Nabíjecí stanice PRE Hypercharger s výkonem 300 kW/500 A je už druhá svého druhu v Praze. Ta na jejím opačném konci, na Chodově u restaurace Spojovna, zatím ale neběží na plných 300 kW a kvůli dosud chybějícímu bateriovému úložišti má dočasně snížený výkon na 220 kW. Teď poprvé si mohou plnotučných 300 kW užít i Pražané, zatímco zákazníci Ionity už nějakou dobu s podobnými parametry do styku přicházejí. Jenže v Praze žádná stanice Ionity zatím není, nejbližší je až těsně za Prahou u dálnice D1. Oněch 300 kW však samozřejmě platí pouze pro auta s 800V architekturou. Čtyřsetvoltová auta tak s maximálním proudem 500 A dosáhnou na cca 200 kW. To se týká třeba jak BMW i7, tak Mercedesu EQS.
Vyzkoušeli jsme nejrychlejší nabíječku v Praze od PRE
Redakce fDrive.cz u toho samozřejmě nemohla chybět. I když zrovna neměla k dispozici žádný elektromobil, který by tento výkon dokázal využít naplno (žádný takový na trhu také zatím ani není), dala okusit superrychlé nabíjení aspoň redakčnímu Audi e-tron, jehož maximem je 150 kW. A na místě zjistila, že kromě stávajících šesti rychlých nabíjecích bodů v místě PRE buduje ještě sedmý v podobě chytré lampy s pomalou AC přípojkou. Stanice je klasický Alpitronic Hypercharger ve větší variantě pro čtyři výkonové moduly, vybavena je jen konektory CCS. To ničemu nevadí, protože CHAdeMO i AC jsou k dispozici na dalších dvou stojanech, viz níže.
Lokalita samotná v Čakovicích je vymyšlená chytře. Ne každému se chce připlácet za ultrarychlé nabíjení, které stojí o dvě koruny za kilowatthodinu více, proto na stejném místě, jen z druhé strany ostrůvku, už nějakou dobu stojí dva menší Hyperchargery, každý s výkonem 75 kW. U nich lze nabíjet za běžných 8 Kč/kWh, případně výhodněji s nejrůznějšími dobíjecími kartami. Jenže pokud máte například e-tron Charging Service, tak s ní ultrarychlé nabíjení pořídíte naopak levněji, protože je zpoplatněno za časovou jednotku. U e-tronu GT jedna kilowatthodina vyjde na čtyři koruny při nabíjení na UFC stanici, u e-tronu pak průměrně na 5,6 Kč. Pokud tedy spěcháte, není co řešit, s nabíjecími kartami automobilek tak můžete dokonce i ušetřit. A třeba Audi e-tron GT tu můžete nabít opravdu plnou rychlostí, aniž byste dopláceli.
Náš klasický e-tron výkon 150 kW udržuje až do 80 % SoC, což je mezi elektromobily unikát a i po 4 letech je e-tron stále jedním z králů nabíjení. K dispozici tu jsou dva CCS konektory a s tímto agregovaným výkonem by stanice po celou dobu dokázala nabíjet plnou rychlostí dva e-trony. Jde o mimořádně komfortně umístěnou nabíječku, protože v její těsné blízkosti je nejen supermarket Lidl, ale i nově vybudované obchodní centrum střední velikosti. Tam se lze zastavit cestou na sever, udělat rychlý nákup či vypít kávu a pak pokračovat. Vyjedete odtud totiž do Líbeznic a z nich pak třeba silnicemi D8 či I/9 za svými cíli.
To myslíte vážně? Co je na 75 kW hyper, to tedy skutečně nechápu...