Audi ukázalo studii PB18 e-tron. Jde o závodní nářadí, které může i na silnice

aktualizováno o fotografie z Paříže
Audi ukázalo studii PB18 e-tron. Jde o závodní nářadí, které může i na silnice
  • O pohon se stará hned trojice elektromotorů a pohon quattro
  • Maximální výkon je 500 kW, tedy asi 670 koní
  • Stopky v disciplíně z klidu na sto ukážou čas lehce nad hranicí dvou sekund

Audi poprvé představuje stylistickou studii na akci Pebble Beach Automotive Week v kalifornském Monterey. Čistě elektricky poháněné Audi PB18 e-tron se prezentuje jako radikální vize supersportovního automobilu budoucnosti.

Audi PB18 e-tron prozrazuje již na první pohled také příbuznost s dalším pozoruhodným koncepčním vozem značky – Audi Aicon. To platí nejen pro charakteristické stylistické prvky, jako jsou boční okna, jejichž horní části jsou výrazně skloněné směrem k podélné ose vozidla, nebo extrémně rozšířené podběhy kol. Oběma studiím z let 2017 a 2018 je společný také elektrický pohon, u něhož jsou zásobníkem elektrické energie akumulátory s pevným elektrolytem.

Obě studie jsou však vzájemnými protipóly úmyslně. Zatímco Aicon byl koncipován jako zcela automatizovaný luxusní automobil pro cestování na dlouhé vzdálenosti, PB18 e-tron definovali vývojáři jako radikální automobil pro mimořádné potěšení z jízdy na závodním okruhu i na silnici. V zadání pro vývoj byly dynamika a emoce na prvním místě. Každý detail je podřízen požadavkům na maximální podélnou i příčnou akceleraci a dokonalou ergonomii. Atribut zaměření na řidiče vstupuje do nové dimenze.

Vývojové oddělení značky Audi dalo projektu studie označení „Level Zero“, jímž se výslovně distancuje od úrovní autonomní jízdy 3, 4 a 5, tedy od oblasti, na kterou se Audi intenzivně zaměřuje. Audi PB18 e-tron řídí řidič sám, jen on přidává plyn a sešlapuje pedál brzdy. Ve výbavě proto chybí veškeré komplexní systémy pro autonomní jízdu i komfortní systémy, zvyšující hmotnost. Místo nich jsou sedadlo řidiče i přístrojová deska integrovány do vnitřní části nosné skořepinové konstrukce, která je posuvná do stran. Pokud řidič jede sám, může sedět uprostřed interiéru jako v monopostu, což je ideální poloha pro jízdu na závodním okruhu. V neposlední řadě je toto řešení umožněno elektronickým propojením ovládacích prvků – volantu a pedálů – s řízením, pohonem a brzdovou soustavou. Mechanické propojení ovládacích prvků bylo eliminováno.

Pokud se část nosné skořepiny se sedadlem řidiče nachází v krajní poloze, v níž lze PB18 e-tron řídit v každodenním provozu jako konvenční silniční automobil, vznikne dodatečný prostor pro spolujezdce. Pak je na druhé straně přístupné druhé sedadlo, integrované v nízké poloze do podlahy a vybavené tříbodovým bezpečnostním pásem.

Studie Audi PB18 e-tron má klasické uspořádání sportovního vozu s motorem uloženým uprostřed před zadní nápravou a daleko dopředu posunutým interiérem. Těžiště vozidla se – ve prospěch jízdní dynamiky – nachází za sedadly a před zadní nápravou. Přitom se však nejedná o motor a převodovku jako u konvenčně poháněného automobilu, nýbrž o sadu akumulátorů.

Audi PB18 e-tron

Audi PB18 e-tron vděčí za svou nízkou hmotnost karoserii vyrobené z kombinace hliníku, uhlíkových kompozitů a dalších kompozitních materiálů. Očekávaná pohotovostní hmotnost kompletního vozu by měla být nižší než 1 550 kilogramů, v neposlední řadě díky inovativním a relativně lehkým akumulátorům s pevným elektrolytem. PB18 e-tron má vnější délku 4,53 metru, vnější šířku 2 metry a vnější výšku pouhých 1,15 metru.

Studie používá tři výkonné elektromotory – jeden vpředu a dva vzadu. Zadní elektromotory jsou uloženy uprostřed mezi čepy nápravy a pomocí hnacího hřídele přímo pohánějí příslušné kolo. Na přední nápravě poskytují nejvyšší výkon 150 kW, na zadní nápravě celkem 450 kW – Audi PB18 e-tron má samozřejmě pohon quattro. Celkový maximální výkon činí 500 kW a při akceleraci může mít řidič krátkodobě k dispozici dokonce až 570 kW. Celkový točivý moment až 830 Nm umožní zrychlení z 0 na 100 km/h za takřka 2 sekundy – to je hodnota, která se jen nepatrně liší od aktuálních prototypů LMP1.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze