Nějakou tu položku ve výbavě, za níž je třeba dodatečně platit, dnes najdete u většiny nových aut. Zpravidla to bývá datové připojení nebo aktualizace map, což dává smysl. Jenže výrobci se tímto způsobem pokusili vylepšit si rozpočet i u dalších příjemností, které jsme bývali zvyklí jednou zaplatit a navždy používat. Měsíční poplatek tak u některých značek zaplatíte za aktivaci maticových světlometů, více barviček v ambinentním osvětlení, vyšší výkon či vyhřívání sedadel. Problémem je, že za příslušný hardware, který v autě samozřejmě je, jste už jednou zaplatili. A že se ani zákazníkům z prémiových vod nechce poté, co si automobilky výrazně připlatili za samotnou lepší značku, dále měsíčně platit za možnost používat už jednou koupenou výbavu, se bolestivě přesvědčují další a další.
Mezi výrobce, kteří časem zjistili, že podobné snahy je nejen připravují o loajalitu části zákazníků, ale náklady na udržování podobného systému jsou často vyšší, než zisky z dodatečného prodeje, patří BMW či Volvo, aktuálně se mezi ně podle Insideevs zařadil i Lincoln, tedy prémiová značka koncernu Ford, působící za mořem. Ten aktuálně nabízí za předplatné například autonomní jízdu Blue Cruise, či prémiovou konektivitu. Po dobu čtyřleté záruky je v ceně vozu, kdo jej však chce používat dále, musí měsíčně platit částku, která je po přepočtu na koruny čtyřmístná. A to se zdá být překážkou, kterou zákazníci nejsou ochotní po nákupu ojetého vozu akceptovat, následkem čehož ceny ojetin klesají a pro flotilové správce se dotyčné modely stávají méně atraktivními.
Aktuálně se tedy hledá hranice možného a nemožného. Že nechtějí platit za používání třeba vyhřívání sedadel, dali najevo už dost jasně. A v prémiové třídě obecně upřednostňují nákup výbavy předem tak, aby pak vždy prostě fungoval. Uvidíme tedy, jak s tímto zjištěním naloží automobilky, které mnohdy investovaly značné částky do on-line rozhraní, určených právě k těmto dodatečným obchodům.
