Čínská automobilka Guangzhou Automobile Group (GAC) udělala významný krok v evropské expanzi. Společně s Magnou totiž právě spustila sériovou výrobu elektrického SUV Aion V v závodě Magna Steyr v rakouském Grazu. Jde přitom o strategické partnerství, které reaguje na evropské tarify na elektromobily dovážené z Číny. Jinými slovy: místo budování vlastní továrny za miliardy eur zvolil GAC po vzoru dalších čínských značek pragmatickou cestu – využil zavedeného kontraktačního výrobce, který mu umožní rychlý vstup na evropský trh. Výroba přímo v EU zároveň pomůže obejít dodatečná cla na čínské elektromobily, která Evropská unie zavedla loni.
„Evropa je klíčovým trhem v globálním rozvoji GAC,“ uvedl Wei Haigang, prezident GAC International. „Partnerství s Magnou nám umožňuje přinést evropským zákazníkům lokálně vyráběné elektromobily, které odrážejí hodnoty GAC v oblasti chytrých technologií, udržitelnosti a řemeslného zpracování.“
Magna, která má za sebou 125 let výrobních zkušeností a více než čtyři miliony vyrobených vozů, nabízí v Grazu flexibilní linky schopné produkovat spalovací, hybridní i čistě elektrické modely. Roland Prettner, prezident divize Magna Complete Vehicles, doplnil: „Tato spolupráce odráží důvěru, kterou automobilky vkládají do odbornosti Magny. Náš závod v Grazu nabízí flexibilitu i kapacitu, což umožňuje výrobcům, jako je GAC, lokalizovat produkci efektivně a s jistotou.“
Pro GAC jde každopádně o zásadní milník. Jak dodává agentura Reuters, automobilka totiž už představila Aion V v několika evropských zemích – Finsku, Polsku či Portugalsku – a nyní chce postupně budovat partnerskou, servisní a prodejní síť napříč kontinentem. Také připomíná, že Aion V získal nedávno pětihvězdičkové skóre v testech Euro NCAP, ostatně například jako Elroq.
Spolupráce přitom přichází krátce poté, co Magna oznámila, že ve stejném závodě bude stavět také elektromobily pro XPeng. Graz se tak stává významným evropským centrem pro výrobu čínských elektromobilů, které díky lokální produkci získávají přístup na trh bez vysokých dovozních cel.

