Pokud se budeme bavit čistě o technologiích, postavit vůz, který dokáže jezdit většinu času sám, není dnes pro většinu automobilek žádné sci-fi. Sladit však přítomnost autonomních vozidel v běžném provozu s ostatními živými řidiči a legislativou je a ještě dlouho bude velký oříšek. Problémem je různorodost legislativy ve světě. Tesla by mohla vyprávět, jak jezdit po Praze a v Hong Kongu, kde automobilka narazila se svým autopilotem, není totéž.
Zejména je pak zásadní otázka, kdo ponese odpovědnost za způsobení škody. Pokud za volantem sedíte vy a způsobíte nehodu, pak je vše jasné. Ale když automobil řídí sám, kdo ponesete zodpovědnost? Opět vy jako majitel? Nebo automobilka, jejíž inženýrské oddělení systém, který selhal, vyvinulo? Švédské Volvo se nyní k nastalému dilematu vyjádřilo v tom smyslu, že za selhání autonomních systémů bude zodpovídat samo.
Ano, čtete dobře. CEO automobilky Hakan Samuelsson oznámil, že společnost Volvo bude zodpovídat za případné škody ve chvíli, kdy jejich autonomní řízení selže. Dále k cestujícím ve vozech vlastní výroby podotkl, že vlivem selhání autonomního řízení do roku 2020 nedojde k žádnému zranění či dokonce usmrcení.
Očekává se, že švédskou automobilku budou v brzké době následovat další. Volvo vždy bylo průkopníkem bezpečnostních prvků a díky modelu XC90 a S90, který se do prodeje teprve chystá, se stává i průkopníkem ve světě chytrých technologiích.
Zdroj: autoexpress.co