Spotřebitelské fórum uspořádalo na přelomu března a dubna již třetí ročník srovnávacích jízd taxislužeb a dopravních platforem v Praze. Nejrychlejší služba je UberPOP, nejlevněji se po Praze jezdí s Boltem (Taxify). Nejlevnější klasické taxislužby dokáží být v nočních hodinách vůči dopravním platformám cenově konkurenceschopné, je to ale za cenu mnohem delšího čekání na přistavení vozidla.
Test se zaměřil na šest služeb v souběžně probíhajících jízdách, které umožňují srovnání při totožné dopravní situaci a poptávce. Testovaly se služby UberPOP, Bolt (Taxify), Liftago, AAA Taxi Praha, Profi Taxi a Nejlevnější taxi. Celkem se uskutečnily jízdy na čtyřech trasách, a to jak v době odpolední dopravní špičky, tak v době nárůstu poptávky po dopravní službě taxi v noční době po ukončení provozu metra.
Vedle srovnání ceny a rychlosti dojezdu na požadované místo testy zkoumaly i další kvalitativní parametry služby. Dopravní platformy Uber a Bolt (Taxify) vyšly jako jediné bezproblémové z testů kvality vozů a chování řidičů. Kvalitnější výsledky řidičů dopravních platforem mohou být mimo jiné způsobeny „samočisticím mechanismem“ v podobě uživatelského hodnocení výkonu. Závažnější nedostatky v chování řidiče nastaly na dvou jízdách s řidiči klasické taxislužby. Na jedné jízdě s Profi taxi byly zaznamenány nevhodné a hrubě obtěžující poznámky řidiče směřované k testující pasažérce, platící zákaznici jeho přepravní služby. Na jedné jízdě s AAA Taxi Praha směřovaly vulgární poznámky řidiče na adresu ostatních účastníků dopravy a docházelo k – pro platícího pasažéra nepříjemnému –překračování maximální povolené rychlosti. U taxi s taxametrem řidiči většinou účtenku vydají jen na výslovnou žádost pasažéra.
„Klasické taxislužby a dopravní platformy dokáží fungovat vedle sebe a zvýšená konkurence na trhu individuální přepravy je v Praze ku prospěchu spotřebitele. Od nástupu platforem nadále zůstává cena nižší, aniž by to bylo na úkor rychlosti přistavení vozu či kvalitativních parametrů. Tlak na kvalitu je mimo jiné ovlivněn i zákaznickým hodnocením řidičů, které se prosadilo jako velmi užitečný nástroj k zajištění standardu služeb individuální dopravy. Dochází také k postupnému strukturování trhu. Například některé klasické taxislužby dokáží nastavením nízké ceny za ujetý kilometr v nočních hodinách cenově konkurovat jinak levnějším dopravním platformám, byť je to za cenu mnohem delšího čekání na přistavení vozu, “ popsal Kryštof Kruliš, předseda správní rady Spotřebitelského fóra.