Nedávno jsme psali o tom, že organizace Transport & Enviroment vyhodnotila, že z tradičních automobilek mají nejlépe našlápnuto k elektromobilitě značky Volkswagen a Volvo. Zatímco prvně jmenovaná již vyrábí dva modely na plně elektrické platformě, Volvo zatím vyrábí dva elektromobily, které vychází z běžných modelů. To se ale brzo změní, protože připravuje novou vlajkovou loď, kterou bude velké elektrické SUV na nové platformě pro elektromobily. Na dnešní konferenci Volvo odhalilo studii, která je předobrazem právě zmíněného příštího elektromobilu, zároveň odhalilo spoustu zajímavých informací o bateriích, platformě i o autonomním řízení.
Elektrifikace znamená mnohem více než pouhý přechod k elektrickým pohonným agregátům, toho si je vědomo i Volvo. Z pohledu automobilky se jedná o nové paradigma v konstrukci automobilů, jehož manifestem je pro příští generaci zcela elektrických automobilů Volvo koncepční vůz Volvo Concept Recharge. Věrno hrdé skandinávské designérské tradici se Volvo Concept Recharge řídí především rčením „méně, zato lépe“. Například odebráním složitého ústrojí spalovacího motoru se konstruktérům podařilo zdokonalit proporce vozu, zvětšit vnitřní prostor a zároveň zlepšit aerodynamické vlastnosti.
Díky elektrické platformě jiná koncepce interiéru
První generace elektrických vozů Volvo je opatřena stejnou podlahou jako automobily se spalovacím motorem. Bylo proto nezbytné najít rovnováhu v proporcích a prostoru, aby bylo možné zakomponovat do vozu jak soustavu akumulátoru, tak i spalovací motor. Příští generace plně elektrických vozů Volvo, jejímž prvním představitelem bude první SUV společnosti kompletně postavené na základě nové technologie pro čistě elektrické vozy, bude stejně jako koncepční vůz Concept Recharge vybavena plochou podlahou. Po odstranění spalovacího motoru tedy konstruktéři mohli prodloužit rozvor a zkrátit převisy, čímž vzniklo více místa pro posádku.
V rámci koncepčního vozu Concept Recharge vedla tato vylepšení designéry ke změně pozice sedadel, optimalizaci profilu střechy a snížení kapoty při zachování vysoké jízdní pozice, kterou mají řidiči vozů SUV rádi. Na základě uvedeného přístupu ale bylo oproti klasickým vozům SUV dosaženo lepší aerodynamiky, která přispívá k delšímu dojezdu. Prostřednictvím zmíněného koncepčního vozu představí automobilka také nový designový jazyk. V souladu s mottem „méně, zato lépe“ byly odstraněny všechny nepotřebné prvky. Například tradiční maska chladiče byla nahrazena strukturou připomínající štít. Vše, co zbylo, bylo zpracováno velmi precizně do designu, který působí velmi vyrovnaně.
I nadále zůstávají charakteristická zadní vertikální světla, která se již stala součástí tradice značky Volvo, nicméně nyní jsou designově přepracována do tvaru křídel, která se při vyšších rychlostech rozšiřují a dále zlepšují celkovou aerodynamiku. „Náš koncepční vůz Concept Recharge představuje manifest plně elektrické budoucnosti automobilky Volvo Cars i nový typ vozu,“ uvedl Robin Page, ředitel pro design. „Jedná se o vůz, který nabízí nové a moderní proporce ruku v ruce s všestranností, přičemž názorně ukazuje, co vše umožňuje technologie z hlediska designu.“
Designový jazyk Volvo nabírá u koncepčního vozu Concept Recharge novou formu také v interiéru. Plochá podlaha nabízí více prostoru i lepší jízdní pozice pro celou posádku vozu. V centru nového vylepšeného uživatelského zážitku stojí 15" dotykový displej spolupracující s příští generací propojeného infotainmentu automobilky. Jedná se o technologii s logickým uspořádáním a intuitivním způsobem ovládání. Nejnovější technologie infotainmentu podle automobilky ladí s charakteristickými znaky skandinávského designu, jimiž jsou čisté linie a značné využívání udržitelných a přírodních materiálů v kabině.
Uvnitř jako v obývacím pokoji
„Uvnitř koncepčního vozu Concept Recharge jsme vytvořili pocit jako ve skutečném skandinávském obývacím pokoji,“ uvedl Robin Page. „V interiéru se snoubí naše nejnovější technologie pro vytvoření uživatelského zážitku s krásnými, udržitelnými a přírodními materiály. Každá část interiéru se podobá uměleckému dílu a mohla by se klidně stát samostatným kusem nábytku v domě. Ačkoli využíváme nejnovější technologie, neděláme to samoúčelně. Vždy se soustředíme na to, jaké výhody dané technologie přinášejí.“
Koncepční vůz Concept Recharge v neposlední řadě odráží také ambice automobilky do dalších let. Například je zde v optimální pozici na střeše, kde může sbírat údaje z okolí vozidla, umístěn senzor LiDAR vyvinutý technologickou společností Luminar, který představuje důležitou součást plánu automobilky uvést na trh bezpečnou technologii autonomního řízení. Právě o té byla během konference také řeč, ale automobilka se snaží vyhnout odpovědi na to, o jakou úroveň autonomního řízení půjde. Pouze rozlišuje na „unsupervised“ (tedy bez dozoru) a „supervised“ (s dozorem). Pokud to ale skutečně bude bez dozoru, mělo by jít minimálně o úroveň 4.
Delší dojezd a rychlejší nabíjení
Volvo také poodhalilo informace o bateriích. Intenzivně pracuje na vývoji svých lithium-iontových baterií s cílem dosáhnout dlouhého dojezdu a vysokého nabíjecího výkonu. Nyní Volvo používá baterie, jejíž katodu tvoří hlavně nikl a anodu pak grafit. Tato technologie má podle Lutze Stieglera, šéfa baterií a pohonu ve Volvu, potenciál i do dalších let. Cílem je ale zvýšit podíl niklu v katodě, a tím snížit podíl kobaltu. Dále pak přidat křemík do anody. Tato vylepšení zvýší kapacitu při stejném objemu na 700 Wh/l. A právě tuto technologii můžeme očekávat v příští generaci elektromobilů Volvo na nové platformě.
Došlo i na zmínku o softwarovém řešení. Zatímco infotainment bude i nadále postavený na Androidu, což automobilka představila již dříve, základní software auta si vyvine sama automobilka. Půjde v podstatě o počítač na kolech, který se díky updatům na dálku (tzv. OTA) bude neustále vylepšovat, jak to zavedla Tesla. „Díky vývoji vlastního softwaru můžeme výrazně zvýšit rychlost vývoje a vylepšovat vozy Volvo mnohem rychleji než dnes,“ uvedl technický ředitel automobilky Henrik Green. „Stejně jako u vašeho chytrého telefonu nebo počítače bude možné díky aktualizacím na základě vzdáleného přístupu zavádět nový software a funkce velmi svižně, díky čemuž bude váš vůz Volvo postupem doby stále lepší a vy si ho budete stále více užívat.“
„Prostřednictvím koncepčního vozu Concept Recharge navazujeme na bohaté kořeny DNA Volvo v oblasti designu, které při přechodu k čistě elektrické budoucnosti formujeme moderním a svěžím způsobem,“ řekl na závěr Robin Page. „Tento vůz představuje vše, co věříme, že zájemci o čistě elektrické vozy Volvo očekávají. A jsme nadšeni, že můžeme naši filozofii přenést do příští generace vozů Volvo.“