Nissan Leaf se hned několikrát stal nejprodávanějším elektromobilem v celé Evropě. V prodeji je už ale od roku 2010 a nová generace tak byla potřeba. Ta předchozí sice prošla změnou, kdy byla navýšena kapacita baterii z 24 na 30 kWh, ale i to po čase bylo málo. Především bylo potřeba změnit design, který jen málokoho nadchl. A povedlo se. Nová generace Nissanu Leaf nejenže vypadá k světu, ale dostala také 40kWh baterii. Podle cyklu NEDC má tedy zvládnout urazit 378 kilometrů. Věříme, že hranice 300 kilometrů je reálná. Pokud by vám tato kapacita nestačila, tak zhruba za rok Nissan nabídne i variantu s ještě větší baterií, která má na jedno nabití zajistit dojezd až 500 kilometrů.
V České republice drží Nissan Leaf podíl lehce pod 80procenty mezi všemi elektromobily. Celkově jezdí po českých silnicích přes 300 Leafů, celosvětově pak 300 tisíc. A nová generace se na tento úspěch bude snažit navázat. Proporce nového Leafu jsou hodně podobné jako u předchozí generace, Nissan používá i množství shodných dílů. Na rozdíl od zvláštně působící předchozí generace je design mnohem usedlejší a uhlazenější, ne však nezajímavý. Především tolik kritizované přední světlomety, které u předchozí generace byly často cílem různých debat, dostaly klasický tvar. Velmi zajímavě řešená je záď, která se designově skutečně povedla. Nissan Leaf dospěl a už to není takový „puberťák“, na kterého okolí koukalo. Nyní jde o sympatického mladíka.
Nissan Leaf – první dojmy
Lépe vyřešený je také interiér, u kterého si však můžeme všimnout řady zcela shodných dílů se současnými Leafy, například tlačítka na středním panelu či ovládání klimatizace. Stejný je také volič jízdních režimů nebo výplně dveří. Vše je jen mírně jinak uspořádané, v interiéru ale působí nový Leaf spíše jako facelift a mírná inovace než zcela nové auto. Současní majitelé Leafů tak budou okamžitě jako doma. Pochválit musíme nový displej před řidičem s jemným rozlišením i mnoha funkcemi. Zůstalo ale bohužel i poměrně typicky japonské zpracování, kdy jsou v interiéru hojně použity obyčejné tvrdé plasty, a to na pracovišti řidiče. Kufr překvapí absencí dvojitého dna, je tedy mnohem hlubší a lépe využitelný. Po stranách přibyly také síťky na nabíjecí kabely. Prostor na zadních sedadlech zůstal v podstatě stejný a odpovídá průměru v kategorii hatchbacků této velikosti.
Pod kapotou najdeme znovu elektromotor, nově výkonnější se 150 koňmi, který auto na stovku rozpohybuje za 8,2 vteřiny. Největší akceleraci si však užijete z nuly a v nízkých městských rychlostech. U nabíjecích konektorů na přídi se nic nezměnilo: pro rychlonabíjení opět slouží standard CHAdeMO, pro domácí nabíjení pak proprietární konektor. Mennekes tedy Nissan stále ignoruje. Z klasické domácí 230V zásuvky by se auto nabíjelo až 15 hodin. Nissan však už nyní připravuje nabídku pro domácí nabíječky, které dobu zkrátí i o polovinu. Záruka na kapacitu baterie je 8 let nebo 160 tisíc kilometrů, na celé auto 3 roky nebo 100 tisíc kilometrů a na elektrické komponenty 5 let. Co se týká autonomního řízení, kterému Nissan říká ProPilot, bude fungovat i v České republice. Jde však především o vylepšený adaptivní tempomat, který drží vůz v pruhu. Nejde tedy o pravé autonomní řízení, jak by se mohlo zdát. O tom vás přesvědčí i samotné auto, které vás upozorní, jakmile sundáte ruce z volantu. Nový Leaf dostal do vínku také Apple CarPlay a Android Auto, nechybí ani on-line funkce Nissan Connect včetně vzdáleného ovládání.
Nový Leaf bude na trzích v Evropě v prodeji od ledna 2018. V České republice se zákazníci dočkají až v březnu. Momentálně jsou k dispozici předobjednávky limitované edice Leaf 2. Zero, která bude po technické stránce velmi dobře vybavená a vyjde zhruba na milion korun s DPH. Základní verze však stojí podobně jako předchozí Leaf, tedy zhruba na 750 tisíc Kč včetně DPH. Kompletní ceník bude k dispozici začátkem příštího roku, kdy se začne Leaf v Evropě také vyrábět. Zda v budoucnu dorazí také varianta Nismo momentálně není jisté.
Technické parametry Nissan Leaf (2018)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 480 × 1 790 × 1 535 mm, 1 535 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 110 kW, 150 koní, točivý moment: 320 Nm |
Baterie | 40 kWh (38 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 46 kW, palubní: 4 kW, konektory: CHAdeMO, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14 kWh / 100 km, dojezd: 378 km |
Cena od | 850 000 Kč |
Zdroj: tisková zpráva