Nissan Qashqai
test

Nissan Qashqai

Zaostřeno na technologie
  • Nissan Qashqai je jednoduše nejúspěšnějším modelem v 83leté historii Nissanu v Evropě
  • Qashqai je průkopníkem crossoverů třídy C-SUV a drží si podíl na trhu okolo 10 procent
  • Od zahájení prodeje se prodalo přibližně 2,3 milionu vozů

Nissan Qashqai je vozem, který si zajistil místo v učebnicích automobilové historie. Stal se průkopníkem crossoverů třídy C-SUV a přesto, že se dnes prodává už více než 20 konkurenčních vozů, zůstává Qashqai s podílem na trhu okolo 10 procent laťkou, kterou doposud nikdo nepřekonal.

Qashqai je jednoduše nejúspěšnějším modelem v 83leté historii Nissanu v Evropě. Od zahájení prodeje první verze v roce 2007 se prodalo už přibližně 2,3 milionu vozů. A tak jsme se mu chtěli podívat na zoubek i my.

Design: Japonec dospěl

Nový Nissan Qashqai se ukázal už na ženevském autosalonu. Designově dospěl a dospět měl i po technologické stránce. Kompletně přepracovaná byla příď, a to včetně nárazníku, který má na obou stranách otvory pro lepší chlazení motoru. V samém středu přepracované přídě modelu Qashqai se nachází mřížka s kultovním symbolem „V“, která lemuje logo Nissanu. Design světlometů závisí na úrovni výbavy. U modelů s výbavou Visia, Acenta a N-Connecta jsou světlomety halogenové, u výbavy Tekna a Tekna+ (volitelně i u výbavy N-Connecta) pak jde o plnohodnotné LED světlomety.

Záď nového modelu Qashqai dostala přepracovaný nárazník, který dodává vozu modernější vzhled. Poprvé v historii mají různé úrovně výbavy dva odlišné typy zadního nárazníku. Tvar je sice identický, ale u výbavy N-Connecta a vyšší se ve spodní části spoileru nachází matně stříbrné segmenty. Design Nissanu Qashqai působí dospěleji a změna mu rozhodně prospěla. Qashqai nevypadá ani tak „japonsky“ jako jeho někteří sourozenci a i to je jistě jeden ze stavebních kamenů, proč se mu v Evropě daří.

Technologie: už nejsou výhradou vyšších segmentů

Nejen po designové, ale také po technologické stránce Nissan Qashqai dospěl. Spousta věcí už není výhradou luxusních modelů, ale více a více se mnoho technologických pomocníků dostává do nižších segmentů. Nissan Qashqai můžete být vybavený parkovacím asistentem, který oceníte nejen v předvánočním období. K dispozici jsou vychytávky jako hlídání jízdního pruhu nebo třeba inteligentní světlomety. Ty automaticky rozeznají světelné podmínky, takže v obci svítí méně, naopak mimo obec zase více, respektive více do dálky. Mají také funkci změny směru svitu, takže vám dokážou posvítit i do zatáčky.

Hodit se může i hlídání mrtvého úhlu a také asistent, který hlídá okolí vozu a upozorní vás, pokud se v okolí auta něco pohybuje. Například může jít o ženu s kočárkem, které jde za vámi a nevšimla si, že chcete couvat. Qashqai vás umí také upozornit na rychlost v daném úseku, a to pomocí čtení dopravních značek. Po této stránce si do Qashqaie opravdu můžete dát vše, co budete chtít. Jen počítejte, že cenovka poletí prudce nahoru.

Mrzelo nás, že adaptivní tempomat se při každém přeřazení rychlostního stupně automaticky neaktivoval na předem vybranou rychlost, tak jako tomu je u konkurenčních vozů. Naopak Qashqai tempomat vypne a vy ho musíte znovu zapnout. Dá se s tím však úplně v pohodě fungovat.

Interiér: opět o kousek lépe

Modernizací prošel také interiér. Nový je nejenom volant, ale i displej infotainmentu. Vše vypadá o dost lépe než v předchozí generaci. Každopádně po bližším zkoumání zjistíte, že i tak v interiéru najdete tvrdé plasty. Jenomže s ohledem na cenu se to dá přijmout. Námi testovaná varianta v nejnižší výbavě přijde na 543 tisíc korun.

