Zero FXE
test

Zero FXE

Nejbláznivější model Zero Motorcycles

Zero FXE je motorka, kterou si jen tak nespletete. Stejně jako FX vychází z tužky designéra Billa Webba, který se na FXE podepsal svým inovativním a moderním rukopisem. FXE se někomu líbí, někomu vůbec, tak to s designem bývá. Nicméně u této motorky jsou nejpodstatnější jízdní vlastnosti, které se, pokud je nezažijete na vlastní kůži, jen těžko popisují.

Mně osobně se FXE dost líbí. Propojení přední masky se světlem a blatníkem v takhle originálním podání poutá pozornost, stejně tak zadní kyvná vidlice s typickou výdutí. Plasty působí hezky uhlazeně a všechno správně lícuje a doléhá. Na oko je to pěkná podívaná, ale předváděcí model měl už něco najezděno a plasty poměrně dost vrzaly. Tento originální design navíc nedovoluje mít na motorce úložný prostor. Sedlo je ve výšce 836 milimetrů, jen je podobně jako u modelu FX tvarované tak, ať má spolujezdec pohodlnější sezení, ale při jezdění na trati by bylo lepší mít sedlo vkuse, ať se dá v zatáčkách lépe přesedat. Na řídítkách je jen minimum ovládacích prvků a uprostřed je posazený moderní barevný 5" TFT displej. Celá motorka váží 135 kg a má nosnost 151 kg.

Otestovali jsme Zero FXE. Nejbláznivější model značky!

Testovaná verze na sobě měla namontovaný padací rám a další prvky příplatkové výbavy, kterých má Zero nepřeberné množství. Od zrcátek přes blastery a koncovky řídítek až po nosné rámy na brašny, blinkry, plexištíty a stupačky. Zkrátka vše, na co si vzpomenete. Co bych ale Zeru opět vytknul, to jsou žárovkové blinkry v základu, což je u motorky budoucnosti skoro za 300 tisíc korun téměř urážka. V dnešní době by také bylo na místě mít bezklíčový přístup.

Tabulka specifikací modelu Zero FXE

Výkon 33 kW
Maximální rychlost >140 km/h
Baterie a nabíjení 7,2 kWh, 8/4/2 h podle typu nabíječky
Dojezd až 161 km
Hmotnost 135 kg
Zdvih 178 mm vpředu, 227 mm vzadu, plně nastavitelné
Brzdy 320 × 5 mm vpředu dvoupístkový třmen, 240 × 4,5 mm vzadu jednopístkový třmen
Kola 17" vpředu, 17" vzadu
Cena 289 000 Kč

Komponenty

Model FXE se světu představil v roce 2019 a jak to bývá u Zera zvykem, tedy až do letošních novinek, všechny hlavní komponenty, jako je rám, baterie a motor si vyvíjí společnost sama. Podvozek má na starost japonská Showa, stejně jako u ostatních modelů, brzdy jsou pak od španělské značky J.Juan, která od roku 2021 patří do koncernu Brembo. Pneumatiky zase dodává Pirelli, konkrétně jde o Diablo Rosso II, a když už jsme u podvozku, ještě zmíní, že přední i zadní kolo využívá ABS 9. generace od Bosche.

Baterie a motor

Baterie má kapacitu 7,2 kWh, což vám podle výrobce vystačí ve městě na 161 kilometrů dojezdu, ale na dálnici při průměrné rychlosti 113 km/h pouze na 64 km, takže rozsah je obrovský. Já jsem na motorce uměl ujet jak přes 100 km, tak i jen 60 km, velmi záleží na stylu jízdy. Nabíjení umí zabrat od necelých 2 až po 8 hodin, záleží na nabíječce. Motor má špičkový výkon 33 kW a 106 Nm točivého momentu. To je ne motorku této kategorie víc než dost. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere jen 3,9 s. Maximální rychlost je něco přes 140 km/h, takže je použitelná na všech typech pozemních komunikací.

Jízdní módy

FXE má 3 jízdní módy: Eco, Custom a Sport. Eco je nastaveno na 11 kW, takže motorku můžete řídit s řidičákem A1 nebo B. Mód Custom si přizpůsobíte na míru v aplikaci a ve Sportu se vám zpřístupní maximální výkon 34 kW a 106 Nm. S motorkou se také můžete propojit skrze aplikaci Zero Next gen, kde si můžete nastavovat jednotlivé parametry, jako je maximální rychlost, maximální výkon, rekuperace a tak podobně. V aplikaci jsou také jízdní statistiky, informace o baterii a nabíjení a můžete skrze ni aktualizovat software motorky. A jelikož je to opět motorka od Zera na platformě XMX, chybí kontrola trakce.

Jízda na závěr

Motardy patří obecně k nejzábavnějším motorkám, protože je možné s nimi jezdit opravdu na hraně možností přilnavosti. Když k tomu přidáte téměř raketový motor a kvalitní podvozek, tak čím více dostáváte motorku do ruky, tím více zjišťujete, že to není stroj, kdo má limity, ale jste to vy. Je trošku škoda, že technologie zatím nedovolují efektivně zkombinovat takto výkonný motor s baterií o kapacitě, jakou má FXE. Při sportovní jízdě, a to si piště, že tak jezdit chcete, mizí baterka celkem svižným tempem a dojezd se může zkrátit klidně na 50 kilometrů. Velice úsměvných a zábavných kilometrů. Kličkování městskou dopravou a závodění ze světel na světla je tady na velice rošťácké úrovni. Nemluvě o tom, že nemusíte jezdit vždycky pouze po silnici. Do města neexistuje rychlejší a zábavnější dopravní prostředek, škoda že není úplně na cestování a nabíjení zabere se základním nabíjecím kabelem tak dlouho.

Pražské zastoupení předváděcí model nasadilo dokonce do několika závodů českého motardového šampionátu, kde FXE dominovalo na rovinkách, ale kvůli sériově nastavenému podvozku měly ostatní profesionální stroje v zatáčkách trošku navrch. Při delším závodění se také hodně hřál motor a řídící jednotka omezovala výkon. V současné době je možné si FXE pořídit za tak výhodnou cenu jako nikdy, protože pražské dealerství vyprodává jak předváděcí, tak skladové motorky. Původní cena modelu FXE se pohybovala okolo 380 tisíc korun, ale teď můžete mít úplně nový kus za 289 tisíc Kč.

Foto: Jiří Paroubek, LivePR

Klady
  • perfektní ovladatelnost
  • pružné zrychlení
  • atraktivní design
Zápory
  • zastaralé technologie
  • doba nabíjení
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze