Technologie ultrarychlého nabíjení UFC DC se v případě ČEZu, na rozdíl od jiných poskytovatelů, zatím šíří jen pozvolna, navíc v ostrém kontrastu se zeměmi na západ od nás, kde jsou standardem několikasetkilowattové stojany na většině dálnic i dopravních uzlů. ČEZ měl dlouho jediný takový stojan u svého sídla v pražské Duhové ulici, u něj je ale výkon od začátku snížen na cca 60 kW, zatímco druzí dva dominantní poskytovatelé už ultrarychlé stojany začali budovat a PRE má v tuto chvíli už velmi slušnou síť Hyperchargerů, zatím sice nastavených většinou na 75 kW, ovšem s možností snadného budoucího rozšíření na násobky tohoto výkonu. Aktuálně už dokonce provozuje šest nabíječek s výkonem 150 kW a další dvě jsou ve výstavbě. E.ON už provozuje tři lokality s výkonem 175 kW, jednu stokilowattovou a jednu staví.
ČEZ nedávno otevřel velký hub v Průhonicích se šesti 180kW přípojkami ABB poblíž dálnice D1 směrem na Brno a nedlouho předtím instaloval i Hypercharger 150/75 kW na již známé lokalitě McDonald's Loket (sjezd 66 km). A to je zatím z možností ultrarychlého nabíjení u ČEZu všechno. Proto jsme vyzpovídali manažera útvaru čisté technologie ČEZ Tomáše Chmelíka ohledně plánů na rozvoj sítě ultrarychlého nabíjení a také o podrobnějších technických parametrech jejich dosud nejvýznamnějšího nabíjecího hubu v Průhonicích.
Můžete naše čtenáře nalákat na několik lokalit, kde v nejbližší době plánujete vybudovat/upgradovat na UFC a případně podrobnosti o výkonu?
Na větší dobíjecí huby, kde se výhledově počítá s instalací UFC stanic, se v příštím roce mohou těšit řidiči v Praze, Plzni nebo třeba Mladé Boleslavi. V tuto chvíli však jak vzhledem k průběhu výstavby, tak i výběrového řízení na dodavatele UFC stanic nebudeme sdělovat podrobnosti ani o lokalitách, ani o harmonogramu, který v tuto chvíli ještě není pevně ukotvený.
Plánujete používat na více lokalitách typ ABB instalovaný na D1 u Pumpy, výkonnější ABB, nebo spíše Alpitronic Hyperchager, který je na D1 u McDonald's?
Dosavadní instalace na D1 pojímáme jako pilotní, které nám pomohou odpovědět na některé technické otázky provozu. Dodavatel, respektive dodavatelé dobíjecích stanic, které budeme plošně instalovat, budou vybráni výběrovým řízením. To probíhá, a jeho výsledky tak nelze v tuto chvíli z pochopitelných důvodů nijak předjímat.
Jaký je celkový příkon lokality Průhonice D1 Pumpa? A můžete upřesnit výkon trafostanice pro všechny stanice?
Příkon lokality je dostatečný na to, aby uspokojil očekávanou poptávku po dobíjení. Na lokalitě jsou pro účely dobíjení instalována dvě trafa o výkonu 630 kVA.
Jak se rozděluje výkon mezi jednotlivé stojany při větším či plném zatížení?
Výkon se rozděluje rovnoměrně. U větších dobíjecích hubů počítáme se softwarovou optimalizací výkonu, protože nelze očekávat, že by vytíženost stanic byla taková, aby bylo nutné rezervovat příkon na úrovni plného nominálního výkonu všech konektorů.
Může při nabíjení jedním konektorem na UFC stojanu v Průhonicích využít souběžně někdo jiný druhý konektor na stejném stojanu? Jaké jsou tam v tomto případě podmínky? (výkonové omezení, rozdělení výkonu mezi dva konektory apod.)
Při souběžném dobíjení na UFC stanici se dobíjecí výkon rovnoměrně rozloží mezi oba konektory. Tento způsob rozložení výkonu testujeme a budeme dále řešit jak stanice v tomto ohledu nastavit.
Jsou UFC kabely kapalinou chlazené?
Ne, kabely kapalinou chlazené nejsou.
Kvůli tomu, že tento typ ABB stanice dokáže poskytnout jen 300A, dosáhnou 400V auta na stanici maximálně cca 140kW výkonu. Tedy výkon 180 kW, který uvádíte, je pouze pro 800V auta?
Ano, je to dáno použitou technologií.
Děkujeme za rozhovor.