Velký krok je tu. Baterie v elektromobilech budou mít pasy nejpozději do tří let

4
Velký krok je tu. Baterie v elektromobilech budou mít pasy nejpozději do tří let
Fotografie: Toyota
  • Prvním vozidlem s bateriovým pasem bude Volvo EX90
  • Pas bude možné stáhnout prostřednictvím aplikace do mobilního telefonu
  • Všichni výrobci vozidel musí bateriový pas instalovat nejpozději do roku 2027

Akumulátorový pohon se stále více prosazuje napříč segmenty. Baterie do elektroaut by do roku 2025 měly podle odhadu Goldman Sachs zlevnit o 40 % oproti úrovni z roku 2022. Novinkou posledních dní je informace, že řada údajů o složení baterie i její aktuální kapacitě půjde sledovat prostřednictvím speciálního bateriového pasu, který musí zavést výrobci elektromobilů nejpozději do roku 2027. Tento pas například bude po dobu až patnácti let od vyrobení daného elektrického vozu poskytovat informace o stavu a kapacitě baterie. Údaje by navíc měly být snadno dostupné pomocí skenování datového nosiče, jako je QR kód.

Hlavním smyslem je ale získat přesný přehled o výrobním postupu té které baterie bude zřejmá celková uhlíková stopa tohoto dílu a rovněž budou k dispozici přesné informace kolik a jakých materiálů půjde recyklovat. Nebudou se tak muset před zahájením recyklačního procesu odebírat vzorky z částí baterie a následně je podrobovat zkoumání v laboratořích, jak je to třeba dělat dnes. Prvním automobilem, který již bude takovým pasem disponovat, je plně elektrické Volvo EX90. Pro vytvoření tohoto pasu se Volvo spojilo s britským technologickým startupem Circulor. Pas bude možné stáhnout prostřednictvím aplikace do mobilního telefonu a náklady na výrobu jednoho vozu zvýší takový pas maximálně o deset dolarů. Důvodem rostoucí popularity baterií je prudký pokles cen kovů využívaných při jejich produkci a technologický pokrok, který zefektivňuje výrobu a zlepšuje parametry baterií. Zlevnění baterií urychlí další růst elektromobility.

Baterie v dopravě i zemědělství

Vedle elektromobilů je v oblibě také hybridní pohon, například v carsharingu. „V současné době máme flotilu sdílených aut složenou zejména z vozů Toyota s hybridními pohony. Vyhovuje nám, stejně tak našim zákazníkům, že se jedná o ekologické řešení, které si energii pro jízdu na akumulátor samo vyrábí. Tím výrazně zlevňuje provoz, a v případě vybité baterie funguje vždy jako běžný automobil se spalovacím motorem, který lze kdykoli natankovat na čerpací stanici. Nově ale testujeme a uživatelům nabízíme i elektrovozy, aktuálně plně elektrickou exkluzivní Toyotu bZ4X,“ říká Milan Beutl, ředitel společnosti provozující sdílené automobily Anytime.

A bateriový pohon se začíná pomalu prosazovat i v zemědělství. Jedním z průkopníků je společnost Weidemann, která uvedla na trh plně elektrický kolový nakladač. „V zemědělství se často nelze vyhnout práci v krytých či zcela uzavřených prostorách. A zvláště tam pak elektrický nakladač chrání zdraví řidiče i hospodářských zvířat. Další výhodou je, že jak u soukromých zemědělců a chovatelů, tak u zemědělských podniků také odpadá zajišťování a skladování pohonných hmot, což znamená další snížení ekologické zátěže,“ říká Josef Sečkař ze společnosti Agromex. Pozadu nezůstává ani další přední výrobce zemědělské techniky Fendt. Ten představil nový elektrický traktor Fendt e100 Vario s prodlužovačem dojezdu a elektricky poháněnou plečkou a je aktuálně vlajkovou lodí značky Fendt v oblasti elektromobility.

Bateriový pohon v profi i hobby segmentu

„Akumulátorový pohon se stále více prosazuje mezi stroji k úpravě zahrad, k opravám v domácnosti i úklidu. A to jak mezi těmi pro hobby použití, tak mezi profi vybavením. Lidé i firmy si tento pohon vybírají stále častěji, a to z důvodů ekologie, ale také flexibility a tichého, úsporného provozu,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher a dodává: „Profesionální řady jsou navíc vybaveny bateriemi, které jsou odolné proti nárazu, vodotěsné, mimořádně výkonné a až o 50 % rychleji nabité než lithium-iontové baterie běžně dostupné na trhu. Jsou vzájemně kompatibilní, takže jednu baterii jde využít v celé řadě přístrojů.

Diskuze ke článku
Michal Vaner
Michal Vaner
Co jsem nepochopil je, jestli ten pas je k něčemu dobrý zákazníkovi. Zároveň, pokud to má být kvůli recyklaci, není 15 let málo? Když se tvrdí, že to napřed bude žít v autě a potom ještě druhý život třeba jako úložiště u FVE, tak bych si uměl představit tak 30-50 let.
Tomáš Vodička
Tomáš Vodička
V Číně se pracuje na vývoji různých nových typů baterií, Li-S, sodík, pevný elektrolyt, atd. Některé z nich už jdou pomalu do výroby, budují se výrobní kapacity, revoluce je na spadnutí.
A zatím v Evropě... vymysleli další lejstro...
Začínám si říkat, že už asi opravdu nemáme žádnou naději.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze