Zavedené pořádky změní Mercedes-Benz. Nasadí tyrkysově zbarvená světla

Zavedené pořádky změní Mercedes-Benz. Nasadí tyrkysově zbarvená světla
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Změna osvětlení úzce souvisí se systémem Drive Pilot
  • Povolení používat tyrkysová světla dostal výrobce v amerických státech Kalifornie a Nevada
  • Současně ho může využívat zatím jen Mercedes-Benz EQS

Už pár let automobilky pracují na vývoji autonomních systémů, jejichž schopnost řídit bez asistence řidiče se liší v závislosti na číselné kategorii. Mercedes-Benz už loni představil systém Drive Pilot, který nabízí úroveň 3, což znamená, že do určité rychlosti a jízdní situace nemusí řidič vůbec dávat pozor na provoz před sebou. Vše za něj udělá vůz sám. Pokud pochybí, v případě dodržení výrobcem nastavených podmínek poskytne Mercedes-Benz plné odškodnění v rámci havárie, zranění nebo poškození věci. Nyní se objevuje další novinka spojená se systémem Drive Pilot. Tu představují tyrkysově zbarvená hlavní a koncová světla, která od příštího roku mohou potkávat řidiči v americkém státě Kalifornie a od roku 2025 v Nevadě. Německý výrobce se totiž snaží co nejvíce upozornit na fakt, že autonomně řízená vozidla nejsou v provozu nikterak označena.

Třeba konkurenční vozy Tesla s Autopilotem taktéž nijak nedávají okolí najevo, že řidič si právě čte zprávy nebo kouká na film. Mercedes-Benz proto nasadí u modelu EQS tyrkysové LED, které najdeme v hlavních světlometech a současně i v bočních krytech zpětných zrcátek. Okolní řidiči tak díky tomuto osvětlení poznají, že vůz jede v automatizovaném režimu. Důležité to bude taktéž pro policii, protože ta tak pozná, jestli se v konkrétní situaci řidič mohl věnovat jiným činnostem než řízení. Systém Drive Pilot získal certifikaci v roce 2021 v Německu a v roce 2023 v Nevadě a Kalifornii v USA, kde každý stát vyžaduje samostatnou certifikaci. Tyrkysová barva navíc splňuje dvě základní kritéria, která přispěla k výběru tohoto barevného provedení – její viditelnost umožňuje spolehlivou a rychlou detekci pro ostatní účastníky silničního provozu. Současně nabízí odlišení od stávajícího osvětlení vozidel a dopravní signalizace, jako jsou semafory nebo nouzové osvětlení. Díky tomu lze výrazně snížit možnost záměny s již existujícími barvami osvětlení. Podle výsledků mnoha studií je tyrkysová optimální pro automatizované řízení.

Mercedes-Benz EQS – test

Technické parametry Mercedes-Benz EQS 450+

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 5 216 × 1 926 × 1 512 mm, 2 480 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon245 kW, 333 koní, točivý moment: 568 Nm
Baterie112 kWh (107,8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,9 kWh / 100 km, dojezd: 733 km
Cena od3 213 760 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze