Výměna baterie 4680 u Tesly Model Y bude obnášet několik stovek kroků

3
Výměna baterie 4680 u Tesly Model Y bude obnášet několik stovek kroků
Fotografie: Tesla Motors
  • Celkem bude pro výměnu baterie 4680 potřeba 314 servisních kroků
  • Za vše může především inovativní technologie Tesly

Ačkoliv se nedávno objevila zpráva, že Tesla Model Y nabídne možnost výměny strukturální baterie typu 4680, teprve nyní se ukazuje, jak komplikované to vlastně může být. Výrobce sice uvádí, že baterie tohoto typu je konstruována tak, aby přežila životnost celého vozu, ale nikdy neříkej nikdy. Právě proto zaujme zpráva od insideevs.com, díky které na základě podrobností z oficiálních servisních příruček společnosti Tesla máme nyní mnohem jasněji v tom, kolik práce dá případné vyjmutí „staré“ baterie 4680 u malého kalifornského crossoveru. Případnému servisu práci rozhodně nezávidíme, jelikož jen k odstranění strukturální baterie je potřeba celkem 143 kroků, včetně odmontování velké části interiéru, obložení, tlumících hmot a podlahové plochy.


Neodvažujeme si odhadnout, kolik času může taková procedura zabrat, ale je potřeba myslet na to, že to je teprve první polovina práce. Po demontáži baterie je totiž potřeba vložit novou, pro tento úkon je potřeba učinit dalších 171 kroků. Případná závada nebo pokles kapacity u baterií Tesly Model Y s články 4680 proto vyžaduje neskutečných 314 kroků. Složitá je výměna kvůli tomu, že baterie je nyní součástí konstrukce elektromobilu. Tato inovace zjednodušuje výrobní proces, podobně jako tlakové lití jednotlivých částí skeletu vozidel. Samotné články 4680 také poskytují řadu výhod oproti dříve používaným článkům Tesla 18650 a 2170.

Technické parametry Tesla Model Y Standard Range

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 750 × 2 129 × 1 624 mm, 2 007 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon220 kW, 299 koní, točivý moment: 420 Nm
Baterie60 kWh (57,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,7 kWh / 100 km, dojezd: 455 km
Cena od1 094 900 Kč
Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Tato inovace hází vidle do staré mantry kterou jsme mezi BEVkaři zaklínali, a to je second-life života baterií v domácnostech... tohle si prostě nevymontujete... ono ani dřív to nebylo tak jednoduché - baterie s vlastním chladícím okruhem se domů montují špatně, a také je problém těch pár metráků postavit na jedno téměř bodové statické místo (na placato si jí asi nedá nikdo normální) v domácnosti s běžnou nezátěžovou podlahou - statika je neúprosná... a poslední problém je že na tu vydrncanou baterii, do které se nelze bez porušení obalů podívat na stav opotřebení k vyloučení zkratu, žádný elektrikář který by jí připojoval ofiko do domácích rozvodů nedá revizi. A tím pádem padá i štempl od hasičů a případné hrazení škod pojišťovnou... Takže ta strukturální baterie nám vlastně aspoň vnesla jasno do tohoto často skloňovaného elektromýtu a už se nebude tak často objevovat mezi hlavními výhodami "ekologie" baterií. Všechno špatné je pro něco dobré...
Pavel Šváb
Pavel Šváb
Takže za 7 let je celý elektro-auto odepsaný a půjde do šrotu.
A to je ekologické!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze