Auto, nebo manifest na kolech? Project Arrow z Kanady je obojím

Auto, nebo manifest na kolech? Project Arrow z Kanady je obojím
Fotografie: Project Arrow
  • Projekt je dílem asociace dodavatelů autodílů
  • Má konečně zapsat Kanadu na mapu automobilových výrobců
  • V ideálním případě má konkurovat Teslám i Volkswagenům

Druhá největší země světa se do historie automobilismu zapsala po první světové válce, kdy rychle vyrostla ve druhou nejsilnější automobilovou ekonomiku. Jenže nešlo o žádné solitéry, výrobu a prodej táhly desítky malých manufaktur, většinou s jepičím životem. Aktuálně tam sídlí jen malé, často specializované značky, ale objemy stále stojí za to, zejména díky obchodní dohodě Auto Pact z roku 1964 o požadovaném podílu tamější výroby u prodávaných aut. Pod javorovým listem se tedy usídlilo hned několik výrobních závodů světových značek v čele s FCA, Fordem, General Motors, Hondou a Toyotou.

Zcela jiná situace je s dodavateli automobilových komponentů a náhradních dílů. V této oblasti je naopak Kanada velmistrem, který zastínil i USA. Kanadský pas totiž nosí představitelé řady důležitých jmen v čele s Magnou. A protože tento byznys patří mezi nejohroženější nástupem elektromobility, přišla tamější mocná Asociace výrobců automobilových součástek (APMA) s plánem vyrábět vlastní elektromobil. To vypadá jako jiný příběh než u malých startupů, které představí co nejbombastičtější stroj a pak obcházejí investory. Zde by tato fáze mohla zcela odpadnout.

Ten by měl nejen pomoci asociaci diverzifikovat byznys jejích členů, ale také demonstrovat světu, že Kanada je významným hráčem s velkým průmyslovým potenciálem a dodavatelé se mohou spojit při tvorbě velkého projektu. A také ukázat, že představy subdodavatelů a ryzích techniků o optimální konstrukci auta se mohou od automobilových projektů docela lišit. Příznačné je, že v projektu není zainteresována jediná automobilka, takže vůz vznikal takříkajíc zevnitř ven. Konstrukční práce dostala na starost Carletonská univerzita z Ottawy, která stvořila i čistý design bez parádiček, obvyklých u autosalonových konceptů.

Vznikla studie velkého crossoveru, trefující se mezi Tesly Model Y a Model X, jimž by také ráda konkurovala. Mezi soupeře počítá i Volkswagen ID.4. Vůz je zatím ve stádiu plánování, jednou z největších nevyřešených překážek je dosud nenalezený dodavatel baterií. Pokud se však podaří překonat všechny těžkosti, mohla by se podle insideevs.com v roce 2023 na veletrhu CES představit sériová verze s cenou mezi 40 000 a 60 000 dolary (890 000 až 1 330 000 Kč) a ambicemi na výrobu 50 000 až 60 000 vozidel ročně.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze