Jak se lze dočíst na pirati.cz, poslaneckou sněmovnou dnes prošla novela upravující podobu taxislužeb. Tu inicioval po stávkách pražských taxikářů Pirát Jakub Michálek. „Jde o revoluci v oblasti taxislužeb. Cílem bylo nastavit rovná pravidla pro taxikáře a moderní platformy, jako je Uber nebo Taxify, a to se povedlo. Otevře se trh, zlepší se služby pro zákazníky a odstraní se přežitky jako střešní svítilna a taxametr u objednávek přes mobil, kde zná zákazník cenu předem, a to je krok správným směrem. Obavy mám o Prahu a další velká města, protože ministr dopravy Kremlík odmítl naše pozměňovací návrhy, které by městům umožnily provoz taxislužeb regulovat a zajistily, že cizinci řídící taxík budou mít pracovní povolení. Taky jsme byli přehlasováni, když jsme navrhovali zpřísnit kontrolu u digitálních zprostředkovatelů,“ vysvětluje Jakub Michálek.
Popis nových pravidel například říká, že vozy digitálních platforem nemusí mít svítilnu ani taxametr. Klasickým taxíkům naopak zůstává privilegium ve formě nabírat zákazníky, kteří si je zastaví na ulici. Současně dojde ke zrušení zkoušek z místopisu, nicméně stát by stále měl mít přehled o řidičích taxi. Taxíky jezdící výlučně v rámci aplikací také mají být označeny speciální nálepkou a jejich řidiči musí vlastnit živnostenské oprávnění.
„Pravidla jsou rozumně vyvážená a ve prospěch zákazníků. Reagují na vývoj na trhu, a posouvají tak taxislužbu do 21. století,“ hodnotí pirátský poslanec zodpovědný za resort dopravy Ondřej Polanský. Podle Pirátů ale změna zákona bude znamenat větší kontrolu nejen u nových platforem, ale i u klasických taxi dispečinků. Novinkou jsou i sankce za porušení, když platforma provozující aplikaci nehlídá to, zda mají řidiči potřebná oprávnění. V takovém případě, u dvou takových prohřešků, může obdržet ve správním řízení zákaz činnosti.
„Nová pravidla omezí prostor pro podvody na turistech a taxi si bude moci dovolit více lidí. To může znamenat méně aut v ulicích měst, které jsou automobily přeplněné a najít parkovací místo je často nadlidský úkol,“ dodává Michálek. Jako diskutabilní však označuje vystudovaný právník zrušení povinnosti skládat zkoušku z právních předpisů. „Zkoušky z právních předpisů by pomohly samosprávám regulovat počet řidičů. Vláda ale náš návrh v tomto ohledu nepodpořila. Uvidíme, zda nedojde k příliš velkému nárůstu počtu řidičů. Minimálně v případě Prahy z toho obavy mám,“ uzavírá předseda poslaneckého klubu Pirátů a místopředseda strany.