Venturi VBB-3 je nejrychlejším elektromobilem planety. Kolik jezdí?

  • Nový světový rekord má hodnotu bezmála 550 km/h
  • Auto má výkon 3 tisíce koní a má dvě převodovky
  • Venturi chce dosáhnout rychlosti až téměř 650 km/h

Francouzská společnost Venturi je dlouhodobě známá svými počiny na poli exotických elektromobilů, činná je ostatně také ve Formuli E, odkud vám je asi její jméno známé. O svou propagaci se však stará i pozoruhodnými rekordy svého elektrického speciálu VBB-3 (zkratka pro Venturi Buckeye Bullet), který je vyvíjen ve spolupráci s univerzitou v Ohiu.

Speciální aerodynamický elektromobil navazující na svého předchůdce VBB-2,5 vytváří znovu světový rychlostní rekord v kategorii elektromobilů na solných pláních v Boneville. Ten poslední letošní má ohromující hodnotu 549,43 km/h (349,4 mil za hodinu) a je právě posuzován organizací FIA pro oficiální zápis do knihy rekordů. Elektromobil uháněl dokonce maximální rychlostí 576,14 km/h (358 mil za hodinu), rekord je však počítán jako průměr dvou jízd v opačném směru v rozmezí jedné hodiny. Řidičem byl již tradičně Roger Schroerer, který Venturi vedl i k dřívějším rekordům. Například svůj starý rekord 494 km/h dosažený se stejným vozem pokořil po třech letech, v průběhu kterých nebylo počasí na solných pláních ideální a část trati byla podmáčená nebo zaplavená, čímž se zkrátila délka dráhy využívané pro rekordní pokusy.

Venturi VBB-3 je nejrychlejším elektromobilem na světě. Disponuje konstrukcí z uhlíkových vláken, extrémně aerodynamickou kapotáží, pod níž se skrývají masivní lithium-ocel-fosfátové akumulátory vážící 1,5 tuny. Ty musí v extrémně krátkém čase dodat obrovské množství energie dvojici elektromotorů, každému o výkon 1 500 koní. Každý motor je uložen mezi nápravou, Venturi VBB-3 je tedy čtyřkolka. Zaujme i dvojice převodovek. Celková hmotnost celého speciálu činí 3,5 tuny.

Tým složený z inženýrů Venturi a expertů z univerzity v Ohiu však věří, že po několika vylepšeních jejich speciál pojede ještě rychleji. Do pěti let chtějí překonat hranici 400 mil za hodinu, tedy 643 km/h. Stávající rekord pro jakékoliv vozidlo však drží Thrust SSC. V roce 1997 dokázal uhánět rychlostí 1 228 km/h, avšak dopomohla mu k tomu dvojice leteckých motorů.

Není bez zajímavosti, že první světové rychlostní rekordy na konci 19. století byly dosahovány právě elektromobily. Už v roce 1899 se Belgičanovi Camille Jenatzymu podařilo překonat poprvé s automobilem rychlost 100 kilometrů za hodinu.

Zdroje: greencarreports.com, hybridcars.com, alphr.com

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze