V Praze začíná od začátku dubna fungovat nový bikesharing. Jmenuje se freebike

V Praze začíná od začátku dubna fungovat nový bikesharing. Jmenuje se freebike
  • Od 1. dubna se v Praze spouští nový bikesharing s flotilou 500 elektrokol
  • Hladký chod je zajištěn non-stop dohledem
  • Bikesharing je poskytován za velmi dostupné ceny

Systém freebike byl kompletně navržen a vyvinut – od konceptu, přes technologii a software až po vlastní žlutá kola – společností HOMEPORT s.r.o., provozovatelem systému sdílených tradičních kol a elektrokol se sídlem v Praze. V současné době systém funguje ve Finsku, Francii, Kanadě, Polsku, Saudské Arábii, Velké Británii, na Slovensku a nově se rozšiřuje i v České republice, kde doposud fungoval pouze v testovací fázi na Praze 8.

Bikesharing, který se v Praze spustí 1. dubna, je největším svého druhu ve střední Evropě s flotilou 500 elektrokol. Elektrokola pokryjí všechny hlavní pražské čtvrti od Prahy 1 až po Prahu 8 a objeví se i v Horních Počernicích.

Chod je zajištěn nepřetržitým 24/7 dohledem, který se díky kombinaci vyspělých technologií stará nejen o bezpečnost a monitorování polohy, ale také o stav jednotlivých kol a dokonce i o styl jízdy jednotlivých uživatelů. Baterie v kolech mají dosah přibližně 120 km, což vystačí zpravidla na provoz 3 až 5 dní. Kolo je vybaveno zpětnou rekuperací, která je schopna dobít baterii až do 15% kapacity. Její výměnu bude přímo v terénu zajišťovat tým 20 mechaniků freebike.

Zapůjčení a platby se budou provádět skrze aplikaci, kterou si ve své aktualizované podobě budete moci stáhnout už tento víkend. Při jízdě si budete moci vybrat mezi tradiční jízdou, nebo jízdou s pomocí elektromotoru. Parkování kol se obejde bez nutnosti poutání a zabezpečování. Každá pražská část má jiné předpisy pro provozování bikesharingu, a proto bude v některých částech nutno parkovat kola ve virtuálních stanicích vyznačených v aplikaci, kterých je více než 250, a jinde bude možno kolo zaparkovat kdekoli. Nedodržování provozního řádu je sankcionováno drobnou pokutou. V případě opuštění vytyčené zóny pro provoz začne kolo zpomalovat a skrze aplikaci budete vyzváni k navrácení.

Samotná konstrukce a většina dílů použitých na kole byla navržena, vyvinuta a vyrobena v České republice. Rám prošel mnohými testy odolnosti, ze kterých vyšel jako nadprůměrně odolný. Celá kola jsou navržena tak, aby vydržela až 6 let v provozu. Váha je 35 kilogramů. A jak už z názvu vyplývá, freebike je skutečně šetrný k životnímu prostředí: nulové emise, obnovitelné baterie, 100% opravitelnost a 98% recyklovatelnost.

Další věcí, ke které se váže slovo „free“ v názvu freebike, je cena. Cyklisté mají první minutu jízdy zdarma a za každou další minutu jízdy s využitím elektromotoru platí 2 koruny. Pokud se rozhodnou jezdit bez asistence, mají zdarma prvních 10 minut a za každou další minutu platí 1 korunu. Reklamní video a další informace naleznete na prague.freebike.com.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze