V současné době nabízí společnost 9 modelů, se kterými se můžete vydat jak na silnici, tak do off-roadu, ale chyběl mezi nimi model spojující to nejlepší z obou kategorií. Proto nyní spatřil po 4 letech a více než 100 tisících hodinách vývojových prací světlo světa nejnovější model DSR/X. K této příležitosti jsme byli pozváni na úpatí aktivní sopky Etna na prosluněné Sicílii a strávili jsme dopoledne nejen na klikatých silničkách v jejím okolí, ale i v lesích a na prašných cestách lemovaných nekonečnými poli ztuhlé lávy.
Zero DSR/X – test
Nejdříve k nám ale promluvil skrze video generální ředitel Sam Paschel, který mluvil o obchodu a o stále narůstajícím zájmu o elektrické motocykly, stejně jako o čtyřech klíčových bodech. O tom, jak zůstat světovou jedničkou a jak je těžké vyrábět vlastní systémy a komponenty. Dále zmínil zařazení nového modelu, kterým se vrací společnost ke kořenům mezi off-roady. Hovořil i o perfektní ovladatelnosti, které dosáhli spoluprací s firmou Bosch, která pro Zero Motorcycles vyvinula kompletní systém stability. A na závěr přišla na řadu adaptabilita a optimalizace, kterými Sam Paschel myslel 5 nastavitelných módů na silnici a do terénu. Ty je možné si nadále přizpůsobovat skrze bohatý infotainment a aplikaci.
Další k nám promluvil Mat Bentley, ředitel průmyslového designu značky. Mimo jiné přiblížil myšlenku designu „flightlike experience“ a pocitu z jízdy. Po něm vystoupil vedoucí produktového vývoje Bryen Wismann, jenž se v pěti bodech zaměřil na problematiku, kterou se svým týmem řešili. Konkrétně precizní zpracování, pohlcující jízdu, okamžitou přizpůsobivost, design stvořený k dobrodružství a na závěr poodkryl, jakým směrem se chce společnost dále ubírat po stránce systémové i modelové. Poslední promluvil Umberto Uccelli, který má na starost trh a obchod. Ten prozradil především cenu nového modelu, výhody budoucí návratnosti investice do elektrického motocyklu a také řekl něco o růstu a rozšiřování společnosti po celém světě.
Jízdní dojmy
Nyní už k samotnému testování. Organizátoři si pro nás připravili trasu dlouhou 70 kilometrů. Zahrnovala jízdu jak městem, tak klikatými serpentýnami a nechyběly ani rychlé úseky s táhlými zatáčkami. Na silnici jsme ujeli 63 km, v terénu pak 7 kilometrů. V první části, která byla pro mnohé seznamovací s elektrickou motorkou, jsme stoupali po zapadlých vesnických cestičkách pomalu vzhůru na Etnu. První, na co jsem se zaměřil, bylo porovnání ovládání s modelem SR/S, který jsem už vyzkoušel. SR/S je plnokrevná silniční motorka s hypersportovními parametry a perfektní ovladatelností, proto se mi DSR/X zdálo těžkopádné. To je ale u cestovního endura v porovnání se sportovní zalehávačkou naprosto v pořádku. Z přednášky jsem věděl, že nový model s novým motorem nabízí ještě o 20 % vyšší kroutící moment než SR/S, které atakuje stovku za necelé 4 vteřiny, a proto jsem po pár kilometrech na rovnějším úseku přepnul na sportovní režim, kontrolu trakce jsem také přepnul na Sport a zatáhl za plyn, jak to jen šlo. Musím přiznat, že kdyby motorka nebyla vybavena senzorem proti zvednutí předního kola, tak i když jsem to čekal, tak by mi v rychlosti přes 70 kilometrů za hodinu málem odjela z pod zadku a já bych ani nemrknul. 225 Nm je na cestovní enduro pořádná nálož kroutícího momentu.
Poté, co jsme vystoupali klikatými silničkami přes 1 500 metrů nad mořem, vystřídali staré cesty úplně nové s krásným černým hladkým asfaltem. Shlukli jsme se a naši průvodci, kteří jeli jeden vpředu a druhý vzadu za skupinkou, řekli, že nás čeká krásný rychlý úsek a ať si to užijeme. Vyrazil jsem jako třetí za průvodcem, který silnici dobře znal, a proto jsem věděl, kdy brzdit a kdy se nebát zatáčkou pořádně proletět. Ve vyšších rychlostech a náklonech je motorka velice sebejistá a perfektně předvídatelná, dovolí i pozdější dobrzďování, když už je člověk v náklonu. Výjezdy ze zatáček jsou díky nesmyslnému výkonu naprostá radost a tím, že se nemusíte rozptylovat přeřazováním a dobrzďováním otáčkami motoru, tak se soustředíte jen na perfektní stopu a zážitek z jízdy nemá chybu. Přesnost a citlivost na plynu jako u této motorky najdete jinde jen stěží. A i když zním jako někdo z marketingového oddělení společnosti Zero Motorcycles, tak si nemohu pomoct, ta motorka je vážně dobrá.
Na motorkách jsme měli silniční pneumatiky, takže jsem si říkal, že off-roadová část bude tak maximálně šotolinová cesta. To jsem se ale mýlil. Ze silnice jsme odbočili na lesní cestu posetou kamením a kořeny. Vyjížděli a sjížděli jsme strmá stoupání a nechyběl ani jemný hluboký písek. Vedle režimu Canyon nabízí DSR/X nově také jízdní režim Off-road a kontrolu trakce je také možné přepnout do režimu Off-road. Díky tomu jsme byli schopni i v takových podmínkách a na silničních pneumatikách projíždět nemyslitelné úseky, kam bych se vydal maximálně tak s crosskou.
O motorce
I když novinka názvem částečně odkazuje na jiný model v nabídce, nejedná se o žádnou nástavbu či upgrade. Na DSR/X nenajdete žádný komponent, který společnost využívala už dříve. Zero využívá zcela nový vzduchem chlazený motor Z-Force 75-10X, který nabízí 100 koní a 225 Nm kroutícího momentu. Ručička tachometru se poté zastaví na 180 kilometrech za hodinu. Baterie s kapacitou 17,3 kWh je doposud největší, jakou Zero kdy vyrobilo. Nabíjení se dá provádět ve třech variantách, přičemž nejrychlejší 6,6 kW on-board nabíječka zvládne údajně nabít na 95 % kapacity za pouhou hodinu. Zatímco po dálnici ujedete 137 kilometrů, ve městě potom až 280 km. Kombinovaný dojezd se poté pohybuje okolo 185 km. Společnost také udává hodnotu dojezdu při testování režimu Off-road. Údajně měli průměrný dojezd 321 kilometrů při průměrné rychlosti 30 km/h – to by vystačilo na více než 10 hodin jízdy.
Rám je kompletně redesignovaný, aby byla navýšena světlá výška. Na přední části DSR/X naleznete tři zavazadlové prostory, které dohromady nabídnou více než 28 litrů úložného prostoru. Přední ručně nastavitelná vidlice umí pohltit svým chodem 200 mm téměř každou nerovnost. DSR/X je první elektrická motorka, která bude těžit z celé řady výhod systému stability od firmy Bosch, který je kompletně nastavený a přizpůsobený vysokému výkonu a okamžité odezvě, jakou Zero nabízí. Díky tomu je možné dosáhnout velice dobrých jízdních vlastností na různých typech povrchu. Systém také disponuje funkcí „Vehicle hold“, který při domáčknutí brzdové páčky zatáhne pomyslnou ruční brzdu a zajistí motorku i v prudkém kopci.
Jádro operačního systému je postaveno na systému Cypher III+, ten přináší několik novinek, mezi které patří například funkce „Park Mode“ se zpátečkou a plíživým módem pro snadnou manipulaci ve stísněných prostorách a strmých kopcích. Kompatibilita s mobilní aplikací Zero Motrocycles rozšíří možnosti nastavení nejen kroutícího momentu, ale i intenzity rekuperace a systému ABS. Zobrazí také stav nabití, oznámí nežádoucí manipulaci a tak podobně.
K dostání je ve dvou barevných variantách – sage green a white pearl. Zero nabízí pestrou škálu originálního příslušenství zahrnující sedlové brašny, skluznice, horní a boční kufry, čelní skla, kryty a mnoho dalšího. Musím pochválit jednoduchost a praktičnost nastavení výšky čelního skla a také možnost vybrat si ze tří různých výšek sedla. Na úkor zavazadlového prostoru je možná také varianta „Power Tank“, s tou získáte navíc 4 kWh, nebo modul rychlého nabití, se kterým nabijete na 95 % za méně než hodinu. Bez tohoto modulu uvádí výrobce čas okolo 2 hodin. Hmotnost motorky je 247 kg. Společnost nabízí 5letou záruku na baterii bez omezení najetých kilometrů. K dostání je u dealerů okamžitě s průměrnou cenou 26 550 € (přibližně 650 000 Kč).
Technické parametry Zero DSR/X
Maximální rychlost | 180 km/h |
---|---|
Maximální dojezd | 280 km |
Maximální výkon | 75 kW |
Hmotnost | 247 kg |
Doba nabíjení | 2 hodiny |
Kapacita baterie | 17,3 kWh | Cena | 650 000 Kč |
Na závěr musím vyjádřit své sympatie nejen k testovanému modelu, ale i k filozofii celé společnosti. I díky tomu jsou stále na špici, zatímco většina konkurence musela ukončit své působení. Daří se jim díky špičkovému zpracování i spolehlivosti přinášet neobyčejně čistý zážitek z jízdy. Mrzí mě, že jsou ceny zatím tak vysoké a nemůžu se dočkat doby, kdy budou i takto dobré elektrické motorky dostupné za „normální“ cenu, snad se toho dožiju. Všem skeptikům v oblasti elektrických motocyklů doporučuji zbavit se všech předsudků a vyzkoušet je, protože vsadím boty, že vykouzlí úsměv na tváři úplně každému.
Foto: Jiří Paroubek, fDrive.cz
Jen jsem nepostrehl, kdy ze ma jit do prodeje?
Kdyz koupim tohle 70%? Budte uprimni za kolik by jste byli ochotni to koupit z druhe ruky po 5 letech pouzivani.
230 000Kc max ? Baterie bez zaruk, kdo to pripadne je schopny opravit, cena dilu, ceny ostanich motorek pri strejnem stari ?