Vídeň plánuje jednu nabíjecí stanici každých 400 metrů

1
Vídeň plánuje jednu nabíjecí stanici každých 400 metrů
Fotografie: BMW
  • Investice do nabíjecích stanic se bude pohybovat okolo 180 milionů korun
  • K poslednímu dni minulého roku bylo ve Vídni registrováno 3 233 elektromobilů
  • Aktuálně je ve Vídni 250 veřejných nabíjecích stanic, letos jich vyroste dalších 400

Počet elektromobilů v ulicích Vídně stoupá a město tak pokračuje v investicích do nabíjecích stanic. Letos jich přibude dalších 550 a do konce roku 2020 počet nových stanic ve veřejném prostoru dosáhne tisícovky. Elektromobily ve Vídni přestávají být pouhou raritou. K 31. prosinci 2018 jich v rakouském hlavním městě bylo registrováno 3 233, tedy o 1 078 více než v předcházejícím roce. Celkový počet soukromých osobních automobilů přihlášených ve Vídni se pohybuje kolem 700 tisíc.

Plán na výstavbu nabíjecích stanic ve Vídni

Aby Vídeň vyhověla stoupající poptávce po elektromobilitě, stanovil si městský energetický podnik Wien Energie za cíl vybudovat do konce roku 2020 tisíc nových nabíjecích stanic. Investice vyjde Vídeň na sedm milionů eur, tedy skoro 180 milionů korun. „Žádné místo ve městě potom nebude vzdáleno více jak 400 metrů od nejbližší dobíjecí stanice,“ prozradila mluvčí Wien Energie Lisa Grohs.

Wien Energie aktuálně provozuje 250 veřejných dobíjecích stanic a dalších 670 se nachází v poloveřejném prostoru, například na P+R parkovištích, u supermarketů nebo na firemních stáních. Letos přibyde 400 nových veřejných stojanů a 150 v poloveřejném prostoru. Konkrétní rozmístění závisí na řadě kritérií. Jedním z nich je atraktivita místa, kterou mimo jiné ovlivňuje možnost přestoupit na MHD nebo dojít si na nákup. Roli ale hrají i možnost napojení na elektrickou soustavu či hospodárnost a záleží i na vyjádření městských obvodů.

Na všech nabíjecích stanicích se navíc ze 100 % tankuje ekologický proud, tvrdí Wien Energie. Pokud by se po dobudování všech stojanů v roce 2020 současně dobíjelo tisíc vozidel na všech stanicích, vystačil by prý na nabíjení výkon čtyř větších větrných turbín. Energetický podnik zároveň sleduje stoupající poptávku po privátním řešení, aby řidiči mohli automobily dobíjet sami ve vlastních garážích, a nabízí i projekty pro samostatné domácnosti i pro bytové domy. „I to je část řešení, jak z e-mobility učinit běžnou záležitost a pomoci jí k průlomu,“ doplňuje Grohs.

Ze studie Technické univerzity Vídeň provedené pro Wien Energie vyplývá, že pokud zůstanou zachovány stávající vládní akční programy na podporu elektromobilů a paralelně poroste i počet nabíjecích stanic, mohlo by se ve Vídni v roce 2030 prohánět kolem 80 tisíc elektromobilů. Pro ně by pak bylo potřeba ve veřejném prostoru provozovat kolem 8 tisíc dobíjecích stanic.