Prostoru je v uvnitř dostatek, a to i na zadních sedadlech. V tomto ohledu nemáme žádnou výtku. Před volantem najdete klasické budíky a mezi nimi palubní displej. Potěší i velký box pod loketní opěrkou, kde najdete ukryté i USB pro nabíjení. Do kufru se vejde 410 litrů zavazadel.

Kožená nebo látková sedadla je volba, která zaleží na vás. Nissan udělal poměrně velký skok oproti přechozí generaci a zpracování se posunulo o laťku výše. Zatímco v minulosti jsme se v tomto modelu necítil dvakrát dobře, nyní se to změnilo. Interiér i za zmíněnou cenu vypadá důstojně a poněkud více evropsky (na rozdíl od jiných asijských automobilek).

Infotainment: NissanConnect, nebo váš telefon?

Hlavní roli tady hraje NissanConnect. Komě standardních funkcí, jako je navigace, nabízí i připojení na internet, a to pomocí vašeho chytrého telefonu. K dispozici poté máte přístup na Twitter, Facebook nebo třeba TripAdvisor. Vyhledávat můžete i na Googlu. Každopádně více praktické je sáhnout po vašem telefonu.

Nissan Qashqai (2017)

Prostředí infotainmentu je jednoduché a můžete ho znát třeba z modelu Leaf. Sledovat můžete podrobné statistiky o vaší jízdě tak, abyste spotřebu měli pevně v rukou, tedy spíše ve vaší pravé noze. Spárování s vaším chytrým telefonem je samozřejmostí, stejně jako přehrávaní hudby, a to ať už té co máte uloženou, nebo třeba ze Spotify. Spárovat si můžete s autem i vaše kontakty, abyste přímo na displeji viděli jméno volajícího. Vyplnit si můžete i často navštěvované lokace, jako je například kancelář a domov, abyste nemuseli pořád zadávat adresu.

Když jsme u té hudby, tak ta se může do celého interiéru rozeznít přes osm reproduktorů Bose, které jsou známkou kvality. Tady chybu rozhodně neuděláte. Jestli máte kvalitní hudbu rádi, tak nad touto položkou neváhejte.

Jízdní vlastnosti: i benzin jezdí za pár

Už minulou generaci Qashqaie jsem měl rád. Líbilo se mi, že měl neuvěřitelně nízkou spotřebu. Naopak mě mrzelo, že interiér používá výhradně tvrdé a levné plasty. Nesl se v takovém typickém japonském stylu. Nyní je to trošku jinak.

Řezat s Qashqaiem zatáčky je podobné, jako si mazat marmeládu na chleba pomocí vidličky.

K dispozici jsme měli variantu 1.6 DIG-T, tedy benzinovou šestnáctistovkou o výkonu 163 koní. Po delší době jsme sedli za volant s manuální šestistupňovou převodovkou. Papírová spotřeba nejsilnějšího motoru, který si do Qashqaie můžete dát, činí 5,8 litru. Nebudu vám lhát, protože s trochou snahy se za šest litrů jezdit opravdu dá. A vlastně ani o litr vyšší spotřeba není žádná tragédie. Ve městě spotřeba povyskočí tak na 8 až 9 litrů.

Motor má nejvíce síly až nad hranicí čtyř tisíc otáček. Do té doby se mu příliš nechce, ale neberte to tak, že by auto nejelo. Výkonu má Qashqai dostatek. Motor je velmi dobře odhlučněný. Počítejte však s větší prodlevou turbodmychadla. V praxi to vypadá tak, jako když se vás motor ptát: „Opravdu teď potřebuješ výkon? Dobře, tak já to tedy zařídím.” Je potřeba s tím počítat při předjížděcích manévrech.

Převodovka je poněkud gumovější, ale po pár kilometrech si na vše zvyknete. S Qashqaiem si brzy jistě začnete rozumět. Je naladěný na komfortní notu. Odvést děti do školy, vyzvednout je z kroužků, pak šlápnout trošku na plyn a vyrazit na schůzku – vše Qashqai zvládne. I sportovnější jízdu relativně zvládá, ale pořád je tu řeč o autě s větší světlou výškou. Náklony karoserie jsou znát, takže řezat s Qashqaiem zatáčky je podobné, jako si mazat marmeládu na chleba pomocí vidličky. Není to prostě ono.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze