Volvo pro letošní rok chystá řadu novinek. Na trh dorazí plně elektrické Volvo EX90, které bude alternativou ke klasickému spalovacímu modelu XC90. My se ale dnes budeme věnovat menšímu sourozenci s nálepkou C40, který se letos v létě dočká značné změny techniky. Provedení XC40 a C40 Recharge totiž dostala dvě nové varianty, přičemž změny pozná každý. Zatímco mnou testované provedené C40 P6 se mohlo chlubit pohonem přední nápravy, u novější verze musíme počítat s přenosem síly elektromotoru na zadní kola. A zatímco P6 nabízí výkon 231 koní, v nabídce je ještě silnější verze P8 s 408 koňmi. I ta se dočkala vylepšení v podobě vyšší kapacity baterie a vyššího nabíjecího výkonu.
Technické parametry Volvo EC40 (2021) Recharge Single
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 431 × 1 850 × 1 582 mm, 2 185 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 170 kW, 231 koní, točivý moment: 330 Nm |
Baterie | 69 kWh (67 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 18,2 kWh / 100 km, dojezd: 434 km |
Cena od | 1 289 000 Kč |
Nejmenší terénní Volvo je po designové stránce kopií BMW X6, které před mnoha lety přišlo jako první s karoserii SAV. Volvu to náramně slušelo a je úplně jedno, že jsem dostal do rukou klíče od střední výbavy Plus. Nejvíce jsem si asi užíval přítomnost full LED hlavních světlometů. Nabízí dokonalý osvit před vozem a ani dálkový režim není marný. Naopak chyběla možnost natáčení do zatáček, což se projevovalo zhoršenými světelnými podmínkami na točivých okresních silnicích. V tomto ohledu proto rozhodně doporučuji investovat a připlatit vždy za Matrix LED světlomety, které kromě stínování překážek před vozem umí právě i ono natáčení do zatáček v poměrně velkém úhlu.
Po usednutí do kabiny se mi zopakovala ta stejná „ekologická písnička“. Nečekejte sedačky z pravé kůže nebo snad koženou palubní desku. Prim zde hrají měkčené plasty a ekologické kobercové výplně z PET lahví v bocích dveřních kapes a také okolo středového tunelu. Možná je to takový malý lapač prachu, ale efektní to rozhodně je. Na druhou stranu je znát, že C40 je odnoží základního modelu řady XC, podle toho to také vypadá po stránce výbavy a zpracování. Oproti větším modelům se více projevuje lacinost a horší zpracování některých prvků, což nepřekvapí vzhledem k nižší ceně, která ale ani tak není pro každého. Testované provedení C40 P6 Recharge se chlubí jedním elektromotorem s výkonem 170 kW a točivým momentem 330 Nm. To je dostatek výkonu do města, na okresky i dálnice.
Již dříve u modelu XC40 s jednomotorovým pohonem jsem si všiml, že při prudší akceleraci má přední náprava tendence k protáčení kol. Možná proto si Volvo řeklo, že bude dobré výkon u novějších variant přenést dozadu, což eliminuje prokluz nápravy při stání do prudšího kopce. Bavíme se zde samozřejmě o mokrém asfaltu, nikoliv zledovatělé silnici. Vozy Volvo navíc již pár let neumožňují jakýmkoliv způsobem omezit funkci systémů ASR a ESP. Maximálně lze zvolit jízdní režim Offroad, avšak ten není vždy učiněnou spásou. Změna koncepce pohonu je tak pro Švédy nejspíše správná volba. Co mě trošku mrzí na celkové produkci značky, je, že bez rozdílu modelu je před řidičem digitální palubní deska se dvěma možnostmi zobrazení. Na to umí konkurence odpovědět mnohem lépe.
Na druhou stranu, kde jinde uvidíte počítadlo rychlosti, které se při plném sešlápnutí pedálu akcelerátoru zblázní a najednou to vypadá, že letíte v kosmické lodi. Psychologický faktor „tohle jede vážně dobře“ se povedl dokonale. Přitom výkon 231 koní je možná dost, ale rozhodně ne tolik, aby řidič za volantem C40 P6 Recharge zažil dechberoucí zážitky. Testovaná specifikace P6 dosahuje maximální nejvyšší rychlosti 160 km/h, přičemž v tomto bodě zasáhne elektronický omezovač rychlosti. V oblasti spotřeby se totiž slabší provedení umí pohybovat ve velkém rozptylu hodnot. Kdo zvládne jezdit pomaleji a předvídat, palubní počítač potěší hodnotami začínajícími 16,7 kWh na 100 km. Lehce sportovní jízda znamená 18,7 kWh na 100 km a dálniční letci, kteří položí pomyslnou ručičku tachometru na oněch 160 km/h, pak dosáhnou spotřeby okolo 30 kWh na 100 km.
Při využitelné kapacitě baterie 67 kWh by tak dojezd dosáhl na polovinu výrobcem udávané hodnoty. Jak už ale bylo naznačeno, stačí se jen trošku mírnit a i v parných letních dnech se spotřeba nedostane přes 20 kWh na 100 km. Nabíjet pak lze výkonem až 150 kW, přičemž k vozu Volvo poskytne multifunkční nabíjecí kartu Plugsurfing. S tou lze nabíjet v ČR u společností PRE, E.ON, ČEZ a nebo také Ionity. Nově příchozí varianty však nabídnou vyšší nabíjecí výkon, vrcholná verze P8 až 205 kW. To je významný krok kupředu a jsme zvědavi na první dojmy z omlazené dvojice XC40/C40, které nás čekají již za měsíc. Potěšila možnost jednopedálového ovládání, stejně tak dobře naladěný podvozek.
Volvo C40 P6 Recharge je vynikající vstupenkou do světa elektrických vozidel. I přes malé venkovní rozměry se jedná o dostatečně prostorné SAV, které pojme s přehledem čtveřici dospělých osob s výškou okolo 186 cm. I do kufru se toho vejde celkem dost, a tak vlastně není moc co vyčítat. K dispozici jsou tři motorové varianty, z nichž ta nejlepší by měla na jedno nabití ujet 550 km. Možná tak máme před sebou adepta na jedno z nejlepších elektrických vozidel, ve kterých se člověk cítí naprosto pohodlně a bezpečně.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz