Hlídání jízdních pruhů, adaptabilní tempomat nebo senzor mrtvého úhlu, to jsou všechno bezpečnostní asistenti, které dnes všechny automobilky nabízí do svých vozů v rámci příplatkové výbavy. Také automobilka Nissan tyto asistenty již dříve nabízela do svých modelů. Teprve nyní však přišla se spojením všech asistentů do jednoho a tento celek nazvala ProPilot. Dostali jsme možnost tuto novinku krátce vyzkoušet v Nissanu Qashqai. Podobný systém má ale také nový Nissan Leaf.
ProPilot v Nissanu Qashqai vám pomůže s řízením
Inteligentní jízdní technologie používají moderní radar a neustále sledují situaci kolem vozu, takže se díky nim vyhnete jakýmkoli neočekávaným situacím. Jestliže se do slepého úhlu na té či oné straně vašeho vozidla dostane jiné vozidlo, ozve se varování. Inteligentní systém AFS vozů Nissan Qashqai přizpůsobí světla nejen když pozná, že se setmělo, ale dokonce i když jedete do zatáčky. Inteligentní panoramatický kamerový systém přináší díky čtyřem kamerám kompletní přehled o couvání i parkování.
Ovládání technologie ProPilot je mimořádně snadné – přepínač na volantu umožňuje řidiči systém jednoduše zapnout a vypnout. Snadno pochopitelné rozhraní systému ProPilot, které je zabudováno mezi ovládací prvky řízení, zahrnuje i přizpůsobitelný displej zobrazující provozní stav. Akcelerace, brzdy i natáčení volantu jsou ovládány na základě informací získaných z kamery s jedním objektivem, která je vybavena vyspělým softwarem pro zpracování obrazu. Kamera systému ProPilot dokáže trojrozměrně a rychle rozpoznat vozidla jedoucí vpředu i značení jízdních pruhů.
Po zapnutí systém ProPilot automaticky reguluje odstup od vozidla jedoucího vpředu s přihlédnutím k rychlosti nastavené řidičem. Systém rovněž udržuje vozidlo uprostřed dálničního jízdního pruhu tím, že sleduje značení pruhů a podle něj upravuje řízení. Když vozidlo jedoucí vpředu zastaví, systém ProPilot automaticky brzdí, třeba až do úplného zastavení, pokud je to potřeba. Po zastavení zůstává vozidlo na místě, i když není sešlápnutý brzdový pedál. Tohoto využijete zejména při popojíždění v kolonách. Pokud vůz nestojí více jak 30 sekund, sám se pak také rozjede.
Samozřejmě stále ještě nejde o úplné autonomní řízení. Jedná se stále jen o soubor asistentů, kteří usnadňují řízení a řidič se nemusí tolik soustředit na činnosti, které asistenti dělají za něj. V roce 2020 by pak měl být uveden systém ProPilot 3.0 poskytující autonomní řízení v ulicích města, který bude zvládat i situace na dopravních křižovatkách. Nissan plánuje posílit svou pozici v oblasti technologií autonomního řízení tím, že systém instaluje a aplikuje v klíčových modelech na každém trhu.