Výroba vozidel v ČR ke konci roku zpomaluje. Proč? A co to znamená pro náš průmysl?

Výroba vozidel v ČR ke konci roku zpomaluje. Proč? A co to znamená pro náš průmysl?
Fotografie: Škoda Auto
  • Celkově se v ČR letos vyrobilo 1 239 141 osobních automobilů, z toho bylo 10,3 % elektrifikovaných
  • Velký nárůst výroby zaznamenaly bateriové autobusy

Jak informovalo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP), mezi lednem a říjnem sjelo z linek tuzemských výrobců celkem 1 239 141 osobních automobilů, což je dobrá zpráva, neboť to značí o 6,6 % více než ve stejném období loni. Vystřízlivění však přichází v porovnání se začátkem roku, neboť tempo výroby zpomaluje. Z celkového počtu vyrobených vozů bylo 127 222 elektrických (95 657 čistě bateriových a 31 565 plug-in hybridních), což značí 10,3 % české produkce.


Tuzemská výroba vozidel v závěru roku zpomaluje v korelaci s poklesem prodejů vozidel na hlavních evropských trzích. Za očekáváním zaostává i poptávka po elektrických modelech. Dobrou zprávou přesto zůstává celkový očekávaný objem české výroby za celý rok, který by měl překonat rok 2023, a navrátit se tak na úroveň předcovidových výrobních hodnot. O to více je potřeba předcházet nezamýšleným dopadům přísné evropské regulace na trhy, aktuálně jde zejména o riziko nesplnění ambiciózních cílů snižování emisí CO2. Hrozí další snižování celkového objemu prodejů, rozkolísání výroby a v neposlední řadě snižování počtu pracovních míst.“ komentuje výsledky Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Jak se vedlo jednotlivým automobilkám?

Asi nejvíce vás bude samozřejmě zajímat, jak si vedla největší domácí automobilka Škoda Auto. Ta vyrobila ve svých tuzemských závodech v lednu až říjnu 763 685 osobních automobilů (+5,7 %), elektrických vozů (BEV a PHEV) z toho bylo 80 655, tj. 10,6 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 67 787 vozidel bateriových a 12 868 vozidel plug-in hybridních.

V Nošovicích, kde má továrnu korejský Hyundai, vzniklo od ledna do října celkem 284 250 vozidel, což značí o 2 350 automobilů méně než ve stejném období loňského roku. Z toho 27 870 bylo čistě elektrických a 18 697 plug-in hybridních, což ve výsledku znamená, že v Nošovicích elektrifikované vozy tvoří 16,4 % z celkové tuzemské produkce značky.

V Kolíně, kde stojí Toyota Motor Manufacturing, sjelo z linek v daném období 191 206 zkompletovaných automobilů, tedy o 37 885 ks a 24,7 % vozidel více než ve stejném období minulého roku. Je však nutné uvést do kontextu, že loňský rok byl v případě této továrny silně ovlivněn řadou odstávek kvůli nedostatku některých dílů pro výrobu. Zajímavé pak je, že téměř polovinu produkce představoval hybridní model Yaris HEV.

Jak si vedly bateriové autobusy?

Skvěle se meziroční dařilo čistě bateriovým autobusům, kterých bylo za leden až říjen v ČR vyrobeno celkem 73 kusů, tedy o 47 elektrických autobusů a 180,8 % více než v minulém roce. Iveco CR jich vyrobilo 38, zbytek pak SOR Libchavy.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze