Audi ve spolupráci s dodavatelem fitrů Mann+Hummel už dva roky testuje speciální pomůcku aktivně zlepšující ovzduší v bezprostředním okolí elektromobilu. Myšlenka není nová; už v minulosti některé automobilky experimentovaly s technologiemi zbavujícími vzduch škodlivých emisí, avšak na chemickém principu. Audi na to šlo čistě mechanicky a vyvinulo jemný filtr, který bude případně možné levně zastavět do náběru chladicího vzduchu jakéhokoliv elektromobilu a aktivně či pasivně jej zbavovat emisí jemného prachu. Ačkoliv je čtyřletý pilotní program teprve v půlce, už nyní projekt prokázal svou funkčnost a životaschopnost.
Během více než 50 000 testovacích kilometrů se prokázalo, že filtr spolehlivě vyfiltruje přinejmenším stejné množství mikročástic, jaké vyprodukuje automobil kvůli otěru brzdových destiček, pneumatik a povrchu vozovky. V silně znečištěných lokalitách pak takový filtr zachytí polétavý prach až za tři automobily. Filtrace probíhá jak pasivně za jízdy, tak případně i aktivně během dobíjení, kdy vzduch přes filtr žene ventilátor, který je už dnes součástí každého chladicího systému. Součástí je i indikace, zda je systém aktivní a kolik částic již odfiltroval. Celý životní cyklus filtračního systému vyprodukuje 14,9 kg CO2 a je z 60 % z recyklátu. Samotná filtrační vložka pak obsahuje 15 % recyklované hmoty.
Proc to nedavaji do spalovaku? Ty maji zatracene vice co splacet zivotnimu prostredi!