Český automobilový průmysl vstupuje do závěru roku 2025 se stabilní výrobou a rekordním podílem elektrifikovaných vozidel. Ačkoli celková produkce osobních automobilů meziročně mírně poklesla o 2 % na 1 214 016 kusů, podíl elektromobilů a plug-in hybridů dál roste a už tvoří 19,4 % tuzemské výroby. Celkem tak od ledna do října sjelo z českých linek 235 207 elektrických vozidel, z toho 183 205 čistě bateriových, jak vyplývá z čísel Sdružení automobilového průmyslu.
„Na evropských trzích dál roste poptávka po hybridních vozech, které už tvoří více než třetinu všech registrací. Zákazníci je vnímají jako praktické a dostupné řešení. Proto je skvělou zprávou i listopadové spuštění výroby nového hybridního modelu Toyota Aygo X v Kolíně. Pokud jde o výsledky výroby za leden až říjen 2025, mírný 2% pokles vnímám v současné složité době jako dobrý výsledek. Výroba elektrifikovaných vozidel v tomto období dál posilovala – elektromobily a plug-in hybridy představovaly již téměř pětinu veškeré domácí výroby. Stejný trend potvrzuje i více než čtyřnásobný nárůst výroby elektrobusů. To vše ukazuje, že české automobilky dokážou technologickou transformaci proměnit v konkrétní výsledky,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Největší domácí výrobce Škoda Auto vyrobil v Česku 784 518 vozů (+2,7 %). Elektrifikované modely tvořily 22,7 % produkce, včetně 153 665 bateriových aut a 24 769 plug-in hybridů. Hyundai Nošovice pak vykázal pokles na 238 475 vozidel (-16,1 %), ale zase téměř čtvrtina produkce byla elektrická – 29 540 čistých elektromobilů a 27 233 plug-in hybridů. Toyota Kolín si drží stabilní linky s 191 023 vyrobenými vozy (-0,1 %). Klíčovou roli zde hrají hybridní modely Yaris HEV a nejnověji také Toyota Aygo X Hybrid. Za zmínku rozhodně stojí i to, že se kolínský závod zároveň připravuje na budoucí výrobu čistě bateriových vozidel.
Elektrobusy rostou o více než 300 %
Výrazné oživení pak zažívá segment autobusů – za deset měsíců roku 2025 jich totiž bylo v Česku vyrobeno 4 588, tedy o 28,1 % více než loni. Největší výrobce Iveco CR hlásí 4 232 kusů (+29,9 %). Dalších 143 vozidel bylo dokončeno jako built-up v italské Foggi. SOR Libchavy pak navýšil produkci na 331 kusů (+12,6 %), zatímco KHMC zůstává stabilní s 25 minibusy. Nejvýraznějším trendem je každopádně elektrifikace, neboť produkce elektrických autobusů vyskočila na 295 vozidel, což představuje více než čtyřnásobný růst. Drtivou většinu z nich – 258 kusů – vyrobilo Iveco.

