Xiaomi na svou velkou tiskovou konferenci sezvalo do Prahy stovky lidí z mnoha evropských zemí. Ve Foru Kalín představovalo nejen nové telefony série Redmi Note 14, o kterých jsme vám vše prozradili na našem sesterském mobilenet.cz, ale jedním z hlavních lákadel byl také první elektromobil od Xiaomi, model SU7, který si v Praze odbyl premiéru. A my jsme si ho mohli pořádně prohlédnout, protože vloni na veletrhu MWC v Barceloně jsme ho mohli obdivovat pouze zvenku.
Prolezli jsme Xiaomi SU7, luxusní čínský elektromobil od výrobce telefonů
Xiaomi SU7 je prvním z mnoha elektromobilů čínského výrobce elektroniky Xiaomi. Zatím se prodává pouze na čínském trhu, na ten evropský by se měl dostat v roce 2026 nebo 2027, a to společně s dalšími Xiaomi auty, například nově oznámeným SUV.
Ten si nespletete!
Elegantní pětimetrovou limuzínu si zejména zepředu s žádnými jiným elektromobilem nespletete, Xiaomi jde svou vlastní cestou, což platí i o výrazné zádi, s elektricky vysouvacím přítlačným křídlem. SU7 je sedan, kufr o objemu 510 litrů tak nemá praktický vstup a pro notorické chataře a stěhováky to nebude ideální auto, ale takových v Číně moc není. Na druhou stranu potěší více než 100litrovým „frunkem“ pod přední kapotou. Naživo auto vypadá elegantně a dynamicky, a to jsme Xiaomi měli ve verzi Max, nikoliv v ultra-výkonné verzi Ultra s 1 300 koňmi, která na Nürburgringu pokořila i Porsche Taycan.
Novinka nejen dobře vypadá, ale Xiaomi používá i inovativní způsob výroby v podobě obřího lisu. Ten se principiálně podobá teslovským lisům Giga Press, avšak výrazně je překonává ve všech hlavních parametrech. Váží totiž 1 050 tun, zabírá plochu 840 m² a vyvíjí tlak 9 100 tun. Díky obřímu lisu se výrazně zjednodušila a zlevnila výroba karoserie, protože celou zadní polovinu podlahy včetně podběhů tvoří jediný odlitek/výlisek z výše zmíněného materiálu.
Brutální výkon i rychlé nabíjení
Chloubou novinky je jednoznačně také platforma, která je 800V, trakční baterie je strukturální a integrovaná do karoserie a dovoluje kapacitu až 150 kWh. Zatím je ale nabízeným vrcholem Li-Ion baterie o kapacitě 101 kWh, která se umí nabíjet výkonem až 300 kW. Tu nalezneme u verze Max, která je čtyřkolkou s dvěma elektromotory. K dispozici je ještě základní verze s pohonem zadní nápravy, která má menší LiFePo baterii s kapacitou 74 kWh a maximálním nabíjecím výkonem 170 kW. Naopak ultra-výkonná verze Ultra zvládne nabíjení až 5,5C, tedy ohromujícím výkonem 490 kW a baterie se z 20 na 80 % nabije za 11 minut.
Xiaomi SU7 2024 4WD Max
Rozměry | 4 997 × 1 963 × 1 455 mm, 1 980 kg |
---|---|
Výkon | 495 kW |
Baterie | 101 kWh |
Dojezd | 800 km (CLTC) |
Zatímco verze Ultra zrychlí na stovku pod 2 vteřiny, vystavená verze Max je také vysoce výkonný sedan zrychlující z klidu na 100 km/h za 2,78 s. Pomoci mu k tomu mají nejen výše zmíněné baterie, ale i elektromotory řady HyperEngine, jejichž papírové parametry odskakují současným standardům v oboru o pořádný kus. Už jen jmenovité otáčky 21 000/min prvního uvedeného motoru nazvaného V6/V6s stojí za pozornost, stejně jako jejich výkony 299 k a 400 Nm/374 k a 500 Nm. Ještě zajímavější je V8s schopný se točit rychlostí 27 200/min a vyvinout 578 k/635 Nm, což jsou výkony u konkurence obvykle nabízené ze dvou či více motorů. Verze Max má kombinovaný výkon obou elektromotorů 480 kW.
Verze Max slibuje dojezd 800 kilometrů podle benevolentní čínské normy CLTC, evropský WLTP dojezd by tak činil odhadem zhruba 600 kilometrů a je tak vidět, že efektivita není, na rozdíl od výkonu, na špičce.
Interiér: jako Porsche či BMW
Vítejte v interiéru nového Xiaomi SU7, kam jsme se mohli podívat vůbec poprvé. který opět potvrzuje, že čínské automobilky dokážou překvapit. Materiály použité v kabině jsou na špičkové úrovni a bez problémů se mohou měřit s vlajkovými modely prémiových značek, jako je BMW. Interiér kombinuje měkčenou koženku, dřevo a alcantaru, přičemž měkčené povrchy najdeme i na středovém tunelu.
Xiaomi, jakožto technologická společnost, si dává záležet na detailech, což je patrné například u dvou bezdrátových nabíječek s výkonem 50 W. Volant svým designem připomíná Porsche, a to díky dvěma otočným voličům, zatímco před ním se nachází elegantní silueta auta, což je ale ve skutečnosti otočný displej. Dominantou je však velký head-up displej s virtuální úhlopříčkou až 53 palců, který doplňuje centrální 3K obrazovka. Ta nabízí nejen vysoké rozlišení a jemnost, ale také matný povrch, který minimalizuje odlesky.
Centrální displej je ukázkou technologické vyspělosti Xiaomi. Jeho rychlost a plynulost zajišťuje dedikovaný procesor, přičemž animace a odezva jsou na špičkové úrovni. Infotainment je momentálně dostupný pouze v čínštině, ale i tak je zřejmé, že jde o precizně odladěný systém. Zajímavým prvkem je držák na telefon s logem Xiaomi a integrovaným bezdrátovým nabíjením. Tradiční ovládací prvky, jako jsou manuální tlačítka pro klimatizaci, zde zůstaly zachovány, což ocení konzervativnější uživatelé. Sedačky nabízejí výrazné boční vedení v oblasti beder, což je na čínské poměry neobvyklé, a celkově působí velmi komfortně. Panoramatická střecha a kvalitní zpracování interiéru, včetně ambientního osvětlení, jen podtrhují prémiový dojem.
Zadní sedadla nezůstávají pozadu a nabízejí stejnou úroveň komfortu jako přední část vozu. Měkčené materiály, ambientní osvětlení a pečlivé zpracování detailů zajišťují příjemné prostředí i pro cestující vzadu. Kufr, díky konstrukci sedanu, zůstává oddělený od kabiny, což je praktické zejména v chladnějším počasí. Co se týče technologií, Xiaomi SU7 je vybaveno lidarovým systémem a procesory NVIDIA, které umožňují autonomní řízení na úrovni 2.5, s příslibem budoucího upgradu na úroveň 3.
Xiaomi SU7 je ambiciózním vstupem této technologické značky do světa automobilů. S cenou začínající na 30 tisících dolarech v Číně (cca 750 tisíc korun) nabízí výbavu a technologie, které by v Evropě stály výrazně více. I vrcholná verze Ultra, která zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než dvě sekundy, zůstává cenově konkurenceschopná a stojí v Číně v přepočtu zhruba 2,5 milionu Kč. Přestože zatím není jasné, kdy se tento model dostane na evropský trh, Xiaomi SU7 má potenciál zaujmout nejen technologické nadšence, ale i širší publikum. Pokud se Xiaomi podaří vybudovat potřebnou servisní a prodejní síť, mohlo by jít o velmi zajímavou alternativu k zavedeným značkám. Uvidíme tedy za rok či dva, zda se Xiaomi podaří naplno vstoupit na evropský trh a zejména s jakými cenami. Bude mít se svými elektromobily stejný úspěch jako s mobily? To se dozvíme už relativně brzy.
Technické parametry Xiaomi SU7 2024 4WD Max
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 997 × 1 963 × 1 455 mm, 1 980 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 495 kW, 673 koní, točivý moment: 838 Nm |
Baterie | 101 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 300 kW, palubní: 11 kW, |
Spotřeba | Kombinovaná: 12,3 kWh / 100 km, dojezd: 800 km |
Cena od | 1 500 000 Kč |