Zero Motorcycles přináší radikální změny pro rok 2024

Novinky z veletrhu EICMA + video
Zero Motorcycles přináší radikální změny pro rok 2024
Fotografie: Zero Motorcycles
  • Motorky budou výrazně levnější
  • Prémiové modely budou dodávány se slabším motorem, pomalejším nabíjením a menší baterií, také budou dostupné pro vlastníky řidičského oprávnění A1/B
  • Aktualizováno o video

Na konci října proběhlo v Amsterdamu představení modelové řady pro rok 2024 a přineslo hned několik novinek. Začneme tou nejpodstatnější, tím je rapidní zlevnění všech modelů. Díky přesunutí naprosté většiny výrobních procesů na Filipíny společnost snížila náklady i koncovou cenu. Slevy se budou pohybovat v rámci desetitisíců korun a u nejdražších modelů se přiblíží až ke sto tisícům Kč. Jestliže se rozhodnete pro prémiový model s nižším výkonem motoru, pomalejším nabíjením a menší baterií, rozdíly v cenách přesahují i dvě stě tisíc korun. Jak je to možné?

Zero přináší radikální změny pro rok 2024

Rok 2024 bude pro Zero jedním z milníků, protože se ve firmě rozhodli vyslyšet prosby zákazníků a učinili své nejšpičkovější stroje dostupnější, tím že do nich zakomponují slabší motory, menší baterie a zpomalí nabíjení. Snižování výkonu je schválně tak rapidní, aby se tyto modely daly nově zapsat do technického průkazu jako 11kW, díky tomu je můžete řídit pouze s řidičským oprávněním skupiny B/A1. Již nyní Zero nabízelo 3 modely, které jsou vedené jako 11kW, ale při maximálním výkonu dosahovaly až 44 kW a téměř 110 Nm, což bylo u zákazníků pochopitelně vítané, a proto se hlavní změny ve flotile uchýlily tímto směrem.

Opustilo se od nejstarší zavedené platformy SDS, která ve své době dala vzniknout modelům S, DS a DSR. Názvy těchto modelů budou zachovány a nově se jim přiřadí modely z doposud nejvyšší platformy, jen se u nich bude lišit výkon a typ motoru, rychlost nabíjení, kapacita baterie a rozšíření funkcí ABS a kontroly trakce. Zero tyto změny prezentuje jako představení nových modelů s ověřeným designem. Jde o něco podobného jako v případě modelové řady C, E a S u Mercedesu, kdy je mezi jednotlivými modely jen minimální rozdíl po designové stránce.

Model S tedy bude vypadat stejně jako současné modely SR a SR/F, jen nabídne výkon 11 kW, 110 Nm, maximální rychlost 136 km/h, kapacitu baterie 14,4 kWh, nabíjecí výkon 3 kW a pouze základní úroveň asistentů řízení (ABS pouze v jedné úrovni a žádná kontrola trakce). Model DS bude vypadat stejně jako současné DSR/X a také bude vybaven motorem o výkonu 11 kW, 110 Nm, nabídne maximální rychlost 136 km/h, kapacitu baterie 14,4 kWh, nabíjecí výkon 3 kW a pouze základní úroveň asistentů řízení. Model DSR bude také vypadat jako současné DSR/X, jen bude dostupný s řidičským oprávněním A2 a nabídne 22 kW, 165 Nm, maximální rychlost 167 km/h, kapacitu baterie 16,6+ kWh, nabíjecí výkon okolo 4,5 kW a rozšířenější asistenty řízení. U modelů SR/S, SR/F a DSR/X se změní pouze dostupné barvy a nově budou LED blinkry v ceně. Další novinkou v nabídce bude model DSR/X Black Forest, který bude vybaven širokou škálou příplatkové výbavy zahrnující vysoké plexisklo, trubkové padáky, vyplétaná kola, sadu tří kufrů a další drobnosti, a vše doplní decentní nápisy odkazující na limitovanou edici. U všech modelů bude možné provádět několik příplatkových softwarových upgradů. Při meetingu se také řešily prodeje v rámci Evropy. V prodejích si nejlépe vede Francie a Německo, kde se prodeje k tomuto dni pohybují těsně pod hranicí 500 kusů.

Platforma Model Současná maloobchodní cena Nová maloobchodní cena
XMX FX (A1) 15 290 € 13 820 €
FXE (A1) 15 490 € 14 000 €
S line S (A1) (NEW) - 17 400 €
SR (A2) 21 290 € 18 400 €
SR/F (A3) 25 890 € 23 000 €
SR/S (A3) 26 690 € 23 400 €
DS line DS (A1) (NEW) - 18 400 €
DSR (A2) (NEW) - 19 400 €
DSR/X (A3) 26 990 € 23 500 €
DSR/X Black Forest (A3) (NEW) - 26 500 €

Při meetingu dealerů v Amsterdamu jsem se na delší dobu zapovídal s Dannym Van Der Horstem, který je vedoucím oddělení dílů a příslušenství. Při dotazu na třífázové nabíjení jsem byl odkázán na možnost nabíjení díky implementovatelnému Charge Tanku, který umožní nabíjení až 12,6 kW, ale do budoucna se firma plánuje zaměřit na kombinované nabíjení CCS.

Z hardwarových věcí mě dále zajímalo, jestli se v dohledné době objeví chlazení motoru, popřípadě jiných komponent, kapalinou. Danny odvětil, že s podobnými inovacemi jsou zdrženliví, protože současné ústrojí nemá potřebu dramatického ochlazování, neboť nemá tendence se přehřívat, navíc by se taková inovace negativně podepsala na hmotnosti celého stroje. Z vlastní zkušenosti ale vím, že při hodně sportovní jízdě na okruhu se Zero s přehříváním potýká, nicméně tento problém řeší pouze zanedbatelné procento uživatelů a při běžném používání k přehřívání nedochází. V soutěži Super Hooligan v rámci série MotoAmerica sice s přehříváním bojují, ale kvůli nízkému počtu kol v závodě nedochází k tak rapidnímu omezení výkonu.

Jeden z opakujících se dotazů se týkal parkovací brzdy, protože Zero žádnou nemá a ve strmějších kopcích, případně při přepravě motorky, by se hodila. Ani s tímto se v nejbližší době nepočítá, co je ale možné, tak v katalogu příplatkové výbavy je možné zakoupit tzv. parking brake set, který obsahuje mechanicky přepracovanou páčku brzdy, aby se dala zaaretovat v aktivované poloze.

Zajímalo mě také, jestli se pracuje na bezklíčovém přístupu. Nic takového se ale v nejbližší době nechystá.

S tím souvisí i dotaz ohledně aktualizace infotainmentu či možnost Apple CarPlay a Android Auto, které už mnohé motorky nabízejí. Danny mi vysvětlil, že kvůli rozsáhlým změnám ve firmě a přípravě změn v modelové řadě nebyla na takové aktualizace už kapacita, nicméně technologicky se prý bude firma neustále vyvíjet a zaměří se na softwarové funkce a trendy dnešní doby.

Poslední, co bych zmínil, byl dotaz ohledně kontroly trakce u nejnižší platformy, kde nyní není a kde je jedinou kontrolou trakce vaše zápěstí. Odpovědí mi bylo, že toto téma je ve společnosti dosti kontroverzní, a každý se k němu staví rozdílně, proto se tato funkce v nejbližší době také neobjeví. Co mi ale Danny mimo řečí naznačil, bylo to, že díky neustále se zvyšující poptávce po prémiovějších strojích z vyšších platforem a kvůli rychle se rozšiřující konkurenci v segmentu krosových motorek je možné, že značka od platformy XMX také časem upustí, což by byla z mého pohledu škoda – nejen protože model FXE je snad nejzábavnější motorkou z nabídky, ale také kvůli tomu, že model FX je fleetově nejrozšířenější motorka celé značky.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze