Xiaomi ukázalo svůj elektromobil v Praze. Prolezli jsme ho skrz na skrz!

Xiaomi ukázalo svůj elektromobil v Praze. Prolezli jsme ho skrz na skrz!
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Xiaomi SU7 zaujme designem, špičkovými technologiemi i luxusním interiérem
  • Vrcholná verze SU7 Ultra je rychlejší než Porsche Taycan
  • V Číně se auto již prodává za v přepočtu 750 tisíc Kč
  • Do Evropy by mělo dorazit do dvou let

Xiaomi na svou velkou tiskovou konferenci sezvalo do Prahy stovky lidí z mnoha evropských zemí. Ve Foru Kalín představovalo nejen nové telefony série Redmi Note 14, o kterých jsme vám vše prozradili na našem sesterském mobilenet.cz, ale jedním z hlavních lákadel byl také první elektromobil od Xiaomi, model SU7, který si v Praze odbyl premiéru. A my jsme si ho mohli pořádně prohlédnout, protože vloni na veletrhu MWC v Barceloně jsme ho mohli obdivovat pouze zvenku.

Prolezli jsme Xiaomi SU7, luxusní čínský elektromobil od výrobce telefonů

Xiaomi SU7 je prvním z mnoha elektromobilů čínského výrobce elektroniky Xiaomi. Zatím se prodává pouze na čínském trhu, na ten evropský by se měl dostat v roce 2026 nebo 2027, a to společně s dalšími Xiaomi auty, například nově oznámeným SUV.

Ten si nespletete!

Elegantní pětimetrovou limuzínu si zejména zepředu s žádnými jiným elektromobilem nespletete, Xiaomi jde svou vlastní cestou, což platí i o výrazné zádi, s elektricky vysouvacím přítlačným křídlem. SU7 je sedan, kufr o objemu 510 litrů tak nemá praktický vstup a pro notorické chataře a stěhováky to nebude ideální auto, ale takových v Číně moc není. Na druhou stranu potěší více než 100litrovým „frunkem“ pod přední kapotou. Naživo auto vypadá elegantně a dynamicky, a to jsme Xiaomi měli ve verzi Max, nikoliv v ultra-výkonné verzi Ultra s 1 300 koňmi, která na Nürburgringu pokořila i Porsche Taycan.

Novinka nejen dobře vypadá, ale Xiaomi používá i inovativní způsob výroby v podobě obřího lisu. Ten se principiálně podobá teslovským lisům Giga Press, avšak výrazně je překonává ve všech hlavních parametrech. Váží totiž 1 050 tun, zabírá plochu 840 m² a vyvíjí tlak 9 100 tun. Díky obřímu lisu se výrazně zjednodušila a zlevnila výroba karoserie, protože celou zadní polovinu podlahy včetně podběhů tvoří jediný odlitek/výlisek z výše zmíněného materiálu. 

Brutální výkon i rychlé nabíjení

Chloubou novinky je jednoznačně také platforma, která je 800V, trakční baterie je strukturální a integrovaná do karoserie a dovoluje kapacitu až 150 kWh. Zatím je ale nabízeným vrcholem Li-Ion baterie o kapacitě 101 kWh, která se umí nabíjet výkonem až 300 kW. Tu nalezneme u verze Max, která je čtyřkolkou s dvěma elektromotory. K dispozici je ještě základní verze s pohonem zadní nápravy, která má menší LiFePo baterii s kapacitou 74 kWh a maximálním nabíjecím výkonem 170 kW. Naopak ultra-výkonná verze Ultra zvládne nabíjení až 5,5C, tedy ohromujícím výkonem 490 kW a baterie se z 20 na 80 % nabije za 11 minut.

Xiaomi SU7 2024 4WD Max

Rozměry4 997 × 1 963 × 1 455 mm, 1 980 kg
Výkon495 kW
Baterie101 kWh
Dojezd800 km (CLTC)

Zatímco verze Ultra zrychlí na stovku pod 2 vteřiny, vystavená verze Max je také vysoce výkonný sedan zrychlující z klidu na 100 km/h za 2,78 s. Pomoci mu k tomu mají nejen výše zmíněné baterie, ale i elektromotory řady HyperEngine, jejichž papírové parametry odskakují současným standardům v oboru o pořádný kus. Už jen jmenovité otáčky 21 000/min prvního uvedeného motoru nazvaného V6/V6s stojí za pozornost, stejně jako jejich výkony 299 k a 400 Nm/374 k a 500 Nm. Ještě zajímavější je V8s schopný se točit rychlostí 27 200/min a vyvinout 578 k/635 Nm, což jsou výkony u konkurence obvykle nabízené ze dvou či více motorů. Verze Max má kombinovaný výkon obou elektromotorů 480 kW.

Ostrá verze Ultra na okruhu deklasovala i Porsche Taycan. O Tesle ani nemluvě.

Verze Max slibuje dojezd 800 kilometrů podle benevolentní čínské normy CLTC, evropský WLTP dojezd by tak činil odhadem zhruba 600 kilometrů a je tak vidět, že efektivita není, na rozdíl od výkonu, na špičce.

Interiér: jako Porsche či BMW

Vítejte v interiéru nového Xiaomi SU7, kam jsme se mohli podívat vůbec poprvé. který opět potvrzuje, že čínské automobilky dokážou překvapit. Materiály použité v kabině jsou na špičkové úrovni a bez problémů se mohou měřit s vlajkovými modely prémiových značek, jako je BMW. Interiér kombinuje měkčenou koženku, dřevo a alcantaru, přičemž měkčené povrchy najdeme i na středovém tunelu.

Xiaomi SU7

Xiaomi, jakožto technologická společnost, si dává záležet na detailech, což je patrné například u dvou bezdrátových nabíječek s výkonem 50 W. Volant svým designem připomíná Porsche, a to díky dvěma otočným voličům, zatímco před ním se nachází elegantní silueta auta, což je ale ve skutečnosti otočný displej. Dominantou je však velký head-up displej s virtuální úhlopříčkou až 53 palců, který doplňuje centrální 3K obrazovka. Ta nabízí nejen vysoké rozlišení a jemnost, ale také matný povrch, který minimalizuje odlesky.

Centrální displej je ukázkou technologické vyspělosti Xiaomi. Jeho rychlost a plynulost zajišťuje dedikovaný procesor, přičemž animace a odezva jsou na špičkové úrovni. Infotainment je momentálně dostupný pouze v čínštině, ale i tak je zřejmé, že jde o precizně odladěný systém. Zajímavým prvkem je držák na telefon s logem Xiaomi a integrovaným bezdrátovým nabíjením. Tradiční ovládací prvky, jako jsou manuální tlačítka pro klimatizaci, zde zůstaly zachovány, což ocení konzervativnější uživatelé. Sedačky nabízejí výrazné boční vedení v oblasti beder, což je na čínské poměry neobvyklé, a celkově působí velmi komfortně. Panoramatická střecha a kvalitní zpracování interiéru, včetně ambientního osvětlení, jen podtrhují prémiový dojem.

Zadní sedadla nezůstávají pozadu a nabízejí stejnou úroveň komfortu jako přední část vozu. Měkčené materiály, ambientní osvětlení a pečlivé zpracování detailů zajišťují příjemné prostředí i pro cestující vzadu. Kufr, díky konstrukci sedanu, zůstává oddělený od kabiny, což je praktické zejména v chladnějším počasí. Co se týče technologií, Xiaomi SU7 je vybaveno lidarovým systémem a procesory NVIDIA, které umožňují autonomní řízení na úrovni 2.5, s příslibem budoucího upgradu na úroveň 3.

Xiaomi SU7 je ambiciózním vstupem této technologické značky do světa automobilů. S cenou začínající na 30 tisících dolarech v Číně (cca 750 tisíc korun) nabízí výbavu a technologie, které by v Evropě stály výrazně více. I vrcholná verze Ultra, která zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než dvě sekundy, zůstává cenově konkurenceschopná a stojí v Číně v přepočtu zhruba 2,5 milionu Kč. Přestože zatím není jasné, kdy se tento model dostane na evropský trh, Xiaomi SU7 má potenciál zaujmout nejen technologické nadšence, ale i širší publikum. Pokud se Xiaomi podaří vybudovat potřebnou servisní a prodejní síť, mohlo by jít o velmi zajímavou alternativu k zavedeným značkám. Uvidíme tedy  za rok či dva, zda se Xiaomi podaří naplno vstoupit na evropský trh a zejména s jakými cenami. Bude mít se svými elektromobily stejný úspěch jako s mobily? To se dozvíme už relativně brzy.

Technické parametry Xiaomi SU7 2024 4WD Max

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 997 × 1 963 × 1 455 mm, 1 980 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon495 kW, 673 koní, točivý moment: 838 Nm
Baterie101 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 300 kW, palubní: 11 kW,
SpotřebaKombinovaná: 12,3 kWh / 100 km, dojezd: 800 km
Cena od1 500 000 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze