagen změnil plány

aktualizováno
3
Baterkárna u Plzně nejspíš nebude, Volkswagen změnil plány
Fotografie: Škoda Auto
  • Volkswagen opouští plány vybudovat velkou baterkárnu ve východní Evropě
  • Definitivní verdikt zatím nepadl, rozhodne výše dotací
  • Proti stavbě baterkárny se v kraji silně protestuje

Aktualizováno 8. 3. 2023 14.23

Podle ministra hospodářství Jozefa Síkely nemá rozhodnutí Volkswagenu o budování baterkárny v USA vliv na plány vybudovat ji také v Česku. Podle deníku E15 mu to dokonce potvrdil i Martin Jahn z vedení Škody Auto. Jednání s investorem prý normálně pokračují a proces přípravy výstavby se nezastavil. Stejně, jako se prý úspěšně posouvají jednání s novou vládou. Oficiální informace o pozastavení prý nemá ani hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták. Ministerstvo průmyslu a obchodu spolu se Škodou Auto tak odmítlo informace zveřejněné v deníku Financial Times.


Původní informace z 8. 3. 2023 12.15

Záměr koncernu Volkswagen postavit ve východní Evropě baterkárnu kvůli zdejší levné pracovní síle dostal nečekaný obrat. Zájem o německé miliardy mají totiž i za mořem a Bidenova administrativa v rámci Protiinflačního aktu IRA Volkswagenu nabídla údajně až 10 miliard eur (236 miliard korun) pobídek. Volkswagen podle Financial Times prý nějakou dobu čekal, zda EU nabídne něco podobného, avšak reakce na štědrou americkou pobídku prý přišla příliš pozdě a v nedostatečné míře. Prý stále není definitivně rozhodnuto, avšak kroky k vybudování jedné ze šesti obřích baterkáren v USA prý probíhají mnohem rychleji než jednání s evropskými orgány.

Volkswagen měl tak jako tak v úmyslu baterkárnu v USA postavit. Nyní však tento záměr rychle dostává konkrétní obrysy a velmi pravděpodobně dostane přednost před stavbou ve východní Evropě, na níž si dělalo zálusk i Česko a připravovalo pro ni novou průmyslovou zónu místo plzeňského letiště Líně. Volkswagen není podle FT jediný, kdo přehodnocuje své plány díky IRA. Podobným směrem se ubírají i kroky výrobce baterií Northvolt, jemuž USA v rámci své snahy přilákat evropské výrobce a zejména baterkáře nabídly údajně až osm miliard eur. Více než dvěma třetinám evropských projektů na výstavbu baterkáren hrozí zpoždění či zrušení a IRA na tom má lví podíl.

Evropská komise je situací zaskočena a připravila na příští týden zákon Net Zero, který se snaží uvolnit pravidla pro státní podporu investičních projektů. Jenže podle kapitánů průmyslu je první návrh nedostatečný. Evropské orgány už jednají i o dotacích na úrovni EU, avšak zatím nedospěly k žádný konkrétním návrhům.

Diskuze ke článku
Michal Michal
Michal Michal
Naposledy upraveno: 8. 3. 14:05
Do hry toho vstupuje více. Třeba výrobní náklady. Uvádí se, že na 1 kWh vyrobené baterie spotřebuje gigatovárna cca 50 kWh elektřiny. Když budeme předpokládat, že v ČR bude elektřina dlouhodobě o 5 Kč/kWh dražší než v USA, tak by jen náklady na elektřinu pro výrobu baterie pro Škodu Enyaq byly u nás o 20 tisíc Kč vyšší oproti USA. Tohle je Green deal.
Karel Schmidt
Karel Schmidt
Jediná varianta je uvalit cla na produkty dotované továrny. Problém je, že dotuje se prukcr, která má nahradit import z Evropy. Takže celní válka je to nepekne, ale holt to jinak nepůjde.
Two Gamers cz
Two Gamers cz
Jsem rád jestli nebude z hlediska dopravy okolo 👍

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze